MotoGP 2009: Brno

Det är Melandri som gör en felbedömning. När han inser att han måste ta ett brett spår för att klara böjen och Kallio därmed kommer att passera honom igen så stannar han upp.
Man behöver inte ha rejsat själv för att inse att Melandri kommer att få en sämre utgång än Kallio då han kommer "fel" in i kurvan. Att Kallio inte inser detta är anmärkningsvärt, han gasar på som vanligt och kör rakt in i Melandri.

Vinkla det hur du vill, fakta kvarstår: Kallio var den som missbedömde och körde på Melandri.
 
Jag skulle verkligen vilja se, när ni som tycker att det är Kallios fel, hinner reagera när någon som ni slipstreamar slår av snabbt på gasen eller missar en växel. Har vart med om detta då jag var tvungen att kasta hojen åt sidan med krasch som följd då jag kom ut i vatten. Slicks å vatten går inte så bra ihop.:huvet
 
Har Kallio/Melandri-incidenten visats från mer än en kameravinkel ?

Jag kom iaf att tänka lite på Hansons blockpass på Papunen på Falkenberg häromsistens, ...inte så gentlemannamässigt men inom regelboken.
 
Man behöver inte ha rejsat själv för att inse att Melandri kommer att få en sämre utgång än Kallio då han kommer "fel" in i kurvan. Att Kallio inte inser detta är anmärkningsvärt, han gasar på som vanligt och kör rakt in i Melandri.

Vinkla det hur du vill, fakta kvarstår: Kallio var den som missbedömde och körde på Melandri.

Jag vet inte om du inte kan eller inte vill förstå ...
Självklart inser Kallio att Melandri kommer att få en taskig, bred utgång. Därför fortsätter han sitt planerade spår som han redan tagit ut och som normalt innebär att han passerar Melandri igen eftersom han kommer att vara långt till vänster.
Vad som är anmärkningsvärt är att Melandri stannar upp mitt i ett spår som han inser att Kallio håller. Det går inte att göra snabba undanmanövrar med fullt nedlägg och det vet även Melandri. Därför kan man undra hur han tänkte.
Har du inte kört så mycket att du kan leva dig in i situationen för de båda?
 
Det är Melandri som gör en felbedömning. När han inser att han måste ta ett brett spår för att klara böjen..

Melandri ligger ju med knät på curbsen! I den här videon (samma som dom visa i racet) ser man ju klart och tydligt att Mika ligger 3m bakom och omöjligen kan ha missat vart Marco befann sig och vilket spår han höll. Som jag ser det ville Mika inte slå av, utan ta Marco på yttern men kom lite för nära.

[YOUTUBE-ID]3YdH8Jd61-U[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Har Kallio/Melandri-incidenten visats från mer än en kameravinkel ?
Här är tre olika.

:)

Vore kul att få Melandris smattrande italienska översatt.

Non lo avete veduto?!
Che cosa è errato con voi?!
Forse dovreste guidarli per possedere la bici, non Stoner?!

:D


Kallio
”Then came the crash with Melandri, who tried to pass me where it was impossible to, so that finally our lines crossed!”

Melandri
”I made a good pass on Kallio and I don't know what happened. He didn't see me for sure. He just closed the line very quick. He brought me down and he came down with me. I thought he came over to say sorry, but actually he was very angry with me. He said I was wrong. Maybe he was very tired and he couldn't think very well.”

Jag håller på Melandri! :tummenupp
 

Bifogat

  • kal_mel_2.jpg
    kal_mel_2.jpg
    78.3 KB · Visningar: 65
  • kallio_melandri.jpg
    kallio_melandri.jpg
    84.6 KB · Visningar: 66
  • kal_mel_5.jpg
    kal_mel_5.jpg
    114.6 KB · Visningar: 79
Last edited:
Öh, vad snackar du om? Melandri ligger ju med knät på curbsen! I den här videon (samma som dom visa i racet) ser man ju klart och tydligt att Mika ligger 3m bakom och omöjligen kan ha missat vart Marco befann sig och vilket spår han höll. Som jag ser det ville Mika inte slå av, utan ta Marco på yttern men kom lite för nära.

Kallio axar INTE in i svängen. Man gör inte det i det läget.
Ändå blir hastighetsskillnaden plötsligt mkt stor. Det beror på att Melandri sänker farten. Hade han fortsatt med samma hastighet så hade Kallio passerat bakom Melandri och med rätt riktning ut ur svängen.
Det syns betydligt bättre på videon på MotoGP.
Att Melandri lagt ner är ganska självklart eftersom det svänger och det gör ju inte att han är mindre i Kallios spår.
Med den hastighetsskillnad som uppstår så skulle Kallio ha några enstaka tiondelar på sig att byta spår och det går inte med fullt nedlägg. Har du någonsin provat att göra snabba undanmanövrar när du utnyttjar tillgängligt väggrepp till max? Skulle inte tro det ... man klotar 8 gånger av 10. Jag vet ...
 
