MotoGP / 125 / 250 - Silly Season 2009

Sete vette sjutton vad jag ska tro. Risk att återtåget blir 2009 års stora Flopp :tråkad
Definiera flopp. Menar du flopp i förhållande till dina förväntningar eller i förhållande till Setes egna förväntningar eller i förhållande till andra märkesförares prestationer? Sete själv har ju sagt att världsmästare inte är ett realistiskt mål. Låt säga att han inte blir sämsta märkesförare och hamnar på en top-10 placering totalt, skulle det vara flipp eller flopp?
 
Nicky och Kallio har ju dirttrack respektive isracing att falla tillbaka på, ska nog ses som en stor fördel när det gäller att prestera bra på Gp9 . Sete vette sjutton vad jag ska tro. Risk att återtåget blir 2009 års stora Flopp :tråkad
Nuff said. :tummenupp
 
Nicky och Kallio har ju dirttrack respektive isracing att falla tillbaka på, ska nog ses som en stor fördel när det gäller att prestera bra på Gp9 . Sete vette sjutton vad jag ska tro. Risk att återtåget blir 2009 års stora Flopp :tråkad

Stoner kör ju extremt hårt på framdäcket, det är ju därför det studsar så jävligt för honom genom svängarna. Inte direkt så stoner backar in i kurvorna med Duccen..
Vilka fördelar man kan ha av dirt-track/is-racing på nästa års ducati är väl kanske lite tidigt att uttala sig om?
Menar, Melandri åkte rätt jäkla brett med Hondan när han satt på den, men det verkar folk ha glömt bort, även Elias körde Hondan på hörntänderna ibland.

Sete får man väl se vad han göra, inte direkt så man jublar för att han kommer tillbaka. Om man skulle ha tillbaka några gammelrävar på en riktigt bra cykel skulle det vara roligare om Biaggi eller KR.jr kom tillbaka ;)
 
Vilka fördelar man kan ha av dirt-track/is-racing på nästa års ducati är väl kanske lite tidigt att uttala sig om?

Jag fattar inte heller varför just detta skulle vara en fördel på just Ducatin? GP-pojkarna bör väl kunna åka brett med valfri gp-hoj, oavsett märke.
 
Jag fattar inte heller varför just detta skulle vara en fördel på just Ducatin? GP-pojkarna bör väl kunna åka brett med valfri gp-hoj, oavsett märke.

Ducatin är i allas ögon lite speciell och bedöms som svårflirtad. Med Stoners framgångar har utomstående bl.a tagit upp hans grund från crossen och steget till flattrack o isracing är inte helt onaturligt. Det kan ha mindre med att alla KAN åka brett, snarare hur Du reagerer när cykeln protesterar som mest etc etc..
 
Ducatin är i allas ögon lite speciell och bedöms som svårflirtad. Med Stoners framgångar har utomstående bl.a tagit upp hans grund från crossen och steget till flattrack o isracing är inte helt onaturligt. Det kan ha mindre med att alla KAN åka brett, snarare hur Du reagerer när cykeln protesterar som mest etc etc..

Men vad är det som säger att nästa års ducati kommer vara svårflirtad?
Capirossi och Checa åkte jävligt brett med 990-Duccen. För capirex gick det väldigt trögt med 800cc-moppen..
Nog för att det skiljer i teknik mellan de olika märkena, men det behöver inte alltid vara så år efter år..
Många säger ju att elektroniken på Duccen passade Stoner perfekt, plus att han själv säger att han fick mycket större förtroende för framdäcket från bridgestone.
Jag tycker det ser ut som Stoner åker stenhårt på framändan, bakändan får hänga med bäst den kan, studsande. Men är ju inte direkt så han slidar in hojen i svängarna.

Jag personligen tror att både Honda och Yamaha kommer ha tagit in Ducatis övertag nästa år.
 
Jag personligen tror att både Honda och Yamaha kommer ha tagit in Ducatis övertag nästa år.
Nästa år? Svårt att se att Ducati haft något övertag ens i år, om inte övertaget heter "Stoner". Både Yamaha och Honda kan inte ta in just det övertaget samtidigt utan cloning.
 
Nästa år? Svårt att se att Ducati haft något övertag ens i år, om inte övertaget heter "Stoner". Både Yamaha och Honda kan inte ta in just det övertaget samtidigt utan cloning.

Tycker det fortfarande ser ut som Ducati alltid toppar listan över toppfart och ser dessutom fortfarande ut som de har bättre knuff ut ur böjarna. Dock är skillnaderna mindre i år än förra året.
Eftersom det ser ut att bli väldigt lite regeländringar till nästa år tror jag dessutom inte att någon fabrik kommer skaffa sig något större övertag utan att det maskinellt kommer vara väldigt jämnt nästa år, särskilt om alla kommer ha tillgång till samma sorts däck.
Kommer nog vara samma förare som slåss om pallplatserna..
 
