MotoGP: 2016 HJC Helmets Grand Prix Brno

Visst ducati får skylla sig själva, de skulle ha kört mer smart som Marc. Men att fortfarande vara på hjulen och komma sjua med det framdäcket är riktigt imponerande. Borde inte vara möjligt att köra snabbare än gångfart med det däcket :tummenupp
 
Fan vet, det var fortfarande hyfsat vått när Dovis däck desintegrerade. Det är ju dessutom inte helt omöjligt att tänka sig att våtdäck kommer köras i upptorkande så att ursäkta sig med att våtdäck ramlar i bitar för att det fanns lite torra fläckar på banan är jävligt billigt.

Känns som att iallafall en del av problemet ligger hos Ducati, det har väl hänt tidigare under säsongen att just Ducati har mördat sina däck?
 
Jo, men även om det var för torrt eller om Ducati har en jobbig hoj så borde väl däcken nötas ner innan dom separerar kan man tycka?
 
Känns som att iallafall en del av problemet ligger hos Ducati, det har väl hänt tidigare under säsongen att just Ducati har mördat sina däck?

I det här fallet var ju Yamaha med bland de som råkade ut för däck som ramlar i bitar. Och Bridgestone hade ju inte sådana problem, förutom när Phillip Island var nyasfalterad och åt däck med god aptit.
 
Varför gick det så dåligt för dovi på intermediate? Kändes som att det va bra förhållanden för dom däcken
 
Gillade Lorenos kommentar idag i alla fall (inte ofta jag gör det).
Grymt av Marques med soft soft som sagts. Det var Rossis tur att ha lite flyt denna gång faktiskt.
 
Gillade Lorenos kommentar idag i alla fall (inte ofta jag gör det).
Grymt av Marques med soft soft som sagts. Det var Rossis tur att ha lite flyt denna gång faktiskt.

Vad sa Lorenzo?

Jag läste för övrigt Yamaha MotoGP på facebook.
Sorgligt vilken dålig ton folk har.
 
Jo, men även om det var för torrt eller om Ducati har en jobbig hoj så borde väl däcken nötas ner innan dom separerar kan man tycka?
Mmm, MotoGPmatters.com har (som vanligt) en hyfsat balanserat artikel i ämnet. Kort sagt:
- Våta förhållanden, konstant tillförsel av vatten: Mjuka regndäck. Klarar mycket väta och är oerhört mjukt och klibbigt.
- Upptorkande och tidvis lokala torrspår: Hårda regndäck
- Fuktiga fläckar på annars torr bana: Intermediate

Problemet är nog att de flesta med mjuk däckkombination chansat på att banan skulle torka snabbare och att det skulle bli ett hojbyte efter ca 10 varv. MM är fullt öppen med att så var fallet i sina intervjuer.

Vidare spekuleras i vingarnas inverkan, författaren menar att trycket på framhjulet ökar med upp till 10% med de nuvarande stora vingarna, fem av sex maskiner som slet sönder framdäcken körde för övrigt med stora vingar. Undantaget var Vinales, men då körde han tydligen riktigt aggressivt precis innan däcket gav upp. JLo satte för övrigt racets näst snabbaste varv innan han gick in i depå för det första hojbytet.

Ytterligare en intressant kommentar i sammanhanget från MM93 är att han och hans team inte tänker Intermediate, de menar att de kommer att gå från regndäck direkt till (mjuka) slicks i det fall banan torkar upp under pågående race.

Så de mjuka regndäcken användes med stor sannolikhet utanför de förhållanden de designats för. Frågan är väl om det ska finnas två regndäck? Det har ju funnits tillfällen då race stoppats på grund av stående vatten på banorna och Michelin anser sig väl behöva ett separat däck för dessa extremt svåra förhållanden. Med enbart ett regndäck lär det ju bli mer åt det hårdare hållet och därmed inte funka lika bra under de värsta väderförhållandena...?
 
Last edited:
Har Pedro helt förlorat gnistan?

Känns lite som att han inte har gnistan längre. Köper inte riktigt att alla hans problem har att göra med att han är för lätt för att få rätt värme i bakdäcket, MM är ju tex inte så väldigt mycket tyngre. DP:s prestationer i år är ju också rätt medelmåttiga (för att vara på en Repsol Honda) oavsett väder och däcksval.

Hade hellre sett någon av de andra Hondaförarna få chansen på en fabrikare och att DP fick en liknande roll som Stoner har i Ducati.
 
Känns lite som att han inte har gnistan längre. Köper inte riktigt att alla hans problem har att göra med att han är för lätt för att få rätt värme i bakdäcket, MM är ju tex inte så väldigt mycket tyngre. DP:s prestationer i år är ju också rätt medelmåttiga (för att vara på en Repsol Honda) oavsett väder och däcksval.

Hade hellre sett någon av de andra Hondaförarna få chansen på en fabrikare och att DP fick en liknande roll som Stoner har i Ducati.

Ledsen att detta drabbar dig, men nu måste jag fan fråga...

Alla tjatar om hur många varv det kan ta att få upp rätt temp i däcken; är det inte bara att skruva upp värmen på däckvärmarna?

Edit: för att förtydliga... jag vet att däckstemperaturen sjunker några grader innan start men ska det ta 5 varv att få upp rätt temp igen?
 
Last edited:
”As far as I’m concerned they’re all wimps – I don’t know why you’d chose one [hard] and not the other.”

Rättså unikt uttalande både av någon som just har vunnit ett race och för någon överhuvudtaget.
 
Last edited:
Eller så har han en bra relation till Rossi och vill pika sin kompis som han vann över.
 
Tror nog snarare det är hans typiska humor som fick ett litet utlopp.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top