MotoGP 2014: Hertz British Grand Prix

Det handlar naturligtvis inte enbart om däcken, men i alla fall väldigt mycket. Och lika mycket om hur man spenderar sina friträningar. En del fokuserar på att lägga snabba varv redan under friträningarna. Kanske för att man vill vara säker på att nå topp tio ifall det är ännu uslare förhållanden i morgon. Kanske för att ens teamchef vill ha maximal mediaexponering när chans till detta finnes. Andra spenderar friträningarna med att fila på race-setupen.

Håller med dig i mycket av det du säger naturligtvis, men jag är ändå tämligen säker på att vi på söndag kommer att få se Scott Redding en bra bit före alla andra RCV1000. Så ett snabbt varv eller inte under warmup tror jag spelar mindre för honom åtminstone det här loppet. Gällande medieexponering så är detta ju hans hemmarace och han är väl i princip den förare som just nu behöver visa allra mest för att säkra ett kontrakt inför nästa säsong, så det är ju inte så konstigt att han gör "vad som helst" för att dra blickarna åt sig. Hur som haver så är jag imponerad av hans fart.
 
Det råder nog ingen tvekan om att Scott Redding har högre kapacitet än Aoyama, Abraham och Camier. Bara att hoppas att hans kontrakt är skrivet direkt med Honda och inte med teamet. Det går nämligen envisa depårykten om att Go & Fun har dragit pluggen ur sin sponsring av Gresini och att denne just nu har lite kämpigt med att få ihop de stålar som behövs för en satellit plus en privathoj. Om jag har förstått rätt så har han fram till Misano på sig att visa pengarna, annars ger Honda cyklarna till någon annan nästa säsong.
 
Det råder nog ingen tvekan om att Scott Redding har högre kapacitet än Aoyama, Abraham och Camier. Bara att hoppas att hans kontrakt är skrivet direkt med Honda och inte med teamet. Det går nämligen envisa depårykten om att Go & Fun har dragit pluggen ur sin sponsring av Gresini och att denne just nu har lite kämpigt med att få ihop de stålar som behövs för en satellit plus en privathoj. Om jag har förstått rätt så har han fram till Misano på sig att visa pengarna, annars ger Honda cyklarna till någon annan nästa säsong.

Det senaste jag läste var att beslutet var tvunget att vara klart vid Silverstone. De kan ju ha utökat det sen dess iofs (eller så stämde det inte alls - det heter ju inte silly season för intet).

http://www.motomatters.com/analysis/2014/08/22/the_gresini_situation_where_will_scott_r.html

The original deadline to order the Honda for 2015 was at the end of July, but Honda agreed to an extension, to give Gresini more time to secure funding. That deadline has been extended to the next race at Silverstone. At the British Grand Prix, Gresini must either order the satellite Honda, or give up the right to the bike.
 
Kanske inte för inte som han har Marc VDS-loggan på hjälmen, visar kanske var han vill höra hemma nästa säsong förutsatt att de tar steget upp i MotoGP?
 
JLo står parkerad i apex, Marc kommer på ett bra varv, missar Jorge med ett finger och Jorge hytter med handen? :va
Skall man inte hålla sig från raceline tills alla har kört klart?
 
Samma läxa som vanligt allt sedan Quatar - fabriksstallen reder ut det :) Men varför parkerade Lorenzo i racelinjen sista varvet, oherrans nära att han fick Marquez i bakändan? Är det någon underlig variant av Rosberg-strategi eller psykning lär det nog inte fungerar förrän man ligger lite högre upp ändå... Förmodligen avslag på grund av gulflagg men då ska man ändå masa sig bort från idealspår, i alla fall i min bok!

Skojig friträning, skulle tro att "någon" förare kapar runt en halv sekund till kvalet :)
 
Last edited:
Crutchslow utanför Q2:banana
 
Jeremy McWilliams på Brough Superiors och deras annorlunda chassilösning på 35e och sista plats i Moto2. Återstår att se hur det går i kvalet, och racet för den delen, men det verkar inte särskilt lovande tyvärr. Å andra sidan ska man väl inte förvänta sig allt för mycket av en 50 åring med enskilda vinster i 250 cc som bästa placering.

-edit- sjukt irriterande hur motogp.com-kommentatorn Nick Harris (?) uttalar Brno. Borde vara typ "Berrnåh", men han uttalar det konsekvent som "Bruuhno". Ugh :gnissla
 
Last edited:
Även brrnååå är ett fel uttal, man säger bara Brno! Exakt som det skrivs, det är ju det som är oftast fördelen med de slaviska språken.

