MotoGP 2014: Motul Grand Prix of Japan

Grymt kval :)

1. Ducati
2. Yamaha
3. Honda

Jaja, jag vet, däck osv...

Kul att det händer lite kvalet men förstår inte riktigt meningen med att kunna använda det mjuka däcket när det ändå inte kan användas i racet.

Racet imorrn
1. Rossi
2. Lorenzo
3. Marquez

Hur mycket längre räcker medium-däcken kontra soft? Känns som däcken ofta tar slut rätt fort för open, ducati i synnerhet, och factory väljer ofta den hårdast möjliga blandningen (ja, Marquez iaf) i racet.

Måste ducati tillbaka till factory för att kunna vinna ett race? För tiderna verkar de ju ha med gp14.2-hojen, med mjukare däck iofs.

Eller ska de köra på extra soft och ta ett hojbyte mitt i racet? Vad kan tidsvinsten per varv vara och hur mycket förlorar de på ett depåstopp?

Last edited:
Hur mycket längre räcker medium-däcken kontra soft? Känns som däcken ofta tar slut rätt fort för open, ducati i synnerhet, och factory väljer ofta den hårdast möjliga blandningen (ja, Marquez iaf) i racet.

Måste ducati tillbaka till factory för att kunna vinna ett race? För tiderna verkar de ju ha med gp14.2-hojen, med mjukare däck iofs.
Jag tror nog Ducati kommer vinna ett torrt race innan de blir ett vanligt factory-team igen. Problemet har ju snarare varit hojen än däcken för dem. Eller ja, hojen har ju käkat upp däcken oavsett vilka däck de kört på har det verkat som, eftersom att de kunde vara med bra de första varven förut, men sedan tappade.

Dovi och Doctorn! :tummenupp

EDIT:
J-vlar vilka första två startled! :)
1 4 Andrea DOVIZIOSO Ducati 1'44.502
2 46 Valentino ROSSI Yamaha 1'44.557 0.055 0.055
3 26 Dani PEDROSA Honda 1'44.755 0.253 0.198
4 93 Marc MARQUEZ Honda 1'44.775 0.273 0.020
5 99 Jorge LORENZO Yamaha 1'44.784 0.282 0.009
6 29 Andrea IANNONE Ducati 1'44.854 0.352 0.070

Last edited:
Dovi och Doctorn! :tummenupp

EDIT:
J-vlar vilka första två startled! :)
1 4 Andrea DOVIZIOSO Ducati 1'44.502
2 46 Valentino ROSSI Yamaha 1'44.557 0.055 0.055
3 26 Dani PEDROSA Honda 1'44.755 0.253 0.198
4 93 Marc MARQUEZ Honda 1'44.775 0.273 0.020
5 99 Jorge LORENZO Yamaha 1'44.784 0.282 0.009
6 29 Andrea IANNONE Ducati 1'44.854 0.352 0.070

Sååååå jämt, topp 10 inom en dryg halvsekund!!!!:3freak

Jag tror nog Ducati kommer vinna ett torrt race innan de blir ett vanligt factory-team igen. Problemet har ju snarare varit hojen än däcken för dem. Eller ja, hojen har ju käkat upp däcken oavsett vilka däck de kört på har det verkat som, eftersom att de kunde vara med bra de första varven förut, men sedan tappade.
Om dom hamnar på pallen en gång till blir dom väl ett vanligt factory team igen? oavsett vinst. 3ggr gillt.

Om dom hamnar på pallen en gång till blir dom väl ett vanligt factory team igen? oavsett vinst. 3ggr gillt.

Nä, 3ggr i torrt och dom har väl bara en torr, sen förlorar dom väl bara 2lit soppa i första steget, efter det försvinner väl det mjuka däcket osv.
Seger skyndar väl på processen med, behövs inte 3 isf.

Många klipp upplever jag som att det går långsammare än vad det i själva verket gör, men Pedrosas stoppie-film är nog tvärtom, satan i gatan vilken jävla speed när han går in i kurvan. Det känns som att fysiken inte skall palla med det där, att hojen borde flyga av, vilket jävla nerlägg alltså...

1. Rossi
2. Lorre
3. Dovi

MM försöker upphäva fysikens lagar med liiite för stor marginal i under dom första varven & får en DNF efter att ha planterat hojen i sandfållan inför sina snopna Honda bossar som funderar på harakiri men som nöjer sig med en dränka sina skamkänslor i saké & hoppas på att MM tar hem mästerskapet i nästa race!! :D:D:D

snopna Honda bossar

Dessa bossars högsta önskan är naturligtvis att säkra mästerskapet på Hondas egen bana. Så du kan vara ganska säker på att banhotellets lyxiga restaurang redan är bokad, att champagnen står på kylning och att den där kartongen till höger längst bak i depåboxen innehåller sådana där t-shirts som aldrig finns...

Dessa bossars högsta önskan är naturligtvis att säkra mästerskapet på Hondas egen bana. Så du kan vara ganska säker på att banhotellets lyxiga restaurang redan är bokad, att champagnen står på kylning och att den där kartongen till höger längst bak i depåboxen innehåller sådana där t-shirts som aldrig finns...

Ser rätt så bra ut just nu för Honda och MM:tummenupp

Ser rätt så bra ut just nu för Honda och MM:tummenupp
Ja, kul att inte prylarna står oansvända och blir dammiga. Men idag imponerade Lorenzo stort och i gammal god robocop-stil, jag undrar jag om inte vi ser den blivande VM-tvåan överst på pallen idag?

Gillar inte Jlo även om hans attityd blivit bättre. Men jag hoppas för allt i världen att Rossi blir tvåa. För nästa års VM.. Lite som att ha Forsberg med i båset, kanske inte längre bäst men jävligt bra och trygghet. Men sen har ja hållt på Rossi efter Mick (även en sväng på goda Macoy), jag tror att Rossi har några år till som topp 5. Motivation är en annan sak. Därav hoppas ja att Rossi är VM 2 detta år och avslutat 2015 som 1a och pensionerar sig.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti