MotoGP 2012 - diskussioner

Kommer vi att få in en svensk i roadracingens finrum 2012?

http://www.highsider.se/2011-11-16.aspx

Det hade varit jäkligt skoj!!


Ursäkta om det är "old news"

Veckan efter det så körde en 18-årig Tysk, som blev 6:a i årets 125 VM, och då var Wimmer mer imponerad av honnom istället. Jonas förhandlar med Keifer och CIP också. Så kanske MZ platsen kan finnas tillgänglig om han isf går dit. Annars är det tuff konkurans om platserna för nästa år i Moto2..

Martin Wimmer Teamchef MZ Racing
“Jonas hat an diesem Wochenende unsere Vorgaben voll und ganz erfüllt. Er ist bei diesen extrem schwierigen Bedingungen ohne Sturz über die Runden gekommen und hat obendrein eine solide Leistung abgeliefert. Im Rennen hat er seine schnellsten Rundenzeiten des Wochenendes erzielt. Im Vergleich zu Alexander Lundh, der am vergangenen Wochenende in Valencia für uns gefahren ist und viel mehr Viertakt-Erfahrung hat, bin ich von Jonas um einiges mehr beeindruckt. Jonas steht jedenfalls in unserer Fahrerliste für 2012 ganz oben. Bevor wir uns aber endgültig entscheiden, wer in der kommenden Moto2-WM unser Fahrer sein wird, werden wir alle Optionen sorgfältig abgleichen.”

www.jonasfolger.com
 
Last edited:
RDP+CRT-Aprilia låter intressant, respekt ingivande tider som kanske gör att en och annan Motogp hoj får se sig passerade 2012 av en "gatsoffa".

Edwards kommer floppa rejält 2012.
 
RDP+CRT-Aprilia låter intressant, respekt ingivande tider som kanske gör att en och annan Motogp hoj får se sig passerade 2012 av en "gatsoffa".

Edwards kommer floppa rejält 2012.
CRT hojarna är iofs inga "gatsoffor" men visst kommer de snabbaste ibland spöa de långsammaste MotoGP-hojarna.
Tror inte Edwards floppar men teamet kan eventuellt göra det.
 
CRT hojarna är iofs inga "gatsoffor" men visst kommer de snabbaste ibland spöa de långsammaste MotoGP-hojarna.
Tror inte Edwards floppar men teamet kan eventuellt göra det.

Ironi Gustavo Thinking outside the box

Nej men motorer med ursprung från produktions hojar är väl ett arv som vi vanliga kan ta del av.

Om teamet floppar kommer väl även den förare dras med i dom dåliga resultaten, inte sant eller hur var det med Ducati?

Personligen tycker jag det är väldigt goda nyheter för CRT att Aprilia får vara med, lyckas dom kommer det andra också vilja vara med.

PA1078720.jpg
 
Personligen tycker jag det är väldigt goda nyheter för CRT att Aprilia får vara med, lyckas dom kommer det andra också vilja vara med.
Deras motorer får man använda men det är inte okej om Aprilia driver ett eget CRT.

Rent teoretiskt går det bra att köra med en RC213V som CRT så länge man inte har stöd från fabriken.
(Därför blir det i praktiken omöjligt då Honda skickar med tekniker när man leasar en RC213V)

Med andra ord handlar CRT inte så mycket om vad man kör utan vem som gör jobbet i bakgrunden.
 
Deras motorer får man använda men det är inte okej om Aprilia driver ett eget CRT.

Rent teoretiskt går det bra att köra med en RC213V som CRT så länge man inte har stöd från fabriken.
(Därför blir det i praktiken omöjligt då Honda skickar med tekniker när man leasar en RC213V)

Med andra ord handlar CRT inte så mycket om vad man kör utan vem som gör jobbet i bakgrunden.

Det förutsätter jag att teamen som kör med en Aprilia motor inte är fabriks sponsrade av Aprilia för det är väl själva definitionen av CRT.Ezpeleta säger There will essentially be two types of MotoGP machine on the grid next year. Prototypes that are very expensive and only used by manufacturers and some satellite teams, and bikes with production based engines and larger fuel tanks."

Tolkning är att Prototyper med satellit team deltar tillsammans med CRT hojar med produktions baserade motorer. Då verkar det märkligt om ett CRT team kör med en RC213V motor?

Kanske gränsdragningen är svårtolkad.

Men vad skiljer en Prototyp och Produktionsmotor rent tekniskt.
 
Dubbel Aspar

Team Aspar has confirmed it will expand to two riders in the MotoGP World Championship next season with the signing of Randy de Puniet and Aleix Espargaro.

Having made the decision to adopt the new CRT regulations, Aspar will in turn double its efforts for 2012, two years after making its category debut with a single Ducati for Spaniard Hector Barbera.
 