Kvalet var trevligt att titta på, tycker att Duccarna har redan nu visat att de inte borde särbehandlas med specialdäck osv, lite fusk :)
 
Last edited:
Kanske inte för inte som han har Marc VDS-loggan på hjälmen, visar kanske var han vill höra hemma nästa säsong förutsatt att de tar steget upp i MotoGP?

Marc VDS teamchef (Michael Bartholemy) är Scotts manager och Marc van der Straten himself står för mycket av pengarna som fick in Scott i MotoGP. Att Scott bär teamloggan är säkert en del av avtalet med Honda / Gresini.

Sista ryktet är att Gresini måste visa pengarna senast under Misano GP, annars går båda cyklar till någon annan. Det är inte helt otänkbart att van der Straten chippar in det som behövs för att få dessa hojar under egen flagg.
 
Vad fan håller Rabat på med? Medvetet kastar sig fram och tillbaka över banan...mupp
 
Last edited:
SKIT!!! Hur kan man ta en person som vill bli kallad för Tito på allvar? Och de där spårändringarna på rakorna, känns ju halvbra. Fruktansvärt tråkigt. Trodde verkligen Kallio hade det ett tag.
 
Marc å Lorre :Bugar
Dovi hänger på Rossi å Peddo hela vägen.
Ducati har definitivt något på gång. :)
 
Marc å Lorre :Bugar
Dovi hänger på Rossi å Peddo hela vägen.
Ducati har definitivt något på gång. :)

Hoppas dom kan bibehålla det när det är dags att återgå till fabriksklassen. Skulle vara kul med ett märke till bland topp fem som kan vara med å röra om i grytan lite, dovi ser stark ut och med ianonne i stallet nästa år kan det bli bra för ducati.
 
Hoppas dom kan bibehålla det när det är dags att återgå till fabriksklassen. Skulle vara kul med ett märke till bland topp fem som kan vara med å röra om i grytan lite, dovi ser stark ut och med ianonne i stallet nästa år kan det bli bra för ducati.

Jag sitter och hoppas på att Dovi ska vara med i toppen varje race nu. Det verkar ju funka längre och längre. Behövs fler fabriker i toppen, och duccen borde ju inte skämmas för sig i point-and-squirt-fajter med hondan, bara de får ordning på resten.
 
En bra helg tycker jag. Såg alla 3 racen som alla var bra. :)

Tycker dock att Marcs sista omkörning var för hård som så många gånger för. En omkörning där den andre direkt tappar 0,5 sec är inte ok.

\Masonit
 
En bra helg tycker jag. Såg alla 3 racen som alla var bra. :)

Tycker dock att Marcs sista omkörning var för hård som så många gånger för. En omkörning där den andre direkt tappar 0,5 sec är inte ok.

\Masonit

Den var väl kanske inte tagen direkt från skolboken... :)
Men å andra sidan kanske Lorre skar runt/in väl hårt på Marc i kurvan innan? :va

De verkade dock vara vänner efter. :krama
 
SKIT!!! Hur kan man ta en person som vill bli kallad för Tito på allvar? Och de där spårändringarna på rakorna, känns ju halvbra. Fruktansvärt tråkigt. Trodde verkligen Kallio hade det ett tag.

Var det inte ett jäklans hallabaloo om spårändringarna när Simoncelli körde 250? Var det Bautista han flängde omkull på en raka genom att pricka bromshandtaget i en sån där manöver?
 
Den var väl kanske inte tagen direkt från skolboken... :)
Men å andra sidan kanske Lorre skar runt/in väl hårt på Marc i kurvan innan? :va

De verkade dock vara vänner efter. :krama

Första incidenten var kanske lite sådär. MM tar innern men kan inte hålla samma kruvhastighet som JL, som i sin tur lutar sig på MMs framhjul.
Den andra ser jag dock inga som helst problem med. Lucka på innern som MM tar och när JL ska vika in så är det en orange cykel i vägen. Det var inte som att MM vrålchansade på den luckan för han höll spåret hela vägen.

Nån får gärna förklara vad som var så oschysst med sista omkörningen.

https://www.youtube.com/watch?v=jY40S_i2CYY#t=1m15s

Om den inte länkar till rätt tidpunkt, så är sista omkörningen vid 1:15.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top