MotoGP 2009: Brno

Har gått mig helt förbi! Finns det något Du kan lägga upp :)

Här bla:...

MOTOGP » Hayden, Kallio clash leaves one out, one damaged

Mika Kallio's attempt to overtake factory Ducati rider Nicky Hayden - or 'a much slower rider' as Pramac Ducati team called him - ended in disaster when the MotoGP rookie hit a wet patch and fell, forcing Hayden off track in the process.
The accident occurred on lap 12 of Sunday's 28 lap French Grand Prix at Le Mans, after both riders had pitted for their dry bike. Kallio was trying to overtake Hayden for eighth when he claimed the 2006 world champion changed lines.
"We were doing really well,” said Mika. “I chose the right moment to change bike and I was in a good position. I reached Hayden and I tried to overtake him in the inside. All of a sudden he changed line and I was obligated to pass outside where there was a wet spot on the track and I slipped."

"It was an accident due to a puddle while overtaking a much slower rider that didn't see Mika arriving. Nothing we can do about it,” said Pramac Ducati team.

Kallio's Ducati made contact with Hayden's during the fall, causing some light damage and forcing the American off track. Hayden, who had been fifth in the early stages, eventually dropped back to twelfth.

“I got a decent start and even though I've had very little time on this bike in the rain my feeling was pretty good and I was able to move up a few spots,” said Nicky (the slower rider).

“I was actually as high as eighth at one point but I got unlucky again when Kallio crashed and his bike slid into me. I was lucky to save it because the impact was hard - you can see the rubber on the side of my bike - and I ran off track.

“It cost me time and positions and also damaged the front wheel sensor. We have two so the bike was working as well but probably it didn't help things.
 
Jaha. dags att titta i spåkulan och tippa topp 5 i helgens race. Här kommer mitt tips.

Rossi
Pedrosa
Kallio
Capirossi
Lorenzo

Mest önsketänkande :) men visst vore det kul med en nordbo på pallen igen.
 
Har de inte mer respekt än så för 2006 års MotoGP-mästare?:eek:

:D ja...det kan man ju undra. Men någon mästare det blir han inte igen...om dom så ger honom en raket att köra med.

Jag tippar......

1.Rossi (det finns bara en och det är han)
2 Lorenzo (jävlar vad han vill klå Rossi nu men det räcker bara till en andra)
3 Pedrosa (han glider fint på flytet, men Rossi och Lorenzos kamp blir för mycket för honom)
4. Kallio (han tar över Dovis stadiga 4:de plats och därmed banar han väg för att bli Stoners nya lagkamrat)

Jävla vad kul med race. Nästa år ska jag fan dit och kolla på riktigt.

PS:Jo..jo..jag vet att Dovi vann på Donington :)
 
Har de inte mer respekt än så för 2006 års MotoGP-mästare?

Ha!

Avd: Ögon i nacken, här kommer Kalliooooooo !

The Finn:
"I was obligated to pass outside where there was a wet spot on the track and I slipped. Probably he didn't see me.”


Alltså, finns d en sanning så är det att teamen självklart backar sin förare, vore ju roligt för Mika om man från team ledningen bekräftade att han gjorde ett rejält rookie misstag!

Föresten, skulle inte Du jaga Suzuki ut ur MGP! Vad jag kan se så kör dom fortfarande :D
 
Lite TV-tider inför helgen:

Viasat Motor Fredag 14 augusti
12:35 Träning 1. MotoGP: 125cc.
13:45 Träning 1. MotoGP.
15:05 Träning 1. MotoGP: 250cc.
19:30 Träning 1. MotoGP: 125cc. R
20:40 Träning 1. MotoGP. R
22:00 Träning 1. MotoGP. R

Viasat Sport Lördag 15 augusti
09:45 Träning 2. MotoGP.
12:55 125cc – kval.
13:45 Kval. MotoGP.
15:10 250cc – kval. MotoGP.
16:20 Red Bull MotoGP Rookies Cup.

