MotoGP 2013: Hertz British Grand Prix Silverstone

Bra racing bjöds det på iaf :tummenupp
Själv tycker jag inte Pedrosas prestation var dålig, tvärtom. Däremot lämna han övrigt att önska i kval och start. Men själva upphämtningen och att sen kunna hänga med i tempot efter att ha stressat däcken mest av alla i ett antal varv är väl ändå inte kass? :musik
 
Kanske så enkelt att det är svårt att hitta folk som kan bedöma när världseliten kör på 100% och när de kör på t.ex. 90%, men någon som kraschar kan enklare sägas ha kört fortare än vad omständigheterna medgav.

Ja. det är förstås lättare att se när någon klotar. :)
Har inte (ännu :) ) set nåt race på plats, men skulle tippa att det är svårt att avgöra om dom kör 90 lr 100%.
Å andra sidan är det kanske hyfsat lätt när man är van att titta på sådana race?
Är det olja på banan kan man ju gå ikull i 50km/h så själva klotningen borde inte rendera straff i sig.
 
Riktigt kul att se Lorre vinna en head-to-head mot någon. Känns som han alltid kommit tvåa i sådana situationer tidigare.

Framförallt nu när det känns som hondan är den bättre hojen.
 
Radiokommunikation mellan team och förare vore rätt bra vid den här typen av situationer. Ett snabbt meddelande om att det är gulflagg etc i kurva 8 skulle kunna förvarna förarna.

Å andra sidan vill vi knappast ha det som i F1 där förarna får instruktioner om hur de ska köra, vem de ska släppa förbi (Nisses tur att få vinna i dag...), att vänster bromsok är lite för varmt, att de ska bromsa lite senare i kurva 7, att de tappar tid i utgången av kurva 3 osv. Att förarna fattar egna beslut och inte styrs från depån är något mc-sporten bör bevara.
 
Så förklarades det iaf när jag tog förarlicens på bil.
Man vill se att förarna saktar ner och tar hänsyn till (alla)gulflagg.

Om man klotar eller inte borde inte spela roll.
-Full fart förbi gulflagg vare sig man klarar situationen eller inte borde bestraffas.
-Sakta ner förbi gulflagg vare sig man klarar situationen eller inte borde inte bestraffas.

Som P€RRA skrev så tycker jag det är konstigt att inte MC'n bakom Marquez som kör lika fort (iaf till Marquez klotar) inte får straff. :va

Mina 2 "icke-licens-på-hoj" cent... :)

Står det så att man måste sänka farten?
Då skulle många i Motogp skulle få bestraffning om man tillämpade regeln så hårt.
Tänk dig gulflagg i en racesituation och MM93 leder , tror inte JL99 bakom sänker farten?
 
Står det så att man måste sänka farten?
Ja.

1.22.2 Flags Which Convey Information and Instructions:
• Yellow Flag
Shown waved at the flag marshal post, this flag indicates that there
is a danger ahead. The riders must slow down and be prepared to
stop. Overtaking is forbidden up until the point where the green flag is
shown
 
P€RRA;5882020 skrev:
Radiokommunikation mellan team och förare vore rätt bra vid den här typen av situationer. Ett snabbt meddelande om att det är gulflagg etc i kurva 8 skulle kunna förvarna förarna.

Det har väl sagts att det ändå skulle vara svårt att uppfatta vad som sägs med vindbrus och avgasvrål.
Lampor i konsolen låter dock som en bra idé.
 
Om det nu var olja på banan som gjorde att grabben vurpa borde vi inte fått reda på det då? Oljan lär ju inte mystiskt försvinnna. Att det skulle vara grus eller liknade tror jag inte. Eftersom han inte "såg" flaggan körde han fullt och gå kan det så klart gå åt skogen utan hjälp från spanska ryttare. Han höll fullt förbi gulflagg och bör de bestaffas.

För övrigt fattar jag inget om racing.
 
Nu vill jag inte försvara MM, det är självklart hans ansvar att ha koll på flaggposteringarna, men samtidigt kan jag förstå att han missar en gulflagg.

Det är ju en jävla massa människor som viftar med gula flaggor på ett MotoGP. Jag tycker vi bör förbjuda dessa så att distraktionen minskar...

