MotoGP 2018 16 - Motul Grand Prix of Japan

Klantighet eller medvetet? Vågar man chansa med sånt?

Eller enbart punktering ? Läckande däckventil ?
Eller mätfel ? I teamet eller vid kontrollen.

Fabio Quartararo
Disqualified. Tire pressure was 0.02 too low. Really happy about my week-end. What doesn't kill you makes you stronger
https://www.crash.net/motogp/news/908282/1/moto2-quartararo-stripped-motegi-win

Vad kör man för däckfabrikat i Moto2 och vad är lägsta tillåtet däcktryck ?
Svar: Dunlop
http://www.motogp.com/en/news/2017/...supplier-to-moto2-and-moto3-until-2020/247201
Fram ? 2,1 bar (?)
Bak ? 1,0 / 1,1 bar (?)
från
https://www.dunlop.eu/dunlop_ie/Images/Dunlop Track and On Road Guide 2014_tcm2366-168774.pdf
och lite mera bara för att öka förvirringen.....
https://www.drrs-moto.com/docs/Tire-inflation-pressure-recommendations-2017.pdf

Vilket däcktryck hade Fabios hoj vid kontrollen ?
Fram ?
Bak ?
 
Last edited:
På grund av säkerhetsskäl så finns ett minsta tillåtet tryck för respektive däck. Lite olika värde beroende på exakt vilket däck som används (ej de värden som länkas i posten ovan). I vissa specifika förhållanden så är prestandan (greppet) bättre med ett lägre tryck och då försöker man ligga nära det minsta tillåtna trycket.

Av denna anledning är min gissning att det valda trycket var synnerligen medvetet, men att man räknade lite fel, att warm-up varvet gick långsammare än normalt, att väntan på griden blev några sekunder för lång eller att det inte gick att pusha tillräckligt hårt under det första varvet. Och vips så låg man under gränsen.

Trycket loggas hela tiden av trådlösa sensorer i fälgarna och kontroll av detta tryck är en av de analyser som IRTA's kontrollant gör, av varje förare efter varje pass. Reglerna är solklara - ligger man under gränsen så blir man obönhörligt diskad, så det finns ingenting att bråka om.
 
Fan att Dovi vurpa för jag hade fått rätt på mina 3 första jag tippade.
MM är så värdig vinnare av både race och championship.:rock
 
Alatalo skriver
Trycket loggas hela tiden av trådlösa sensorer i fälgarna och kontroll av detta tryck är en av de analyser som IRTA's kontrollant gör, av varje förare efter varje pass. Reglerna är solklara - ligger man under gränsen så blir man obönhörligt diskad, så det finns ingenting att bråka om.

Märkligt att man inte höjer trycket då när man ligger under !
Såg lastbilar i Egypten 1977 där man kunde ändra däcktrycket medan man körde.
För 51 år sedan !
 
Märkligt att man inte höjer trycket då när man ligger under !
Såg lastbilar i Egypten 1977 där man kunde ändra däcktrycket medan man körde.
För 51 år sedan !

Viktoptimerade tävlingslastbilar? Här räcker det att göra rätt innan start så slipper man extravikt.
---------
Tråkigt att Dovi vurpade och att MM vann mästerskapet. Vet inte varför jag inte gillar MM, men det är en känsla som finns med sen "länge" precis som med Hamilton på fyra hjul.
 
Måste säga att detta varit en av de bästa säsongerna och det är synd och skam att den inte fick avgöras i Valencia.

All cred till MM som verkligen visar både mognad och race craft tillsammans med sin otroliga talang.

Hoppas verkligen att yamaha kan stänga luckan till ducce och honda till nästa säsong samt att suzuki och ktm tar ett steg till(aprilia får gärna göra det också men dom verkar ha ganska stora problem).
 
Prova att se hur han kör hoj så kanske du ändrar dig... ;)

Vårdslöst, menar du? De flesta förare verkar närma sig gränsen genom att successivt öka farten, inte genom att krascha eller halvvurpa för att sen sänka tempot.
 
Vårdslöst, menar du? De flesta förare verkar närma sig gränsen genom att successivt öka farten, inte genom att krascha eller halvvurpa för att sen sänka tempot.

Nä, jag menar med enorm talang.
En förmåga att ligga på gränsen, och ibland lite över, och ändå komma runt.
Att vinna trots att han inte har bästa hojen på en viss bana.
Att rädda framhjuls-släpp. :3freak

Typ så. :)
 
Vårdslöst, menar du? De flesta förare verkar närma sig gränsen genom att successivt öka farten, inte genom att krascha eller halvvurpa för att sen sänka tempot.

De gånger Marquez vurpar så höjer han farten efteråt :fakta ;)
De enda som inte kör ”vårdslöst” i MotoGP är de som inte hinner ifatt andra förare.
 
Märkligt att man inte höjer trycket då när man ligger under !
Såg lastbilar i Egypten 1977 där man kunde ändra däcktrycket medan man körde.
För 51 år sedan !

Som sagt, det handlar om optimering av däcktrycket ner på sista decimalen och i det här fallet hade man sannolikt en strategi som falerade för att något i söndagens förhållanden ändrades mer än normalt gentemot fredagen och lördagen.

Det kan vara så enkelt att man låg precis över gränsen på fredag och lördag och därför använde samma däcktryck - eller gjorde exakt samma kompensering som man normalt gör - inför racet. Sedan lyckades föraren av någon anledning inte få upp temperaturen under warm-up varvet eller racets första varv och vips så droppade däcktrycket under gränsen. Och då är man diskad, helt enligt reglementet.

En anläggning som själv justerar trycket är inte tillåtet enligt Moto2-reglementet. Och knappast praktisk på en racehoj, om den ska ha någorlunda precision...?
 
