Moto2-maskiner i sitt första officiella kval

Rolle Rotax;4143555 Ingen utveckling från 30 hästar till +100 ?:rolleyes:[/QUOTE skrev:
Jag får så klart be om ursäkt för min okunskap och arrogans!

Tror dock fortfarande att det kommer bli en bra klass. Och jag hoppas att detta leder till ballare gat-600or också, något som man faktiskt inte (och nu tror jag att jag har helt rätt ;) ) kan beskylla 250-klassen för att ha gjort det senaste.
 
Jag får så klart be om ursäkt för min okunskap och arrogans!

Tror dock fortfarande att det kommer bli en bra klass. Och jag hoppas att detta leder till ballare gat-600or också, något som man faktiskt inte (och nu tror jag att jag har helt rätt ;) ) kan beskylla 250-klassen för att ha gjort det senaste.
Fast frågan är hur mycket ballare gat-600 det kommer ge med tanke på hur ryktena om reglementet är.

OM de nu ska ha enhetesmotor från en tillverkare så finns ju stor risk för följande två scenarion.
Kawasaki, eller annan stor japanskt tillverkare får kontraktet. Hur sugna är de andra på att vara med och bygga chasien till ngn av konkurrenternas motor? HRC tävla med ett chassie med Kawasakimotor? Är det någon som tror att det kommer att ske?
Det andra alternativet är att man ger kontraktet till en liten oberoende tillverkare, Illmor har nämnts. Då kommer ju inte deras evetuella framsteg att komma köpare av andra tillverkares motorcyklar till gagn.

När det sedan gäller chassiedlen så är det ju inte så att en ny 600-klass kommer ge tillverkarna en massa ny kunskap som de inte redan har från MotoGP. De skulle kunna bygga gatcyklar med chassien som funkar mycket bättre på bana men de har ju 1000 andra hänsyn att ta för att ta fram en gatcykel.

Så. Var det något mer? ;)

Håller med.... men säger "Fuck framåtskridande!" Det är close racing av de bästa utövarna vi vill se!!! Med fria klasser blir det för dyrt för att få fulla startfält. Formel 1 höll på att gräva sin egen grav och införde därför begränsningar och plötsligt är det en mer spännande klass.
Jag tror att Moto2 kommer att bli grymt spännande racing (mao som i 250GP) och det är viktigare än att en eller ett par hojar med grym teknik går jättefort på bekostnad av täta fighter... för det är så det skulle bli med ett fritt reglemente. Tror jag.
Men om det är close racing man vill ha, endast, så undrar jag varför det är så förare som propsar på/lobbar för enhetsklasser i Sverige?
 
Last edited:
Det klagades ju på att de stora hojtillverkarna inte ska vara dom som ska köra MotoGP. Det ska vara de mindre teamen som bygger prototyphojar. Så kan det väl mycket väl bli nu i denna klassen. Sen att alla har samma motor tycker jag bara är positivt.
 
Hittar inga banrekord från olika klasser på Albacetes hemsida. Den funkar inte längre. I höstas när vi skulle köra EM fungerade den och den fungerade 2005 när vi skulle ner och köra Dunlop-tester där... 250GP har iof inte kört på VM nivå där ändå så tiderna hade ändå kvittat.

Resultat från CEV-Moto2 är inte heller lätt att hitta. Däremot en video där man ser 2st hojar. Den ena ser ut som en R6:a fast med annan sving.

Vädret ser ut att ha varit dåligt med regn till och från under helgen. Hade CEV-Moto2 bättre förhållander under sitt kval än dom klasserna man jämför med?

På VM-nivå ligger 250GP oftast på samma tider eller ca 1-2 sek efter WSBK om det är en riktig effektbana. Spanska FX är som STK1000 fast med kit-kylare, annan kamaxel och fritt att dreva om i vxl-lådan. 125GP kör tider som kan jämföras med WSS.

Jag tror att deras jämförelser haltar på någonting. Jag köper det inte..
 
Last edited:
3st cyklar var det som körde.

1.30:370 körde snabbaste CEV-Moto2 och snabbaste CEV-Supersport 1.31:359. Det är 1,2% snabbare tider av Moto2. I GP brukar det skilja 4% mellan varje klass. Eftersom WSS och CEV-SS kör samma reglement och oftast likande tider på banorna så är det nog mera rätt att lägga på dom 1,2% snabbare tider på 125GP´s klass för at få trovärdiga tilltänkta tider för en Moto2.

Men vädret här på Albacete går inte att få fram mer än att tiderna på CEV-SS ser ut att varit regn ena passet iaf och på videos från CEV125 ser det ut som fuktig bana och många krascher under racet.
 
Men om det är close racing man vill ha, endast, så undrar jag varför det är så förare som propsar på/lobbar för enhetsklasser i Sverige?

Men är det inte det vi har? Nästan? Superstock är ju om inte en enhetsklass så iaf en standardklass = billig.
 
...
Och jag hoppas att detta leder till ballare gat-600or också, något som man faktiskt inte (och nu tror jag att jag har helt rätt ;) ) kan beskylla 250-klassen för att ha gjort det senaste.