Tycker det fortfarande ser ut som Ducati alltid toppar listan över toppfart
Toppfart är inte allt, men visst känns åtminstone Hondan vara ikapp redan nu då?
Sepang:
1 Casey STONER AUS Ducati Marlboro Team DUCATI 311.5 Warm Up
2 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team HONDA 311.0 Warm Up
 
Toppfart är inte allt, men visst känns åtminstone Hondan vara ikapp redan nu då?
Sepang:
1 Casey STONER AUS Ducati Marlboro Team DUCATI 311.5 Warm Up
2 Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team HONDA 311.0 Warm Up

Finns väl iofs fler banor som de andra vart närmre Ducatin i toppfart, självklart inte allt. Yamahas paket fungerade ju i år igen, trots att man oftast låg 5-8km/h lägre på rakorna.
Var ju inte som förra året när Stoner verkligen bara sköt sig förbi några meter ut på rakan.
Avstånden har krympt i år, nästa år tror jag de kommer vara ännu mindre.
 
Sete "klar" för Ducati Onde2000 Gp9 och MGP 2009

http://www.motorcyclenews.com/MCN/sport/sportresults/mcn/2008/October/13-19/oct1808-sete-deal-finalised/?R=EPI-103656

Stoner, Nicky, Kallio, Canepa och Sete .. Hm!
AH! Shit va kul att höra! Jag tror inte på att Sete omedelbart kommer slåss i topp, men kommer vara en bra utvecklare och förare för Ducati hursomhelst! Dock så VILL jag nog att Sete ska vara med och slåss i toppen, vore bra för rejsningen!

Nu ser jag helt plötsligt fram emot nästa års GP igen. :)
 
Ducati ONDE2000 kommer ha sin pressrealese på torsdagskvällen samma vecka som finalen på Valencia går. Sete kommer köra hojen för första gången på testerna veckan efter på Valencia.
 
jag hoppas spies, simoncelli, bautista kommer upp 2010 gärna ännu fler!

Bara inte nästa års gp blir "följa john" race, tråkigt har det vart så det räcker i år.
 
Tycker det fortfarande ser ut som Ducati alltid toppar listan över toppfart och ser dessutom fortfarande ut som de har bättre knuff ut ur böjarna.

Fast i år har ju Pedrosa varit helt överlägsen UT ur böjjen. Det är ju sinnesjukt hur bra fart han får med sin "på med sladd vid apex och räta upp för att få fäste"-teknik. Dovi visade ju prova på samma sak nu senast i Malaysia då han körde skjortan av Nicky ut ur var & varannan böj.


Dock så VILL jag nog att Sete ska vara med och slåss i toppen, vore bra för rejsningen!

What he said.
 
jag hoppas spies, simoncelli, bautista kommer upp 2010 gärna ännu fler!

Bara inte nästa års gp blir "följa john" race, tråkigt har det vart så det räcker i år.

Trist är att inför iår var det möjligt med 20 förare det blev 18. Huvudklassen ska såklart ha fler cyklar och kanske nått krav på tillverkarna från FIM är en väg att gå!

Sedan får man ju bara hoppas att Suzuki och Kawasaki kommer bättre rustade till 2009..

Att rejsa 2009 med en däckstillverkare, kommer det bidra till tätare rejs!!

Tech3 Dementerar Spies i MGP 2010
http://www.motorcyclenews.com/MCN/sport/sportresults/mcn/2008/October/20-26/oct2008-tech-3-deny-2010-ben-spies-deal/?&R=EPI-103700
 
Last edited:
Känns som att det är klart nu, hoppas jag fick med allt/rätt, visste inte hur långt deras kontrakt sträcker sej.

Repsol Honda
- Dani Pedrosa
- Andrea Dovizioso


Honda Gresini
- Alex de Angelis
- Tony Elias


Honda LCR
- Randy de Puniet


Team Scot Honda
- Yuki Takahashi


Ducati Marlboro Team
- Casey Stoner
- Nicky Hayden


Ducati Alice Team
- Mika Kallio
- Niccolo Canepa


Onde 2000 Ducati
- Sete Gibernau


FIAT Yamaha Team
- Valentino Rossi
- Jorge Lorenzo


Tech 3 Yamaha
- James Toseland
- Colin Edwards


Monster Kawasaki Racing Team
- John Hopkins
- Marco Melandri


Rizla Suzuki motoGP
- Loris Capirossi
- Chris Vermuelen
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top