MotoGP 2012 - diskussioner

Bild från idag :)

46valentinorossi,sunny_original.jpg

fan, vilken fett photo!! Ge den där fotografen ett stort jävla pris som han på gamla dar kan luta sig tillbaka på!!

:fakta
 
Stoner är den enda föraren som har kört till pallen med Ducatin
Det är BARA Stoner som har levererat med Ducatin sen 2007.
Om inte Stoner hade blivit Lactosintolerant utan att hitta diagnosen
så hade han haft två VM med Ducatin.

Ducatin passar bara Casey eller rättare sagt, Casey är den enda förare
som kan anpassa sin körstil för att få runt Ducatin på anständiga nivåer resultatmässigt.
ALLA andra har misslyckats trots Rossis och Burgess hånande repliker att Casey inte kunde köra Duccen...
:tummenupp
Och det här med att Bridgestone anpassade sina däck enbart för Ducati 2007 ska vi så klart inte prata om, eller att fler stått på pallen med Ducatin osv...
 
Listan kan göras hur lång som helst. Och det är ju tvärt om väldigt sannolikt att Rossi just mellan två säsonger – efter den första någonsin då han inte vunnit ett enda race och nästa med samma tillverkare – tappar både glädje, motivation, lust, mening etc. Han var dessutom iblandad i olyckan som tog livet av Simoncelli. Det är väldigt annorlunda nu än de första säsongerna hos Honda eller när han trivdes som bäst med Yamaha (då han vann sitt första race hos sin nya arbetsgivare).
Vilken tur att vi har dig som kan sparka in öppna dörrar och berätta vad som kan hända på ett par månader :rolleyes:

Varför du skriver om årets uppehåll är dock lite oklart med tanke på att Rossi bytte till Ducati ett år tidigare :va
 
Och det här med att Bridgestone anpassade sina däck enbart för Ducati 2007 ska vi så klart inte prata om, eller att fler stått på pallen med Ducatin osv...

Det där med att bara anpassa däcken till ett fabrikat är bara taget ur luften...
Lika litet som om Bridgestone skulle motarbeta Ducati idag,för att bara passa Honda vilket är fullständigt nonsens!!
Ja vid några få tillfällen har någon annan kanske hamnat på pallen under väldigt speciella förhållanden,
men helt utan kontinuitet utan mer likt ett skott ut i mörkret...
 
Det där med att bara anpassa däcken till ett fabrikat är bara taget ur luften...
Det är allmänt känt att Ducati och Bridgestone hade ett tätt samarbete under säsongen 2007 och att det pågick ett däckkrig mellan Bridgestone och Michelin. Det är också känt att de problem som Stoner senare under sin tid i Ducati upplevde, att framhjulet släppte, berodde på att Ducati inte längre kunde få specialanpassade däck från Bridgestone då de från 2008 började förse större delar av depån med sina däck. Om du vill få det till något taget "ur luften" för att försvara Stoner så är du inne på helt fel spår.

Att jag hoppade in i diskussionen var för att påvisa att Stoners tid i Ducati inte var den otroliga framgångsaga som folk vill få det till i efterhand. Hans resultat i totalen visar rätt tydligt att Ducati var på väg åt fel håll (2007: 1, 2008: 2, 2009: 4, 2010: 4). Inte alls dåligt men inte ens Casey hade vunnit något titel på Ducatin 2011.
 
Ducatin passar honom inte, svårare än så är det ju faktiskt inte.

Helt klart är det så. Nu har förvisso Rossi ett stålpsyke, men jag tycker det är lätt att tänka sig att man skulle kunna tappa lite av självförtroendet i hans situation. Utan ett självförtroende på topp vinner man inte på MotoGP-nivå. Han har bl.a sagt att han är väldigt ledsen för att han inte kan köra runt problemen på Ducatin, något han varit bra på historiskt och som varit lite av hans signum.
 
