MotoGP 2012 - Red Bull Indianapolis Grand Prix

Finns det NÅGON situation där det är ok att bära en kraschad RR-förare på det viset?
Ja, om föraren bara måste bort från banan fort (inte så vanligt).

Vad jag menar är att om det efter Barberas krasch hade visat sig att ha tappat luften och stukat lillfingret hade ingen sagt något. Nu visade röntgen att han hade problem med minst 1 ryggkota (de första rapporterna om 3 st har av vissa korrigerats till 1 men jag låter det vara osagt vad som är rätt) och då blir det ett herrans liv.

Kan Pedrosa behålla sin fart till racet hinner nog Puig stoppa om honom och läsa en godnattsaga innan tvåan går i mål :hihi

Jäklar vad den lille mannen kör :yoparty

Hahaha klockrent! Detta inlägg var sjukt roligt och precis min tanke! Haha
+20 gilla på denna!

Från Twitter:
Barbera had a comfortable night, and hopes to fly home today. Has a small fracture in D6 vertebra, Brno almost impossible to race.

Ja, om föraren bara måste bort från banan fort (inte så vanligt).

Vad jag menar är att om det efter Barberas krasch hade visat sig att ha tappat luften och stukat lillfingret hade ingen sagt något. Nu visade röntgen att han hade problem med minst 1 ryggkota (de första rapporterna om 3 st har av vissa korrigerats till 1 men jag låter det vara osagt vad som är rätt) och då blir det ett herrans liv.

Hmmmmm.... blir det inte rödflagg då? OM en förare vurpar så illa att den blir kvar på banan och ligger still, blir det inte rödflagg då. Ganska direkt? Det borde bli det iaf...

Grymt kört av Bradl! :tummenupp
Jorge och Vale verkar börja trivas bredvid varandra bara 0.009 skiljer. :fyllisar

Ganska intensivt i Moto3 nu, 3 pers nere inom 2 minuter varav ett eventuellt knäckt nyckelben...

Det där är inget annat än skrämmande, tänk om han haft en allvarligare skada och de gjort honom till invalid på grund av det lyftet?
Fan, vi i Sydskanes Emse är utbildade på att, ihop med läkare och ambulans-sjukvårdare, lägga våra bandags-deltagare på spine board och fixera dem om de ens andas "lite ont i ryggen" när läkaren frågar. Att bli behandlad sådär i MotoGP är inget annat än skandal.

Med facit i hand är det nog så.

I verkligheten är det oerhört svårt att avgöra om man har en allvarlig nackskada, speciellt när föraren har ett adrenalin påslag som heter duga.

I trafiken ska alla som utsätts för högenergi skada placeras med på en transferbräda och halskrage fixerad.

På RR banan är alla utsatta för en sån skada och det blir nog en väldigt subjektiv bedömning speciellt om föraren är vaken och ger svar som inte överensstämmer med verkligheten.

Föraren låg ner och verkade inte så pigg.
TL avgör vilken insats som krävs i Sverige, vet inte hur det funkar i GP världen.

I Sverige på en större tävling som stcc hade nog både med Medrescue car med Dr och ambulans kommit ut ganska snabbt och gul/röd flaggan hade kommit ut.

Men jag tycker i GP racingen är man väldigt snabb på att rensa bort både förare och hoj så det verkar inte vara så noga med den saken.

Men Faubels monster highside i Moto3 visar väl att dom även fattar bra beslut.

Last edited:
I verkligheten är det oerhört svårt att avgöra om man har en allvarlig nackskada, speciellt när föraren har ett adrenalin påslag som heter duga.

Fast inte när föraren ligger kvar på backen!! Då SKALL man som banpersonal veta att invänta RÄTT utrustning före transport påbörjas!

Jäklar vad de highsidar i mototre!! Spännande curb i sista kurvan med. Den vill man inte hamna utanför...

Stoner gjorde just en riktigt highside och ville bli avburen med bår och tog sig åt högerbenet!

Edit: Vänster fotled var det tydligen!

Last edited:
Fyfan vilken äcklig highside av Stoner. Såg inte bra ut när han försökte stå på benet..

Värsta highsider jag sett, han spann ju runt som det där JAS-planet för några år sen. :crash
Hoppas han inte är skadad allvarligt utan kan köra.

Fast inte när föraren ligger kvar på backen!! Då SKALL man som banpersonal veta att invänta RÄTT utrustning före transport påbörjas!

Det är precis det jag sa.

Elak highsider av Stoner, tror han inte kommer tillbaks till detta race.

Tur att motogp.com säljer video-pass för halva priset...
..för jag klarar faan inte av dom här Viasat-clownerna längre! :huvet

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...