380229_388856871164686_504712320_n.jpg 208866_410084175708622_1030607398_n.jpg
 
Ja.

1.22.2 Flags Which Convey Information and Instructions:
• Yellow Flag
Shown waved at the flag marshal post, this flag indicates that there
is a danger ahead. The riders must slow down and be prepared to
stop. Overtaking is forbidden up until the point where the green flag is
shown

Ok

Då gjorde ju MM93 rätt, han försökte stanna men gjorde det lite väl häftigt. :hihi
 
Det har väl sagts att det ändå skulle vara svårt att uppfatta vad som sägs med vindbrus och avgasvrål. Lampor i konsolen låter dock som en bra idé.
Med dagens hörlurar för brusreducering borde det inte vara något problem. Artister har ju ofta sjukt hög volym på sin konserter men använder skräddarsydda in-ear-lurar som medhörning (eller vad det nu heter på fackspråk).

Tveksam till om förarna hinner kolla sina instrument tillräckligt ofta för att hinna se en sån varning i tid.
 
Står det så att man måste sänka farten?
Då skulle många i Motogp skulle få bestraffning om man tillämpade regeln så hårt.
Tänk dig gulflagg i en racesituation och MM93 leder , tror inte JL99 bakom sänker farten?

Det vet jag faktiskt inte. :rodnar
Vet bara vad som sas under bil-licenskursen.

P€RRA;5882039 skrev:
Ja.

1.22.2 Flags Which Convey Information and Instructions:
• Yellow Flag
Shown waved at the flag marshal post, this flag indicates that there
is a danger ahead. The riders must slow down and be prepared to
stop. Overtaking is forbidden up until the point where the green flag is
shown

Men P€RRA vet! :tummenupp

EDIT: Såg inte fortsättningen på konversationen. My bad.

EDIT2: Tror inte heller att Marquez såg flaggorna, speciellt som OIL-flaggan viftades. Det är nog den flagga som tenderar att ha störst försiktighet bakom. ;)
http://motomatters.com/news/2013/09/01/marc_marquez_given_penalty_points_for_wa.html
 
Last edited:
P€RRA;5882109 skrev:
Med dagens hörlurar för brusreducering borde det inte vara något problem. Artister har ju ofta sjukt hög volym på sin konserter men använder skräddarsydda in-ear-lurar som medhörning (eller vad det nu heter på fackspråk).

Tveksam till om förarna hinner kolla sina instrument tillräckligt ofta för att hinna se en sån varning i tid.

Skvaller heter det på fackslang, och jag tror mig veta att det är stor skillnad på musik och brus och 140 dB buller.

Starka lampor har de i F1.
 
Skvaller heter det på fackslang, och jag tror mig veta att det är stor skillnad på musik och brus och 140 dB buller.
För att inte tala om säkerheten, en hjälm ska inte bara vara stark, den ska också vara lätt för att inte bidra till skador vid ett fall. De jagar gram på hjälmarna, så att sätta in högtalare och mikrofoner känns kanske inte så angeläget för de som åker i marken i över 200 km/h?
 
För att inte tala om säkerheten, en hjälm ska inte bara vara stark, den ska också vara lätt för att inte bidra till skador vid ett fall. De jagar gram på hjälmarna, så att sätta in högtalare och mikrofoner känns kanske inte så angeläget för de som åker i marken i över 200 km/h?
Nu avsåg jag in-ear-lurar av god kvalité och inget extra som ska monteras i hjälmen, typ så här:
http://images.junostatic.com/full/IS418880-01-01-BIG.jpg
 
Coola, om det fungerat så vore det bra. Men rymmer de även aktiv brusreducering? Själva dämpningen på de är 37dB, undrar om det räcker på en MotoGP hoj?

37 dB är ganska jämförbart med ordinära "gula proppar" men jag tror inte man hör mycket förutom motorljud iaf.
 
Coola, om det fungerat så vore det bra. Men rymmer de även aktiv brusreducering? Själva dämpningen på de är 37dB, undrar om det räcker på en MotoGP hoj?
Inte en susning. Försökte bara hitta en bild på ett par in-ear-lurar :)

Men det finns ju formgjutna varianter som artister brukar ha. Gustav borde kunna sånt här!
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top