Nu är jag ingen ingenjör men kan det vara så att det är kolfibersvingen som är problemet? När Stoner blev världs-mästare hade han alu-sving. när de sedan bytte hamnade han längre ner.:confused:
 
MotoGP Test, Jerez - 25/03/12
11:40 Local Time.
1 LORENZO J.Yamaha Factory Racing1:39.922
2 PEDROSA D.Repsol Honda Team+0.176
3 STONER C.Repsol Honda Team+0.202
4 BAUTISTA A.San Carlo Honda Gresini+0.486
5 SPIES B.Yamaha Factory Racing+0.693
6 CRUTCHLOW C.Monster Yamaha Tech 3+0.771
7 DOVIZIOSO A.Monster Yamaha Tech 3+0.818
8 HAYDEN N.Ducati Team+1.098
9 ROSSI V.Ducati Team+1.184
10 BRADL S.LCR Honda+1.348
11 BARBERA H.Pramac Racing Team+1.501
12 ABRAHAM K.Cardion AB Motoracing+2.332
13 PUNIET R.Power Electronics Aspar+2.400
14 BATTAINI F.Ducati Team+2.438
15 PETRUCCI D.Came Iodaracing Project+2.579
16 PASINI M.Speed Master+2.609
17 SILVA I.Avintia Racing MotoGP+3.188
18 PIRRO M.San Carlo Honda Gresini+3.494
19 ESPARGARO A.Power Electronics Aspar+3.520
20 EDWARDS C.NGM Mobile Forward Racing+3.628
21 ELLISON J.Paul Bird Motorsport+3.775
22 HERNANDEZ Y.Avintia Racing MotoGP+5.522
 
Vilken tur att vi har dig som kan sparka in öppna dörrar och berätta vad som kan hända på ett par månader :rolleyes:

Varför du skriver om årets uppehåll är dock lite oklart med tanke på att Rossi bytte till Ducati ett år tidigare :va
Du är en elak jävel. Utan att vara rolig dessutom.
 
MGP Jerez test at 1pm:

1. Jorge Lorenzo ESP Yamaha Factory (YZR-M1) 1m 38.953s (Lap 18/31)
2. Casey Stoner AUS Repsol Honda (RC213V) 1m 39.635s (16/23)
3. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda (RC213V) 1m 39.951s (11/17)
4. Ben Spies USA Yamaha Factory (YZR-M1) 1m 39.955s (29/37)
5. Alvaro Bautista ESP San Carlo Honda Gresini (RC213V) 1m 40.028s (24/32)
6. Cal Crutchlow GBR Monster Yamaha Tech3 (YZR-M1) 1m 40.044s (25/31)
7. Nicky Hayden USA Ducati Team (GP12) 1m 40.314s (30/32)
8. Valentino Rossi ITA Ducati Team (GP12) 1m 40.470s (26/32)
9. Andrea Dovizioso ITA Monster Yamaha Tech3 (YZR-M1) 1m 40.597s (32/32)
10. Stefan Bradl GER LCR Honda (RC213V) 1m 40.796s (28/28)
11. Karel Abraham CZE Cardion AB Motoracing (GP12) 1m 41.126s (29/29)
12. Hector Barbera ESP Pramac Racing (GP12) 1m 41.176s (17/26)
13. Randy De Puniet FRA Power Electronics Aspar (ART)* 1m 41.857s (21/21)
14. Aleix Espargaro ESP Power Electronics Aspar (ART)* 1m 41.922s (22/28)
15. Danilo Petrucci ITA Came Iodaracing (Ioda-Aprilia)* 1m 42.037s (27/33)
16. Colin Edwards USA NGM Forward Racing (Suter-BMW)* 1m 42.073s (19/29)
17. Michele Pirro ITA San Carlo Honda Gresini (FTR-Honda)* 1m 42.212s (19/21)
18. Mattia Pasini ITA Speed Master (ART)* 1m 42.252s (26/28)
19. Franco Battaini ITA Ducati Test Rider (GP12) 1m 42.360s (18/35)
20. James Ellison GBR PBM (ART)* 1m 42.437s (32/34)
21. Ivan Silva ESP Avintia (FTR-Kawasaki)* 1m 43.045s (21/27)
22. Yonny Hernandez COL Avintia (FTR-Kawasaki)* 1m 43.548s (18/19)
 
Nu är jag ingen ingenjör men kan det vara så att det är kolfibersvingen som är problemet? När Stoner blev världs-mästare hade han alu-sving. när de sedan bytte hamnade han längre ner.:confused:

"When the carbon bike was raced, Stoner found it unpredictable. He said of it that, “You push, and it’s okay. You push some more, and it’s still okay. Then you push again and you’re in the gravel—no warning.”

