MotoGP 2019 #14: Gran Premio Michelin® de Aragon

Muntergök. Må så vara att MM är överlägsen, men det var inte mycket mellan Quatararo och Marquez sist..

Nä, i ett race där det på förhand såg ut som att han inte riktigt skulle hänga med yammorna och skulle få finna sig i att antingen ladda av sig själv eller säkra en placering, nu är han på en av sina favoritbanor och är totalt överlägsen på träningarna såå..

Nog för jag kan hoppas det ska bli lite kamp om första även denna helg men jag ser inget sådant i spåkulan idag.

Men, kolla på det det kommer jag göra, fast inatt då jag måste jobba nu. :)
 
Benägen att hålla med abethebabe. Zzz
Frågan var väl om Rins skulle köra av nån fler, men han nöjde sig med ett stopp på sin walk of shame. :crash
Bra tålamod gav podium till Dovi och Miller.
Viñales kunde bara skaka på huvudet då Duccarna blåste förbi. :(
Kom Lorre sist eller?:va
 
Skapligt under isen Lorre är
Kallio tre placeringar före på en hoj han knappt suttit på...
 
Ptjaa, men ändå? Pöjken är i sitt livs form och allt spelar honom i händerna just nu. Känns som att han skulle vinna på en standard Fireblade om någon skulle komma på tanken att föreslå det, sådant självförtroende kör han med :)

Därför kan jag ha fördrag med att han äger hela showen på sin favoritbana. Faktiskt.

Längre bak var det lika spännande som vanligt. Hoppas för mästerskapets skull att Yamaha får ordning på motor, förare och självförtroende till nästa säsong. Bra jobb av Kallio trots allt och kul att Aprilia direktkvalade båda maskinerna.

Dagens förare (exkl MM): Dovi
Tyngsta resa: JLo. Såg racet via BT-Sport, de engelska kommentatorerna uttryckte stor tvekan till att han verkligen sitter på den hojen nästa säsong...
 
Q var blekare än förväntat, kanske har man för höga sådana för en rookie?
Dovi, det var inte illa alls och man får tycka att Yamaha får se till att stoppa i en GP motor i sitt chassi snart..
Aleix/Aprilian gjorde inte bort sig heller, det såg ut som att den har hygglig fart i kurvorna precis som dess DNA påbjuder.
 
Det största problemet för de andra förarna med Marc är ju att han är sådär ovanligt skitbra på precis allt med att rejsa. Och förutom att kvala bäst, starta bland de bästa, köra fortast, fajtast hårdast, och så vidare, så kan han dessutom rädda krascher som inte ens borde gå att rädda.
Det är svårt att se någon annan vara mer förtjänt av titel efter titel. Han är ju en fullkomligt komplett förare.

Men lite mer fajt om förstaplatsen hade varit roligt att titta på. :hihi

Men övriga fältet bjöd ju på strid om placeringarna ändå. Och Rins verkade ha en lite bångstyrig Suzuki utan ena sidans aero som han vinglade runt.
 
Q var blekare än förväntat, kanske har man för höga sådana för en rookie?
Dovi, det var inte illa alls och man får tycka att Yamaha får se till att stoppa i en GP motor i sitt chassi snart..
Aleix/Aprilian gjorde inte bort sig heller, det såg ut som att den har hygglig fart i kurvorna precis som dess DNA påbjuder.

Rossi var också blek men det kanske var mer förväntat som det sett ut senaste racen :(
 
Ptjaa, men ändå? Pöjken är i sitt livs form och allt spelar honom i händerna just nu. Känns som att han skulle vinna på en standard Fireblade om någon skulle komma på tanken att föreslå det, sådant självförtroende kör han med :)

Därför kan jag ha fördrag med att han äger hela showen på sin favoritbana. Faktiskt.

Längre bak var det lika spännande som vanligt. Hoppas för mästerskapets skull att Yamaha får ordning på motor, förare och självförtroende till nästa säsong. Bra jobb av Kallio trots allt och kul att Aprilia direktkvalade båda maskinerna.

Dagens förare (exkl MM): Dovi
Tyngsta resa: JLo. Såg racet via BT-Sport, de engelska kommentatorerna uttryckte stor tvekan till att han verkligen sitter på den hojen nästa säsong...

Cal sa i en intervju att Marc skulle stå på podiet även om han körde en KTM eller Aprilia.
Det känns fn inte helt taget ur luften...
 
Cal sa i en intervju att Marc skulle stå på podiet även om han körde en KTM eller Aprilia.
Det känns fn inte helt taget ur luften...

Eller hur. Om man har 1,6 sek marginal efter ett varv och vinner med en segermarginal på 5 sek när man i stort sett rullar i styrfart över mållinjen, och det utan att pusha ens i närheten av de varvtider man konsekvent satt tidigare under helgen så har man helt klart lite marginal...
 
Jag tror att det bakdäck som respektive fabrikat eller förare valde hade stor inverkan på resultatlistan, i alla fall på delen bakom Marc. Båda Suzuki och Petrucci på hårda bakdäcket var ju inte ens nära från start och alla Yamaha på hårda bakdäcket hade ju knappt styrfart efter 3/4 av racet.
 
Borde inte ett hårt däck vara mer konsekvent över en racedistans än ett mjukt?
Inte det mest underhållande jag sett på tv.
 
Normalt sett ja, men om man har mer spinn från början än man hade tänkt sig så kan man dels överhetta ett hårt bakdäck på nolltid, dels nöta ner ett hårt bakdäck rent abrasivt. Samtidigt som man naturligtvis får sämre fäste i alla riktningar.

Det räcker att titta på racet för att förstå att något hände med banförhållandena från kval till race. Kanske regnet som föll på söndag morgon drog med sig lite smuts in på banan...?

De som var säkra på sitt val av hårt bakdäck hade ju uppenbarligen tveksamt fäste. Suzukin som normalt är bra på att stanna och styra höll ju på att torpedera någon i var och varannan inbromsning. Rossi och Quartararo stod ju still redan efter några varv och Vinales definitivt mot slutet. Medans Duccarna och till viss del Aprilia med mjuka bakdäck kom som raketer på slutet.
 
Tja, förutom om förstaplatsen så blev det ju ett bra race, att MM skulle försvinna iväg var ju väntat men jag blev faktisk positivt överraskad av de övrigas race! :tummenupp

Men det var väl däckvalen som gjorde det till ett bra race annars hade de väl lagt sig på led efter något varv..

Är förhållandet mellan Rossi, Vinales och Quartararo en indikator hur de använder fästet i däcken?
Vinales skulle då vara den som använder minst fäste och således även den som skulle kunna köra fortast i slutet av racen av de tre då han påverkas minst av slitaget, alltså precis som det brukar se ut. :)

Men, MM är förjävla bra, de andra får steppa upp!
Minst en avåkning per helg så de visar att de med vill vinna tillräckligt mycket för att få behålla kontrakten!

Har det för övrigt kommit någon ny uppdatering till Aprilian eller passar den bara ovanligt bra på här?
 
Intressant graf som visar hur lugnt Marquez kunde köra och ändå hålla de andra bakom sej..
Men det är klart, han hade också fritt fält och slapp slita däcken på samma sätt de bakom fick göra...

Hörde en intevju med Massimo, Yamaha, att de inte är beredda att öka maxeffekten då det skulke drabba körbarheten... Jobbigt läge..

20190923_132744.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top