Viktoptimerade tävlingslastbilar? Här räcker det att göra rätt innan start så slipper man extravikt.
---------
Tråkigt att Dovi vurpade och att MM vann mästerskapet. Vet inte varför jag inte gillar MM, men det är en känsla som finns med sen "länge" precis som med Hamilton på fyra hjul.

Det är precis det som det inte gör. Som Alatalo skriver, bara ett av hans exempel
väntan på griden blev några sekunder för lång

"Racing" ? år 2018 !
Snarare "Teater", "Film" eller "Underhållning" tycker jag.
Har en känsla av att "Racing" skulle behöva en egen Mats-Eric Nilsson. #

Och detta är inte unikt för MC !
Samma i F1 !
https://jyllands-posten.dk/sport/mo...benzin-kostede-kevin-magnussen-vmpoint-i-usa/

# Eller det kanske är precis vad "Racing" absolut inte behöver !
 
Last edited:
Som sagt, det handlar om optimering av däcktrycket ner på sista decimalen och i det här fallet hade man sannolikt en strategi som falerade för att något i söndagens förhållanden ändrades mer än normalt gentemot fredagen och lördagen.

Det kan vara så enkelt att man låg precis över gränsen på fredag och lördag och därför använde samma däcktryck - eller gjorde exakt samma kompensering som man normalt gör - inför racet. Sedan lyckades föraren av någon anledning inte få upp temperaturen under warm-up varvet eller racets första varv och vips så droppade däcktrycket under gränsen. Och då är man diskad, helt enligt reglementet.

En anläggning som själv justerar trycket är inte tillåtet enligt Moto2-reglementet. Och knappast praktisk på en racehoj, om den ska ha någorlunda precision...?

För mig är det naturligt att man använder redan befintlig däcktryckmätare för att ställa in trycket. Onödigt sätta dit en däcktryckmätare till.
Och det innebär att precisionen blir precis så bra eller dålig som den däcktryckmätare som redan används för kontrollen av däcktrycket.
 
Har aldrig hört talas om herr Nilsson, men om det bara är en i ett startfält som inte klarar av att ha marginaler till reglerna så är det inte reglerna som är fel. Vilka andra regler ska man strunta i lite då och då? Motorvolym? Gummiblandning?
Visst sjutton är det surt om man blir diskad pga småsaker, men nånstans drar man gränsen.
Tycker man inte att regelverket är rätt får man låta bli att delta.
 
Tråkigt att Dovi vurpade och att MM vann mästerskapet. Vet inte varför jag inte gillar MM, men det är en känsla som finns med sen "länge" precis som med Hamilton på fyra hjul.

Inget illa menad, varför kan du inte bara erkänna att du inte gillar när yngre generationen dominerar inom motorsporten:va:va:va

För vissa är det nog inte lätt att smälta in eller acceptera det när man blir äldre....

Det är lite synd när det blir så:(


Vårdslöst, menar du? De flesta förare verkar närma sig gränsen genom att successivt öka farten, inte genom att krascha eller halvvurpa för att sen sänka tempot.

Jag kan hålla med om att MM kör lite aggressivt ibland men nu märks att han har
verkligen mognad väldigt mycket med tiden:)

Tycker du att L Hamilton kör också vårdslöst och pga det gillar du inte honom heller då?
 
Har aldrig hört talas om herr Nilsson, men om det bara är en i ett startfält som inte klarar av att ha marginaler till reglerna så är det inte reglerna som är fel. Vilka andra regler ska man strunta i lite då och då? Motorvolym? Gummiblandning?
Visst sjutton är det surt om man blir diskad pga småsaker, men nånstans drar man gränsen.
Tycker man inte att regelverket är rätt får man låta bli att delta.

Den där skulle jag dubbelgilla om det gick! :tummenupp
 
Inget illa menad, varför kan du inte bara erkänna att du inte gillar när yngre generationen dominerar inom motorsporten:va:va:va

För vissa är det nog inte lätt att smälta in eller acceptera det när man blir äldre....

Det är lite synd när det blir så:(




Jag kan hålla med om att MM kör lite aggressivt ibland men nu märks att han har
verkligen mognad väldigt mycket med tiden:)

Tycker du att L Hamilton kör också vårdslöst och pga det gillar du inte honom heller då?

Tyckte han körde aggressivt Och vårdslöst i början men nu är det bara aggressivt och det är helt ok.
Han hittar gränsen och går sällan över den under race och det är ett tydligt tecken på att han vet vad han gör.

Värdig mästare, tycker nog alla som vinner är det egentligen men med MM är det ingen diskussion. :)
 
Vårdslöst, menar du? De flesta förare verkar närma sig gränsen genom att successivt öka farten, inte genom att krascha eller halvvurpa för att sen sänka tempot.

Är så man gör för att dominera(om man bara kan..)
Kör till gränsen tidigt under helgen för att sedan lägga sig lite under och lära sig köra där medans alla andra sakta närmar sig gränsen.
 
Inget illa menad, varför kan du inte bara erkänna att du inte gillar när yngre generationen dominerar inom motorsporten:va:va:va

För vissa är det nog inte lätt att smälta in eller acceptera det när man blir äldre....

Det är lite synd när det blir så:(




Jag kan hålla med om att MM kör lite aggressivt ibland men nu märks att han har
verkligen mognad väldigt mycket med tiden:)

Tycker du att L Hamilton kör också vårdslöst och pga det gillar du inte honom heller då?
Nä, jag har inget emot yngre förare som kör snyggt. Rätt utstrålning är det viktigaste i alla situationer!
Både Rins och Petrucci tycker jag kan vara glädjeämnen att se.

L HAM kör snyggt som sjutton numera och mer värdig mästare får man svårt att hitta, men han är väl kanske lite fjollig och gnällig för min smak.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top