...väldigt goda nyheter för CRT att Aprilia får vara med...
Får vara med?

Alla "får vara med" förutsatt att motorn är serietillverkad och inte har borrning som överstiger 81 mm. Ducati Desmosedici RR är en av få serietillverkade motorer som har mer än 81 mm. Den enda? HRC skulle kunna köra med ett CRT-fabriksteam i Repsolfärger – om de ville.
 
Får vara med?

Alla "får vara med" förutsatt att motorn är serietillverkad och inte har borrning som överstiger 81 mm. Ducati Desmosedici RR är en av få serietillverkade motorer som har mer än 81 mm. Den enda? HRC skulle kunna köra med ett CRT-fabriksteam i Repsolfärger – om de ville.

Var det inte diskussioner om att Aprilian var för bra, så den skulle ev. inte få vara med?

Någon som minns? Häromåret ville ju ett team in, men det föll på att deras motorblock ansågs serietillverkat.
 
Var det inte diskussioner om att Aprilian var för bra, så den skulle ev. inte få vara med?

Någon som minns? Häromåret ville ju ett team in, men det föll på att deras motorblock ansågs serietillverkat.
För bra? :D

Det var ett brittiskt team för flera år sedan som försökte bygga en billig MotoGP-motor genom använda ett block från en R1. Det fick de inte. Stred mot reglementet.

CRT-reglementet är enkelt: använd en serietillverkad tusenkubiksmotor med högst 81 mm borrning och sätt den i ett prototypchassi. Så vitt jag vet uteslutet det bara den extremt överkvadratiska Desmosedici RR som har 86 mm. BMW har 80 mm och Aprilia bara 78 mm.
 

Bifogat

  • desmosedici_rr.jpg
    desmosedici_rr.jpg
    50 KB · Visningar: 95
Last edited:
Får vara med?

Alla "får vara med" förutsatt att motorn är serietillverkad och inte har borrning som överstiger 81 mm. Ducati Desmosedici RR är en av få serietillverkade motorer som har mer än 81 mm. Den enda? .

http://www.motomatters.com/news/2011/05/23/aprilia_admits_interest_from_crt_teams_i.html


Tydligen är det en gränszon är min tolkning
hur mycket Aprilia blandar sig i detta.
Fabriksmotorn i 2010 Wsbk vinnande Aprilia var tydligen för extrem då den ansågs vara mer av prototyp karaktär så den modifieringen med kamdrev som styr kammarna vart inte tillåtna till 2011 i Wsbk.
Tydligen är alla RSV4 förberedda för den modifieringen.

CRT reglementet tillåter betydligt mer inre modifieringar och det råder väl knappast några tvivel om att man vill använda det bästa som man kan uppbringa.

Frågan om klarar det utan fabrikens inblandning? och Aprilia kan racing som få.

Vet inte om det var orsakerna till de ryktena som gjorde att man ifrågasatte Aprilia-CRT.
HRC skulle kunna köra med ett CRT-fabriksteam i Repsolfärger – om de ville.

Du menar då med en Honda CBR 1000 RR motor och inte RCV213 motor.
 
Last edited:
För bra? :D

Det var ett brittiskt team för flera år sedan som försökte bygga en billig MotoGP-motor genom använda ett block från en R1. Det fick de inte. Stred mot reglementet.

CRT-reglementet är enkelt: använd en serietillverkad tusenkubiksmotor med högst 81 mm borrning och sätt den i ett prototypchassi. Så vitt jag vet uteslutet det bara den extremt överkvadratiska Desmosedici RR som har 86 mm. BMW har 80 mm och Aprilia bara 78 mm.

Livet har lärt mig en sak! Saker är sällan enkelt......

Och när jag skrev, för bra, menade jag "för bra". Ok?

Själv hoppas jag att de dammar av den här:
http://motoczysz.com/motorcycles/c1_990_2008
 
Tror man att det bara är cykeln och dess beståndsdelar det handlar om är man ute och cyklar.

EDIT: Såg fel angående McDoktorns länk.
 
Last edited:
Artikeln som McDoktorn länkar till är utmärkt läsning för den som vill veta mer om CRT. Tror man att det bara är cykeln och dess beståndsdelar det handlar om är man ute och cyklar.

Ja, den är bra. Tyvärr tycker jag regelmakarna springer bort sig ungefär här:
"The Italian was careful to avoid any hint of factory involvement with the CRT teams, though. "If someone decides to buy an RSV4 to racing in MotoGP with a CRT bike, I would not be able to stop them. Obviously they would receive no assistance from us!"'

Vi har ju sett detta hur många ggr som helst, inte fabrik, men "importören" med visst stöd från fabriken... Vad händer då?
(Och fabriken är ju onekligen inblandad om de levererar en hoj, eller?)
 
Back
Top