Viasat Motor Lördag 15 augusti
13:35 STCC: Pro Superbike. Från Karlskoga.
16:15 Kval. MotoGP: 125cc.
17:05 Kval. MotoGP.
18:30 Kval. MotoGP: 250cc.
19:30 Tjeckiens GP. Red Bull MotoGP Rookies Cup.
23:10 Kval. MotoGP. Från Brno, Tjeckien. R
00:40 Tjeckiens GP. Red Bull MotoGP Rookies Cup. R

Viasat Motor Söndag 16 augusti
09:35 Warm Up. MotoGP.
10:45 MotoGP: 125cc.
12:05 MotoGP: 250cc.
13:30 MotoGP.
15:25 Race 2. Red Bull MotoGP Rookies Cup
17:30 MotoGP. R
23:30 MotoGP. R
01:00 Race 2. Red Bull MotoGP Rookies Cup. R

Rätt juste täckning om man är RR-intresserad :yoparty :Bugar

Dessutom imorgon på Viasat Motor
19:30 MotoGP Klassiker: Motorsportsmagasin. Från Brno i Tjeckien 1996.
23:00 MotoGP Klassiker: Motorsportsmagasin. Från Brno i Tjeckien 1996.
 
Last edited:
Föresten, skulle inte Du jaga Suzuki ut ur MGP! Vad jag kan se så kör dom fortfarande :D
Suzuki är på god väg mot nya bottennoteringar i GP-sammanhang, det kan vem som helst se som studerar årets resulatlistor. Att utvecklingen av årets GSV-R inte har lyckats och att man håller sig med undermåligt förarmaterial torde vara uppenbart.

Suzukis fabriksteam ligger på plats 9 och 10 i sammandraget. Detta trots att båda förarna har varit fullt friska hela säsongen.

Hoppas på att Pedrosa erbjuds 10 miljoner € för att kör Suzuki 2010 och att de båda nuvarande förarna sparkas.
 
Hoppas på att Pedrosa erbjuds 10 miljoner € för att kör Suzuki 2010 och att de båda nuvarande förarna sparkas.
Bautista är på gång in och Vermeulen har redan kollat läget hos Tech3 så en inte alltför avancerad gissning är att han försvinner. Frågan är om och isf varför de ska behålla Capirex.

Suzuki liknar mer och mer Kawasaki i MotoGP. De ansvariga verkar få misslyckas hur många år som helst utan att något händer.
 
Suzuki är på god väg mot nya bottennoteringar

Fötrst! Suzuki gör sedan precis mitten av 80-talet gixxercyklar som milt sagt går väl hem i stugorna..

Att Suzuki år efter år just medverkar i MGP är mycket mer värt än att varje vecka stå på pallen. Även om det osvuret e det självklara rent sportsliga målet, så är allt runt omkring ett MGP deltagande som att just under MGP veckoslutet exponeras med sin box och med tyngd och realism nöta sin reklamsnutt år efter år viktigare..

Men om ett medverkande uteslutande skulle vila i händerna på det sportsliga resultatet vore det säkerligen inget MGP mer..
 
1- Rossi (vem annars)
2- Pedrosa
3- Dovi
4- Randy
5- Melandri

Lorenzo fortsätter leka kraschkung och Kallio blir frånkörd av Nicky.
 
Bautista är på gång in och Vermeulen har redan kollat läget hos Tech3 så en inte alltför avancerad gissning är att han försvinner. Frågan är om och isf varför de ska behålla Capirex.
En berättigad fråga. Capirossi börjar allt mer påminna om Gibernau på fallrepet och ser ut att ha tappat den förmåga som gjorde honom så suverän för några år sedan. Bautista låter som det bästa som har hänt Suzuki sedan de värvade Roberts 1998.

S&S3M skrev:
Suzuki liknar mer och mer Kawasaki i MotoGP. De ansvariga verkar få misslyckas hur många år som helst utan att något händer.
Exakt. Det är ganska obegripligt att Suzuki år efter år håller sig med en strategi där man för hela världen visar att man inte vet hur man bygger riktigt snabba racehojar, till skillnad från Honda och Yamaha. För att inte tala om den lilla nykomlingen från Italien.

Men om ett medverkande uteslutande skulle vila i händerna på det sportsliga resultatet vore det säkerligen inget MGP mer..
Du utesluter möjligheten att istället för att sluta, anta en strategi vars mål är att vinna, istället för att fortsätta förlora.
 
Last edited:
anta en strategi vars mål är att vinna, istället för att fortsätta förlora.

Det funkar ju inte så lätt! Som att alla företag i världen som konkar eller ligger risigt till gör det pga avsaknad av en vinnarstrategi!

Det är inte så lång tid sedan Yamaha var hopplöst efter..

Det är inte så lång tid sedan Ducati inte ens fanns med ..

