MotoGP 2014 Quatar test satellit + Open 7-9 mars

Smith avslutade ju starkt i fjol, kul att han håller i. :)
Redding verkar inte hitta rätt, har han samma mtrl som Bautista?
 
Bradley är sur:
Bradley Smith not happy to play second fiddle to Aleix Espargaro
British rider Bradley Smith admitted he was not happy to be outpaced by Aleix Espargaro on the opening night of testing at the floodlit Losail International Circuit in Qatar.
Smith led the timesheets for a long spell in the seven-hour session before a lap of 1.55.386 put Espargaro on top on the new Forward Yamaha machine.
 
Oroväckande att Hayden inte är högre upp.

Du menar oroväckande för alla som kör "produktionsräcern"?
Hayden är ju trots allt snabbast utav alla på samma material. Av de som bytt material ser det ut som att Hayden m.fl. dragit nitlotter - Hondan är långsammare än annonserat. Crutchlow har dragit en riktigt vinstlott - Ducatin hänger ju med långt över allas förväntningar.
 
Du menar oroväckande för alla som kör "produktionsräcern"?
Hayden är ju trots allt snabbast utav alla på samma material. Av de som bytt material ser det ut som att Hayden m.fl. dragit nitlotter - Hondan är långsammare än annonserat. Crutchlow har dragit en riktigt vinstlott - Ducatin hänger ju med långt över allas förväntningar.
Mmm, nu ska vi kanske avvakta innan vi drar för stora växlar, men att Audis kassakista och ommöbleringarna efter 2012 skulle få Ducati närmare toppen under 2014 är väl inte alldeles oväntat? Att döma av racesimuleringarna kanske det ännu återstår något innan vi ser Ducce fightas om racevinster? Ett första etappmål är väl att torka bröderna Espargaro och Smith om nosen?

RCV1000 måste orsaka en hel del diskussion internt just nu, att något måste göras är väl tydligt och påtryckningarna från kunderna lär inte vänta på sig. Att Honda misstagit sig på den prestanda Yamaha erbjöd FTR och satellitDuccarnas framsteg står nog rätt klart, frågan är nog mer hur mycket prestanda Honda på kort varsel kan krama ur konceptet. Att Hayden ligger 2.2s bakom AEsp ikväll kan i vart fall inte lastas på föraren.

En annan reflektion är att Yanaha förefaller funka ypperligt på Losail även denna säsong, i f t Sepang får ju både Bradl och Bautista slita betydligt mer för att göra sig gällande här.

Vi får hoppas på några rejäla racesimuleringar redan under morgondagen:)
 
Last edited:
En eloge till Aleix som fortsätter att imponera stort, ska bli mycket spännande att se honom i det första racet. Mindre imponerande av Bradl som rimligtvis borde legat först här i mitt tycke, han sitter ju i princip på en fabrikshonda och har nu några säsongers erfarenhet under bältet :va
Sen till parenteserna, Michael Laverty. Fem sekunder efter och sist av alla? Har de inte gjort något alls med hans hoj sedan förra säsongen, eller är han helt enkelt inte bättre?
 
Ögonblicksbild från ikväll med två och en halv timme kvar att köra, Honda går bra och tiderna är bra...

Po. Name TeamGap First
1BAUTISTA A.GO&FUN Honda Gresini1:55.194
2BRADL S.LCR Honda MotoGP+0.592
3ESPARGARO P.Monster Yamaha Tech 3+0.682
4SMITH B.Monster Yamaha Tech 3+0.733
5ESPARGARO A.NGM Mobile Forward Racing+0.973
6EDWARDS C.NGM Mobile Forward Racing+1.095
7IANNONE A.Pramac Racing+1.279
8HAYDEN N.Drive M7 Aspar+1.729
9HERNANDEZ Y.Energy T.I. Pramac Racing+1.769
10REDDING S.GO&FUN Honda Gresini+2.490
11AOYAMA H.Drive M7 Aspar+2.704
12BARBERA H.Avintia Racing+2.882
13ABRAHAM K.Cardion AB Motoracing+3.174
 
Redding verkar inte hitta rätt, har han samma mtrl som Bautista?
Nej, samma som Hayden, Aoyama & Abraham. Hondas "produktionsracer".

Nja, det där är en sanning med modifikation. Det finns ganska många små skillnader mellan dessa produktionsracers. Redding är den ende som åker med produktionsracerns "leveransspec" på bromsar, det vill säga Nissin. Alla andra har bromsar från Brembo. Redding har dessutom fjädring från Showa där alla andra har fjädring från Öhlins. Aoyama är den ende som åker med produktionsracerns "leveransspec" på fjädring vilket i grova drag innebär Öhlins Moto2 fjädring medans Hayden och Abraham åker med värsta sortens Öhlins MotoGP fjädring (konstruktionsmässigt identisk med Marquez, Pedrosa och Bradl).