Tror också att man kanske ifrån mc-tillverkarna kommer göra vissa hojar som till utseende kommer efterhärma utseende ifrån Moto2, förutsatt att dom isf kommer se annorlunda ut.

I Moto2 kommer inga team ha skylldighet att informera någon annan vad dom gjort med sina hojar. Det blir en mera skyddad verksamhet än vad man har idag. Inga utanför dom privata teamen kommer få insyn vad dom gör om man inte köper en motor för 20k euro och den är ändå rätt meningslös att köpa för att få veta nått som dom redan vet..

I dagens GP-klasser har teamen som leasar hojar skyldighet att visa tillverkaren vad dom gör med sina hojar och då får även övriga team information och möjlighet att göra samma förändringar/förbättringar.
 
Varför valde man 600cc istället för 400?
Kanske är det det som ska ersätta 125-klassen så småningom!!!
 
Varför valde man 600cc istället för 400?
Kanske är det det som ska ersätta 125-klassen så småningom!!!

Man har ganska så klart gått ut med att det INTE finns planer på att byta ut 125GP. Det är isf bara spekulationer från dom som inte vet bättre. Men med tanke på hur man brytit tidigare överenskommelser och hur ofta man ändrar på reglerna numera så..

Däremot har man till i år (igen) satt en begränsning på max en hoj per förare och till nästa år kommer en maxkostnad som en fabrik får ta för att leasa eller om det gäller för att sälja hojar till klassen med.

På EM-nivå kommer man försöka starta upp en en-cylindrig 250cc klass. Men inte varit mycke som man hört om det hur det går.
 
Håller med.... men säger "Fuck framåtskridande!" Det är close racing av de bästa utövarna vi vill se!!! Med fria klasser blir det för dyrt för att få fulla startfält. Formel 1 höll på att gräva sin egen grav och införde därför begränsningar och plötsligt är det en mer spännande klass.
Jag tror att Moto2 kommer att bli grymt spännande racing (mao som i 250GP) och det är viktigare än att en eller ett par hojar med grym teknik går jättefort på bekostnad av täta fighter... för det är så det skulle bli med ett fritt reglemente. Tror jag.

Klassen under MotoGP ska vara den näst värsta klassen. Den klassen som ligger under den värsta. Förarna och teamen mm ska bli utbildade till att klara av att gå upp till den värsta klassen. Det kvittar hur täta fighter man kan ha i 600 standard för en "billig" peng när sen inte förare eller teamen vet hur man får ihop pengar för att köra i MotoGP eller förarna vet hur man ska arbeta med 30 personer i ett MotoGP-team med hojar som kan och måste ändras på allt för att få ut det sista. MotoGP-teamen kommer isf ha mera nytta av att plocka sina förare ifrån 125GP då. Moto2 blir en meningslös klass som bara har som uppgift att vara utfyllnad i programmet och som får stor risk att bli bortplockad pga att ingen ser det som intressant att delta i eftersom det inte kommer bli steget under MotoGP. Har man "grym teknink" i MotoGP måste förarna kunna klara av den kostanden och utmaningen att hantera den hyffsat okej innan man kommer upp där.
 
Klassen under MotoGP ska vara den näst värsta klassen. Den klassen som ligger under den värsta. Förarna och teamen mm ska bli utbildade till att klara av att gå upp till den värsta klassen. Det kvittar hur täta fighter man kan ha i 600 standard för en "billig" peng när sen inte förare eller teamen vet hur man får ihop pengar för att köra i MotoGP eller förarna vet hur man ska arbeta med 30 personer i ett MotoGP-team med hojar som kan och måste ändras på allt för att få ut det sista. MotoGP-teamen kommer isf ha mera nytta av att plocka sina förare ifrån 125GP då. Moto2 blir en meningslös klass som bara har som uppgift att vara utfyllnad i programmet och som får stor risk att bli bortplockad pga att ingen ser det som intressant att delta i eftersom det inte kommer bli steget under MotoGP. Har man "grym teknink" i MotoGP måste förarna kunna klara av den kostanden och utmaningen att hantera den hyffsat okej innan man kommer upp där.

Fast så värst mycket "grym teknik" har det väl ändå inte varit i MotoGP de senaste tio-femton åren. Det är ju bara utveckling av samma gamla visa, oavsett om det varit tvåtakt eller fyrtakt (effektökning ja, men det är samma gamla teknik som förfinas). Mycket lite av detta har kommit mc-köparna till goda (cross plane-veven i nya R1an är väl främsta undantaget). Det tekniska MotoGP-reglementet är ju redan otroligt begränsat. Varför tillåter man inte Wankel eller turbo eller liknande? Eller för den delen, att Dorna har FÖRBJUDIT det KERS-liknande system som KTM haft på sina 250GP-hojar.

Tror inte det blir sämre med Moto2-reglementet, även om jag håller med om att det inte känns så jättespännande.
 