The flexure of a normal front end acts like a short-travel suspension when the bike is leaned over, keeping the tire in contact with small irregularities and able to recover grip after skipping over the top of a slightly bigger irregularity. But if you take that flexure away and then hit that bigger irregularity, your front tire just hops into space and goes away, dumping you into the gravel."


http://www.cycleworld.com/2011/09/17/finding-flexibility-in-motogp-racing/
 
Vad tror vi om Bautista då? Han verkar ju hänga med bra där uppe i toppen. En ny alien på G eller? Köra hoj kan han ju, frågan är om han lyckas hålla sig på hjulen mer i år än 2011.
 
Och det här med att Bridgestone anpassade sina däck enbart för Ducati 2007 ska vi så klart inte prata om, eller att fler stått på pallen med Ducatin osv...
Båda Suzuki var före näst bästa Ducati 2007 så Bridgestondäcken verkar ju ha funkat rätt hyggligt där med...
 
Alvaro är helt klart en av mina favoriter! bergochdalbane tiden hos Suzuki och till slut de framgångar 2011 borde ha satt positiva spår hos gode Bautista! fast som startfältet ser ut 2012 tror jag mer och mer att Bradl kommer att göra de största framstegen i rejsen och till slutet av året vara mogen för stadiga top 5-8 placeringar!
 
MGP Jerez test 3pm

1. Jorge Lorenzo ESP Yamaha Factory (YZR-M1) 1m 38.953s (Lap 18/39)
2. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda (RC213V) 1m 39.157s (21/28)
3. Casey Stoner AUS Repsol Honda (RC213V) 1m 39.285s (32/40)
4. Ben Spies USA Yamaha Factory (YZR-M1) 1m 39.955s (29/37)
5. Alvaro Bautista ESP San Carlo Honda Gresini (RC213V) 1m 40.028s (24/39)
6. Cal Crutchlow GBR Monster Yamaha Tech3 (YZR-M1) 1m 40.044s (25/39)
7. Nicky Hayden USA Ducati Team (GP12) 1m 40.281s (45/52)
8. Valentino Rossi ITA Ducati Team (GP12) 1m 40.470s (26/34)
9. Hector Barbera ESP Pramac Racing (GP12) 1m 40.558s (34/45)
10. Andrea Dovizioso ITA Monster Yamaha Tech3 (YZR-M1) 1m 40.597s (32/32)
11. Stefan Bradl GER LCR Honda (RC213V) 1m 40.796s (28/40)
12. Karel Abraham CZE Cardion AB Motoracing (GP12) 1m 40.907s (46/48)
13. Randy De Puniet FRA Power Electronics Aspar (ART)* 1m 41.158s (42/43)
14. Aleix Espargaro ESP Power Electronics Aspar (ART)* 1m 41.645s (37/41)
15. Danilo Petrucci ITA Came Iodaracing (Ioda-Aprilia)* 1m 42.014s (48/56)
16. Franco Battaini ITA Ducati Test Rider (GP12) 1m 42.057s (50/52)
17. Colin Edwards USA NGM Forward Racing (Suter-BMW)* 1m 42.073s (19/40)
18. Michele Pirro ITA San Carlo Honda Gresini (FTR-Honda)* 1m 42.212s (19/31)
19. Mattia Pasini ITA Speed Master (ART)* 1m 42.252s (26/44)
20. James Ellison GBR PBM (ART)* 1m 42.437s (32/50)
21. Ivan Silva ESP Avintia (FTR-Kawasaki)* 1m 42.844s (41/41)
22. Yonny Hernandez COL Avintia (FTR-Kawasaki)* 1m 43.221s (33/33

av topp förarna verkar spies och Dovi inte kört nått mellam 13.00-15.00! Nicky verkar ju iallafall gilla "crapbiken" ;)
 
Last edited:
Crutchlow! Blir intressant att se 2012 om han putsat bort sin stora akilles att "köra på sig" allt för ofta i rejsen!
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top