Redding åker i alla fall med bromsar och fjädring som ser ut att vara identisk med Bautista, men om de verkligen är det vet jag inte.
 
Den förväntade ordningen i listorna ser ju onekligen mer återställd ut efter dag 2. Bra eller dåligt, jag vet inte... tyckte det var ganska kul med AEspargaro där uppe :rolleyes:
 
...Redding har dessutom fjädring från Showa där alla andra har fjädring från Öhlins...
Que? Kör inte Bautista Showa detta år? Det snackades ju om att han hade något nytt junk i bakdämparen under andra dagen på Sepang 2 - var det Öhlinspryttlar?
 
Que? Kör inte Bautista Showa detta år? Det snackades ju om att han hade något nytt junk i bakdämparen under andra dagen på Sepang 2 - var det Öhlinspryttlar?

Nej, Bautista åker Showa. Det stycke du citerade avser bara produktionsracerns, alltså inte Bautista.
 
Nej, Bautista åker Showa. Det stycke du citerade avser bara produktionsracerns, alltså inte Bautista.
Tack, då hade jag i alla fall någon häst kvar i hägnet:). När tänker Du berätta vad årets nya projekt är för något? :mad:
 
Que? Kör inte Bautista Showa detta år? Det snackades ju om att han hade något nytt junk i bakdämparen under andra dagen på Sepang 2 - var det Öhlinspryttlar?

Roffe har öppnat dunken, det är ju lördag kväll. Trots allt inte den bästa tiden för korrläsning :D
 
Roffe har öppnat dunken, det är ju lördag kväll. Trots allt inte den bästa tiden för korrläsning :D
Bah, här njuts det bara årgångsprylar - paketet med aktivt kol var minsann från 1995...:tummenupp
 
Tror produktionsräsern ifrån Honda är före Ducatin när det blir race. Duccen har fungerat att kvala med förr men blir frånåkt över full distans.
 
Tror produktionsräsern ifrån Honda är före Ducatin när det blir race. Duccen har fungerat att kvala med förr men blir frånåkt över full distans.
Tider dag 2:
1.Alvaro BautistaESPGo&Fun Honda Gresini (RC213V)(Lap 18/55)
2.Stefan BradlGERLCR Honda MotoGP (RC213V)(33/51)
3.Aleix EspargaroESPNGM Forward Racing (Forward-Yamaha)(31/32)
4.Bradley SmithGBRMonster Yamaha Tech 3 (YZR-M1)(58/62)
5.Pol EspargaroESPMonster Yamaha Tech 3 (YZR-M1)(28/66)
6.Andrea IannoneITAPramac Racing (Desmosedici)(39/51)
7.Colin EdwardsUSANGM Forward Racing (Forward-Yamaha)(17/32)
8.Yonny HernandezCOLPramac Racing (Desmosedici)(23/36)
9.Nicky HaydenUSADrive M7 Aspar (RCV1000R)(27/63)
10.Scott ReddingGBRGo&Fun Honda Gresini (RCV1000R)(26/47)
11.Hiroshi AoyamaJPNDrive M7 Aspar (RCV1000R)(52/55)
12.Karel AbrahamCZECardion AB Motoracing (RCV1000R)(37/37)
13.Broc ParkesAUSPaul Bird Motorsport (PBM-ART)(17/24)
14.Hector BarberaESPAvintia Racing (Avintia)(37/43)
15.Michael LavertyGBRPaul Bird Motorsport (PBM-ART)(20/28)
16.Mike Di MeglioFRAAvintia Racing (Avintia)(20/32)
17.Danilo PetrucciITAIodaRacing Project (ART)(19/34)

idag verkar PEsp och Hayden vara de som satsat på simulering, höga 1.56 för den förre medan Hayden snurrade på mid 1.57. Tyvärr tror jag Nicky har för lite material för att göra sig gällande bland satellitstallen, den verkar fattas drygt en halvsekund för att han ska vara där:( Hoppas att jag har fel, men som det nu ser ut kanske RCV1k-killarna skulle behöva lite assistans från den uppstigande solens rike...
 
Last edited:
Colin Edwards ‏@texastornado5 11 min
Ok, so I'm inching my way forward.
Finally figured out this bike likes to be ridden on the rear...sure a few of u had an ex like that..

Åååh vad jag vill se den killen på en Aprilia i MotoGP 2015
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top