MotoGP / 125 / 250 - Silly Season 2009

Ok kul! hoppas Porto kommer tillbaka. Han slutade väl för att om han inte kunde vinna/va absolut topp så ansåg han det inte var ide att köra om jag minns rätt?

Och Rolfo har ju haft det riktigt motigt i sbk, känns inte som det så ofta blir comebacker TILL 250..men hoppas vore kul och se vad de kan uträtta mot Barbera, Simoncelli, Bautista. Känns som de kanske skulle kunna vara på Debons nivå med rätt team.
 
Last edited:
stallet (Repsol) bytte från Aprilia till Honda och han blev less när han inte kunde nå upp till samma nivå på det nya materialet.
 
One-make MotoGP tyre rule to be confirmed in Japan

MotoGP will adopt a one-make tyre rule in 2009, with Bridgestone the exclusive supplier.

The move to a mono brand, which will spell the end of Michelin’s long and successful MotoGP association, will be confirmed at a meeting of the Grand Prix Commission in Japan later this month.

Although it is believed that Michelin will bid for the contract, the overwhelming support for Bridgestone will tip the balance in the Japanese company’s favour. MCN understands that the tyres will be supplied to teams free of charge, but they will have to pay for tyres to test with, though final details will be thrashed out at the Twin Ring Motegi this weekend

JiR utfrusna av HONDA:

The JIR team that has run Andrea Dovizioso in his impressive rookie campaign looks certain to be frozen out by Honda for the 2009 MotoGP world championship.

Team boss Gianluca Montiron confirmed that he is likely to quit MotoGP at the end of the season, claiming Honda is refusing to supply him with an RC212V.

With JIR and Scot, who collaborated for 2008, announcing their split back at the Laguna Seca round in late July, the two have both been trying to secure the lease of an RC212V machine off HRC for next season.

And it appears that Scot has won the battle, with their bid strengthened by the fact that is willing to promote Japanese rider Yuki Takahashi from the 250GP class.

Toni Elias till Gresini-Honda

Juan Martinez’s (currently employed by the Japanese factory as Anthony West’s crew chief,)plans were thrown into turmoil when Toni Elias told him he was re-joining the Gresini Honda squad at the last race in Indianapolis.

Tredje Kawasakin...

Alex Debon, Sete Gibernau och Carlos Checa sägs vara de som ligger hetast till kontraktet att köra en ev tredje fabriks Kawasakin
 
Last edited:
One-make MotoGP tyre rule to be confirmed in Japan

MotoGP will adopt a one-make tyre rule in 2009, with Bridgestone the exclusive supplier.

Trist men inte helt oväntat med ett däcksfabrikat.

Tredje Kawasakin...

Alex Debon, Sete Gibernau och Carlos Checa sägs vara de som ligger hetast till kontraktet att köra en ev tredje fabriks Kawasakin

Av den trojkan så är ju Alex Debon den klart roligaste att tänka sig på en grön cykel.. :tummenupp

Beskylldes inte Debon/Aprillia för att köra med TC eller nått i sommras? förberedelse av Aprillia och flytt upp till Motogp??
 
Last edited:
Jaha, då var det klart med Dovizioso till Repsol Honda. :)


HRC have announced Andrea Dovizioso as their second factory team rider for next season.

Andrea Dovizioso has been unveiled as a Repsol Honda rider for the coming season in a special press conference at Motegi, cementing his move from the satellite JiR Team Scot outfit. The MotoGP rookie has impressed with his results onboard the satellite RC212V in 2008, and HRC have rewarded this and his long association with the company in the lower cylinder classes by giving the Italian a factory ride for his sophomore campaign.
 
Dovi har ju nästan alltid åkt på sämre materiel och ändå slagits om titlarna i 125 och 250. Tror Pedrosa kommer få slåss för att vara nummer 1 i teamet redan nästa år, blir ju riktigt kul om det blir ordentlig rivalitet i det teamet ;)
 
Senaste och kanske det mest intressanta ryktet på länge är att Ducati vill byta till Michelin from. 2009.
Kan verka galet vid en första anblick men det är logiskt på flera sätt. De skulle bli enda eller åtminstone ett av de största fabriksteamen med Michelin vilket innebär att de skulle få mycket större påverkan på utvecklingen än om de stannar hos Bridgestone.
Sedan är det precis vad de gjorde inför 2005 då de bytte till Bridgestone.
Spännande att se vad resultatet blir! För byter de till Michelin så får Drona troligen inte igenom sitt förslag på enhetsdäck...
 
Jag ser inga problem med enhetsdäck.
 
Jag ser inga problem med enhetsdäck.
Jag kan se ett. Det ger leverantören möjligheter att styra mot sitt affishnamn. Som när en ex-levarantör flög in specialdäck över natten till "sin" favorit.
I så fall styrs sporten än mer över till affishnamnen ifrån de nationerna med "stor marknad". Men om alla får tillgång till samma däck så undviks detta, möjligen lite tråkigt då däcksutveckligen riskerar att stanna av.
 
Jag kan se ett. Det ger leverantören möjligheter att styra mot sitt affishnamn. Som när en ex-levarantör flög in specialdäck över natten till "sin" favorit.
I så fall styrs sporten än mer över till affishnamnen ifrån de nationerna med "stor marknad". Men om alla får tillgång till samma däck så undviks detta, möjligen lite tråkigt då däcksutveckligen riskerar att stanna av.
Fast det är skillnad på enhetsdäck och en leverantör av däck. Med enhetsdäck så får ingen specialdäck gjorda vilket är risken med en leverantör.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top