Alltså, MGP är en hyper dynamisk verksamhet och Du vet ju att allt går i sykler och inget är för evigt och är man inne i en ond trend som Suzuki så e d verkligen tufft ! Fast hårt jobb och mer hårt jobb etc etc brukar betala sig ganska bra till slut ..
 
Det funkar ju inte så lätt! Som att alla företag i världen som konkar eller ligger risigt till gör det pga avsaknad av en vinnarstrategi!

Det är inte så lång tid sedan Yamaha var hopplöst efter..

Det är inte så lång tid sedan Ducati inte ens fanns med ..

Alltså, MGP är en hyper dynamisk verksamhet och Du vet ju att allt går i sykler och inget är för evigt och är man inne i en ond trend som Suzuki så e d verkligen tufft ! Fast hårt jobb och mer hårt jobb etc etc brukar betala sig ganska bra till slut ..
Vem har sagt något om ”lätt”?

Det var uppenbarligen inte lätt för Yamaha att bygga en konkurrenskraftig M1. Utvecklingen pågick under flera säsonger, men den blev aldrig lika bra som Hondan. Så man antog en vinnande strategi och engagerade Burgess team - efter en vinter hade man en motorcykel som gjorde att Yamaha, för första gången sedan 1993, kunde ta titeln från Honda.

Suzuki har med sina förarrekryteringar visat att man inte har ambitionen att vinna och vad talar för att ambitionerna på den tekniska sidan är annorlunda?
 
Suzuki har med sina förarrekryteringar visat att man inte har ambitionen att vinna och vad talar för att ambitionerna på den tekniska sidan är annorlunda?

Det vi ser idag är säkert just en strategi man trott på att anställa Capirossi och Vermeulen en erfaren räv och en ung tillika på väg upp i karriären. Vad som händer 2010 är väl inte helt klart, fast att Suzuki inte gick ut i strid för att få Speis namnteckning är säkert en gåta för en hel roadracing värld då man så att säga redan hade honom på gaffel.

Man kan sammanfatta året hittils som kräftgång. V4:an och Capirex tog Suzuki teamet väldigt nära pallen på Mugello etc etc

Var d inte just Suzuki och Capirex som stod på pallen just i Brno 2008 :va

Tycker nog ändå att man ska hylla dom som kämpar än att kräva deras avsked.

Får slänga in ett tips så det blir lite trådorienterat oxå ..

1. #46
2. #99
3. #4
 
Vermeulen ”på väg upp i karriären”? Den var bra!
Jag tänkte ungefär samma sak men space kanske tänkte på hur de resonerade när de signade Vermeulen?

Det har inte gått något vidare för CV men en vinst är ändå en vinst och den enda Suzuki tagit på evigheter.
 
Jag tänkte ungefär samma sak men space kanske tänkte på hur de resonerade när de signade Vermeulen?
Det var i så fall en naiv för att inte säga dålig prognos av Vermeulens framtid; om Suzuki alls såg en framtida GP-mästare i honom. Jag tror snarare att han var den enda tillgängliga som de hade råd med.

En lustig sak med Suzukis värvning av Kenny Roberts 1998 (inför 1999), är att hans resultat under säsongen (på Modenas KR3) inte alls gav sken av att han var en mästare in spe. Han körde oftast i mål som tia med en bästa placering som sexa på Donington, då många andra DNF:ade. På Suzukin tog han fyra segrar första säsongen och slutade tvåa i sammandraget! Året efter 500-mästare.
 
Last edited:
space kanske tänkte på hur de resonerade när de signade Vermeulen?

:tummenupp

Det var i så fall en naiv för att inte säga dålig prognos av Vermeulens framtid; om Suzuki alls såg en framtida GP-mästare i honom. Jag tror snarare att han var den enda tillgängliga som de hade råd med.

Svårt att säga vilket i Vermeulens fall, men större "stjärnor" på mkt respektabelt matrial tillåts misslyckas år efter år är i så fall mer iögonfallande .. Ingen nämnd Ingen glömd .. :tummenupp
 
Last edited:
Det var i så fall en naiv för att inte säga dålig prognos av Vermeulens framtid; om Suzuki alls såg en framtida GP-mästare i honom. Jag tror snarare att han var den enda tillgängliga som de hade råd med.
Tycker nog att Suzuki gjorde rätt som signade CV när Honda inte hade någon plats åt honom i MotoGP. Glöm inte att han var ytterst nära att vinna WSBK 2005. Sista racet blev inställt pga för mycket vatten och Corser vann titeln.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top