Moto2

Det ryktas om att avtalet redan är klart och att det blir Kawasaki som kommer att leverera motorerna.

VISORDOWN'S MOTOGP mole has unearthed an unofficial report that Kawasaki has been chosen as the sole engine supplier for the new Moto2 race series.

Our source alleges that a deal's already been cut for Kawasaki to supply the one-make engines for the class, despite Dorna's claims that the contract is still open for tender. Apparently, the deal has been done on the quiet to keep Kawasaki involved in the MotoGP circus.

Last month Visordown reported that Blusens team had shelved their Moto2 project after Dorna's announcement of the single engine supply rule.

Remember where you heard it first folks.


http://www.visordown.com/news/article.asp?UAN=6749&v=1
 
De verkar som de vill skrota intresset så att de kan dra sig ur utan att skapa kallabalik. :mad:
 
Claude Danis (FIM) påstar att det fortfarande är öppet och att beslutet kommer fattas om en månad. Det står mellan två tillverkare enligt honom.

Jag tror på Kawasaki.
 
Enligt Shuhei Nakamoto, vice president på HRC, kommer motorn att vara baserad på den motor som CBR600RR har. Med andra ord blir det ungefär som en Supersport-motor och inte mycket till prototyp.

Växellådan blir inte av kassettyp och motorn har en vanlig våtkoppling.

€24.000 för en komplett motor med växellåda, €17.000 utan växellåda. 3 motorer ska räcka för en säsong-

Honda kommer även att tillverka ECU:n. Okänt om det kommer att finnas TC eller inte.
 
Jag tror det blir bra. Tror att racingen blir minst lika tät som 250 idag då man sitter med samma motor. Frågan blir då vem som utvecklar bästa chassit
 
Enligt Shuhei Nakamoto, vice president på HRC, kommer motorn att vara baserad på den motor som CBR600RR har. Med andra ord blir det ungefär som en Supersport-motor och inte mycket till prototyp.

Växellådan blir inte av kassettyp och motorn har en vanlig våtkoppling.

€24.000 för en komplett motor med växellåda, €17.000 utan växellåda. 3 motorer ska räcka för en säsong-

Honda kommer även att tillverka ECU:n. Okänt om det kommer att finnas TC eller inte.
Skulle tippa på att FG-Sport komme rdragande med stämning till FIM om det stämmer.
 
Tror inte alla reportrar har riktigt koll på racing ibland. Det kan om man bara räknar antal race bli att det motsvarar ca 3 motorers livslängd (om inget går fel). Men det betyder inte att man bara behöver 3 motorer. Man har service mellan racen och när man ibland som GP har kanske 3-4 race på raken efter varann eller man är iväg långt ifrån sina baser i Europa så behövs en nyservad motor till varje race plus en reserv iaf. Ma måste ha en buffert då för att ha en motor per race klara under den närmaste månadens race. Även om man inte får byta motor under helgen utan att få tidstillägg eller vad nu reglerna blir. Sen har man träningar ibland förutom racen. Ett WSS team som tex Stiggy har 8 motorer per förare. 5 motorer är nog ett minimum för ett litet team.
 
Så här skriver MotoGPMatters:

The Moto2 category, brought in to replace the 250 class, is proving to be a big hit with the people it was aimed at: The teams. The series organizer is already predicting that the 34 available places will be over-subscribed, meaning that the grid could feature no 250s at all in 2010.

Om det blir en sanning gick det mycket fortare än jag trodde från början.
 
Man hade team som skulle motsvara 15-16st platser i Moto2 nästa år som "visade intresse" för klassen på mötet man hade på senaste GP:t. Team som redan finns i någon av dom 3 klasser man nu kör. Sen räknar man med att det kan komma nya team utanför dom som redan existerar i GP nu.

Sen är det säkert en lång väg ifrån att visa sig intresserad till att sen genomföra det. Speciellt med att man nu ska söka pengar i en tid som är svårare än innan, ansökan ska vara inne innan den 29 maj och man får inga motorer före oktober i bästa fall.

På nästa GP i Mugello ska man ha en preliminär lista på deltagare i Moto2 nästa år. Då får vi se lite mera fakta och mindre med spekulation.
 
Gressini är den förste som gått ut med att han kommer ha 2st Moto2 hojar nästa år.

Gresini säger att han förväntar sig att en Moto2 kommer att kosta i investering av en hoj och dom delar som behövs så som en officiell fabriksaprilia gör idag. Eventuellt att vissa investeringar kan användas till att göra det billigare året efter om inget ändras.

Ändringar i reglerna nu är att dom höjt maxvarvtalet till 16.500v/m, ljudgränsen till 115db/A och man har tagit bort att man ska köra på konsumentbränsle. Nu ska man köra på specialbränsle.

Man diskuterar att införa enhetsolja som alla ska köra på.

Ännu har ingen anmält sig till att leverera däcken. Man behöver nya bakdäck till denna klassen vilket sägs kosta 100 milj euro att ta fram i utveklingskostnad.

Innofficiella källor från GP-depåerna säger att Ezpelata har generösa erbjudande till MotoGP-teamen för att få dom till Moto2.
 
Last edited:
Tyska företaget Kalex Engeneering www.kalex-moto.de har planer på att bygga 6st Moto2 hojar till nästa år. Man var med på mötet på senaste GP:t och pratade med ev tilltänkta team som tex Keifer och Paddock GP Racing ( Emmi Caffe Latte).

kalex_aba_khi_02.jpg
 
Wow, det där var faktiskt lite porr tror jag ändå :)

Bilden är på deras nuvarande hoj som dom har i sortimentet som är en 2-cyl 1100cc. Så en BoTT-hoj. Fick ta en bild på det som dom har. :) Ingen som ser skillnad på sånna här typer av hojar med kubik och cylindrar ändå.. Allt ser rätt lika ut.

Enda är att jag har en känsla av att det här företaget är mest posörer. Dom gör coola racinginspirerade byggen till kunder som vill ha nått som ser extra bra racigt ut på utsidan och på pappret. Men tror dom har för dålig kunskap om hur allt på en riktig racer fungerar. Sälja banhojar till tjocka tyskar och sen gå in i en VM-klass är kanske ett större hopp än dom kanske vet om än.

Dom kommande Moto2-teamen kommer göra precis som teamen gör idag. Man köper bästa förutsättningarna man kommer över. Det kommer bli en ram som fungerar bäst och som alla vill ha. Där tror jag att företag som Fab-Tec eller Burning Blood ligger långt före i kunskap om att få till ramarna bättre än dom här Tyskarna..
 
Roberto Rolfo testade BQR´s Moto2 hoj på Jerez för någon dag sen. Roberto Rolfo vann ett race på Jerez i 250GP 2004. Bästa tiden nu med Moto2 blev 1.44:3 efter 6 timmars körning på den banan. Bästa tiden för en 250GP på Jerez ligger på 1.42:868.
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top