LaGlisse´s "YM2". Den diskvalificerar sig dock som en Moto2 eftersom reglerna föreskriver att airbox och kåpor måste vara prototyper. Bakdelen ser ut att vara hämtad från Kawasakis MotoGP-hoj från 2004. Enligt dom själva körde man första gången på tisdagen innan racet på Albacete och motorn var helt standard R6 och dom flesta komponenterna med förutom ramen från Suter. Om det är att lita på vet jag inte. Finns olika uppfattningar om vad standard är. Den hojen körde dock snabbare än teamets egna fullkitade R1:or i Formula Extreme och BQR´s hoj ska vara fullkitad med 153hk bakhjulshästar. Så bra är inte Rodriges som körde hojen eller en ram från eftermarknadstillverkare?


sinttulo3zjm.jpg



Kino Contreras på BQR säger att dom lagt Moto2-projektet på is sen man kommit ut med att kommer köra enhetsmotorer i denna nya klass som säkert blir med motorer från Kawasaki nu. Man har lagt 3 år på att bygga sin hoj där man enligt folk i Spanien fått alla delar från Japan för att bara sätta ihop i sitt garage hemma i Spanien. Så att så mycket eget bygge av cykeln utav teamet själva på denna cykel har det inte varit. BQR var i Japan i början av april för att hyra 2st färdigbygda motorer av Honda. En som reservmotor till sitt eget team och en till en tilltänkt kund. Men nu vågar man inte ta några risker på att investera nått i klassen mera. BQR är helt emot enhetsmotorerna och säger att beskedet om detta var som att hälla kallt vatten på dom.
 
Last edited:
Känns som Grand Prix racingen är på väg att urarmas...på det mesta. Kungaklassen består av 18 startande och den nästa "finaste klassen" ska bestå av produktionsmotorer. Vad hände med prototypracing? Hur kul är det att se MotoGP, kungaklassen på en bana som BRNO? Inte det minsta skulle jag säga..
Teknikutveckling existerar inte oavsett takter, motorerna är ju inte ens överladdade och sugmotorn är från 1800-talet!!

/JPS
 
Teknikutveckling existerar inte oavsett takter, motorerna är ju inte ens överladdade och sugmotorn är från 1800-talet!!

/JPS

Många av motorerna före Ottos hade en större cylinder som skötte gasväxlingen till en mindre arbetscylinder så principen med överladdning kom före ottomotorn.

Enlig din definition är det alltså ett steg bakåt i utveckling med överladdning antar jag.

För att inte tala om en sån gammal usel konstruktion som hjulet!
 
Känns som Grand Prix racingen är på väg att urarmas...på det mesta. Kungaklassen består av 18 startande och den nästa "finaste klassen" ska bestå av produktionsmotorer. Vad hände med prototypracing? Hur kul är det att se MotoGP, kungaklassen på en bana som BRNO? Inte det minsta skulle jag säga..
Teknikutveckling existerar inte oavsett takter, motorerna är ju inte ens överladdade och sugmotorn är från 1800-talet!!

/JPS


Håller i stort med dig,

Men. Det kläms fortfarande ur mer effekt ur motorerna (till samma elektronik) och tiderna sjunker varje år - oavsett om motorerna "är från 1800-talet".

En överladdad GP-hoj skulle, med dagens elektronik, bli okörbar. Oavsett om det handlar om 125-, 250- eller 800cc.
Och att göra en F1, att kompensera den för höga effekten med elektronik, är de flesta överens om att det tar för mycket från förarna, verktygslådorna och depåboxarna för att bli bra racing.
125 och 250GP har idag enbart elektronik för att logga motor och chassi under körning. Ingenting som direkt påverkar körbarheten eller kravet på föraren.
Idag är det en ganska fin ratio effekt och körbarhet. (mycket) Mer effekt leder till bristande chassi vilket leder till mer elektronik vilket ingen vill ha. Med dagens sugmotorer tycks effektförbättringar gå hand i hand med chassiförbättringar.



Finns för övrigt en video på motogp.com med "Moto2" hojarna från Albacete, lite tveksamt dock vilka som verkligen kan klassas som M2 med tanke på prototyp-reglementet. Ljudmässigt känns det som en 800.
 
Senaste ändringarna i reglerna för Moto2 är att varvtalet är ändrat till 16.500v/min och ljudgränsen är nu på 115db/A.

HRC´s vice chef Shuhei Nakamoto säger att motorerna kommer få kassetväxellådor. Motorerna kommer förmodligen kunna levereras i oktober eller november.

29 maj är sista datumet för att regristrera sitt team för att få delta i Moto2 2010.


Carmelo Ezpelata uttryckte sig lite förvånat att intresset för den nya klassen varit så litet för att bara 2st hade lämnat in seriösa erbjudanden på att leverera motorer till klassen. Dom seriösa förslagen kom ifrån Yamaha och Honda och den sistnämda fick kontraktet med motiveringen att dom lovade mest effekt från sina motorer. Norton ska ha varit en som sägs ha lämnat in ett förslag på att leverera wankelmotorer men inte blivit tagna som så seriösa..
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top