Kallio
”Then came the crash with Melandri, who tried to pass me where it was impossible to, so that finally our lines crossed!”

Sa han så som ovan? Är han dum i huvet eller? "tried to pass me where it was impossible to"..... hur fan kan det vara omöjligt att köra om när Melandri i realiteten KOM förbi???
Det var ju en solklar torpedering om något är, han accelererar in i Melandri! Kallio har ju gott om tid att upptäcka Melandri och undvika att köra på honom. Klant!
 
Bautista är inte den första ...
Jag såg Mamola slå över på Assen på uppvärmningsvarvet med sin ilskna 500:a

Han hann byta hoj, men det gick inte nåt vidare i racet ... adrenalinet kanske tog slut :)
 
Båda är såklart delaktiga i incidenten. Melandri kör ju löjligt långsamt mitt i kurvan.
 
Med den hastighetsskillnad som uppstår så skulle Kallio ha några enstaka tiondelar på sig att byta spår och det går inte med fullt nedlägg. Har du någonsin provat att göra snabba undanmanövrar när du utnyttjar tillgängligt väggrepp till max? Skulle inte tro det ... man klotar 8 gånger av 10. Jag vet ...

Men Kallio är ju 3m bakom redan innan, och ser Marko klart och tydligt? I min värld så vet en GP-förare om att om nån kör om på det viset så kommer han ha en lägre fart i mid-corner än om han tagit svängen optimalt. Kan nog leta fram ett helt gäng med videos'ar på tuben där liknande situation lett till att den passerade föraren fått se sig slagen och antingen bromsat eller bytt spår. Att man kör på nån bakifrån hör ju knappast till vanligheterna? Sist det hände var väl Aoyama/Bautista i Holland, knappast Aoyama's fel då om du frågar mig.
Sen att du vurpat 8ggr av 10 gör dig väl till samma lekman på området som mig? Jag håller mig iaf på hjulen och gör (uppenbarligen) korrekta bedömningar av mitt tillgängliga fäste :hej
 
Melandri
”I made a good pass on Kallio and I don't know what happened. He didn't see me for sure. He just closed the line very quick. He brought me down and he came down with me. I thought he came over to say sorry, but actually he was very angry with me. He said I was wrong. Maybe he was very tired and he couldn't think very well.”

Melandri låg ju bakom Kallio i många varv så han MÅSTE veta vilka linjer han har..
När jag ligger och måttar en omkörning bakom någon så är det för att ta sig om och komma snabbt därifrån.

Melandri stannade ju för fan och borde bli lappad med parkeringsböter.

HUR I HELVETE KAN KALLIO ACCA IN MOT APEX!!!!!!!!!!!!!!!!!!:näsblod
 
Oftast vid en omkörning på innern brukar den köra långsammare än den på yttern mitt i böj.

Förbjud ombromsningar/körningar på innern genast!!!!!
Så är det ju men jag tycker det ser ut som om Melandri kör exceptionellt långsamt mid corner.
Jag tycker det känns väldigt överilat att förbjuda omkörningar på innern. ;)
 
Melandri låg ju bakom Kallio i många varv så han MÅSTE veta vilka linjer han har..
När jag ligger och måttar en omkörning bakom någon så är det för att ta sig om och komma snabbt därifrån.

Melandri stannade ju för fan och borde bli lappad med parkeringsböter.

HUR I HELVETE KAN KALLIO ACCA IN MOT APEX!!!!!!!!!!!!!!!!!!:näsblod

Menar du att Melandri ska hålla sig ifrån Kallios linjer? Innebär inte en omkörning att man snor linjen från någon? Och bara för att man blir omkörd av någon som snott ens linje, kan väl inte det innebära att den omkörde har rätt att köra på en bakifrån?

Och såklart accar Kallio in mot apex. Det är väl så man gör??? Eller slår inte du på förrän efter apex?:confused:
 
Menar du att Melandri ska hålla sig ifrån Kallios linjer? Innebär inte en omkörning att man snor linjen från någon? Och bara för att man blir omkörd av någon som snott ens linje, kan väl inte det innebära att den omkörde har rätt att köra på en bakifrån?

Och såklart accar Kallio in mot apex. Det är väl så man gör??? Eller slår inte du på förrän efter apex?:confused:

Jag menar att :

Om Melandri hade hållt sin hastighet han använde och fick genom att INTE köra idiallinjen och därmed köra en kortare väg.
Betyder det att han måste bromsa för att ändra körrikting för att komma tillbaka på idiallinjen.= Han måste bromsa..

Hade Melandri istället fortsatt i den riktning som han hade vid omkörning så hade han kört rakt fram och ut och därmed passerat framför Kalio utan krash.

Apex betyder tangeringspunkten.
Tangeringspunkten är den punkt i en kurva där man har bromsat färdigt och är på väg ur för att öka hastigheten.

Om du accar innan tangeringspunkten har du inte förstått vad det betyder..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top