Moto-Martin

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Hej, jag är ganska ny på Sporthoj.com men uppskattar framför allt forumet där man upptäcker roliga saker varje dag.

Jag tänkte starta upp en tråd som handlar om en klassisk sporthoj som heter Martin och byggdes i Frankrike (alltså franskt uttal - Martään - eller nåt liknande). De byggdes främst under 80-talet och kan jämföras med samtida Bimota, Bakker, Harris m.fl. De var roliga hojar då, var lätta och hade väghållning och bromsar som funkade, vilket inte alltid var fallet med originalhojarna då...

De byggdes med olika motoralternativ som Honda, Kawa, Suzuki m.fl. Den läckraste är nog den med Hondas CBX-sexa!

Anledningen till min tråd är egentligen att jag hade en Martin med en CB900-motor i mitten av 80-talet, det var en 80:a. Att jag sålde den har jag alltid ångrat och jag har nog alltid saknat den... Men, nu har jag faktiskt köpt tillbaka den! Jag tog kontakt med nuvarande ägaren och döm om min förvåning när han sade att han faktiskt funderat på att sälja den! Vi har kommit överens och jag ska hämta den snart! Kanske redan nu till helgen!

Jag såg tråden av FreddaAbborre och hans inköp och tänkte att vi kanske ska slå ett slag för Martin på forumet.

Nu undrar jag om det finns nån här som har koll på hur många Martin som finns reggade i landet? I så fall skriv! Annars tänkte jag kolla med Vägverket om man kan få ut uppgifter om det. Ni andra som har Martin-hojar, eller gillar dom, eller bara vill skriva om dom, gör det! Lägg även in en bild så vi får lite skoj att titta på. Jag kommer med bilder när jag fått hem min!

Till dess, ha dé
Anders

Vi är några stycken på forumet som kör Martin och jag har mailkontakt med ett tiotal runt hela sverige.
Totalt har jag för mig att det finns 52st hojar i landet, inte många som rullar på vägarna dock...
För mer info kolla min hemsida: http://www.biker66.com

Jag provade med ett lokalt Martinforum ett tag men det blir ingen riktig fart då varje hoj är unik och de problem man råkar ut för oftast löses via modellspecifika forum för den motormodell man råkar använda i sin ram.
Jag håller med andra ord till mest i Katana&GSX-tråden, visst är man något av en outcast där, men de är ganska snälla ändå ;)

Riktiga Martin-problem sträcker sig till brist på originalbitar, löses bäst genom annonser på den 'riktiga' Martinsidan: http://www.motomartin.com

Välkommen hit förresten ! :)

Du fick köpa tillbaka den alltså. Törs man fråga i vilket skick samt vad du gav för den?

Har rivit ner hela min i tron om att hinna klart med renoveringen i sommar, men nu har verkligheten kommit ikapp och skola samt (om)tentor närmar sig.

Passar på att droppa att jag söker garage/mekplats i trakterna av Lund.

(Btw, hade en martin CB900 förut, dessvärre var man blåögd när jag köpte den. Den var registrerad som en vanlig CB900 och stötte på patrull i besiktningen (inte helt oväntat kanske)).

Kan tipsa om franska blocket http://www.leboncoin.fr/ om man letar orginaldelar.

Hej, tack för info till er båda.

Ja, det blev så. Jag fick köpa tillbaka hojen och jag har betalt den fast jag inte sett den än.... Man får chansa ibland, men jag har fått en hög med bilder, och det känns bra eftersom bilderna visar ungefär det jag sålde runt 1988 och den har inte körts sen 1994... Sen får vi se hur motorn mår osv, men som sagt, den har inte körts sen -94 så den har inte gått så mycket efter att jag sålde den.

Biker66, du har lagt ner grymt med tid på din. Kul att läsa! Häftigt med så stor motor. Hur är det med vibrationer från motorn? Jag kommer ihåg att min med 900-motorn vibrerade med små vibrationer som gav sig till känna efter några mil och blev ganska jobbiga. Jag glömmer aldrig en resa från Nyköping via Arvika och sen vidare upp till Östersund... Man fick köra som om man var på en racerbana för att överhuvudtaget stå ut med körställning och vibrationer...

Det är jättekul att nu fått köpa tillbaka den och nu har man helt andra förutsättningar och kunskaper för att uppskatta den så nu blir den nog kvar hos mig framöver! Jag har betalat 15 tusen, det borde vara ok tycker jag.

Sen har jag redan börjat fundera på en cb1100-motor och kanske en usd-gaffel m.m. Det ska bli riktigt roligt!

Anders

Fan, nu gör ni det svårt för mig.
Har ett erbjudande på att köpa en fin Martin.......nu kliar det som fan i fingrarna !:va:mad::D

Vi är några stycken på forumet som kör Martin och jag har mailkontakt med ett tiotal runt hela sverige.
Totalt har jag för mig att det finns 52st hojar i landet, inte många som rullar på vägarna dock...
För mer info kolla min hemsida: http://www.biker66.com

Vet vi hur många som är reggade som en Martin respektive de som använt pappirena på ursprungshojen?

Min maskin kommer troligen aldrig ut på gatan, den kommer att pryda vardagsrummet :)
Skaffar troligen en annan skojig klenod att gasa med :)

ALspeed, kommer denna tråd att blir en tråd om ett hojbygge eller vill du ha en allmän tråd med diskussioner om Moto-Martins ?

Skälet till att jag frågar är att jag funderar ifall jag skall låta den ligga kvar här eller ifall jag skall flytta den till "Modellspecifika diskussioner" istället.
:)

Vet vi hur många som är reggade som en Martin respektive de som använt pappirena på ursprungshojen?

Min maskin kommer troligen aldrig ut på gatan, den kommer att pryda vardagsrummet :)

Dessa var reggade som MM har jag för mig.

BILDER önskas ! Gärna som jag får använda på min sida :)

Biker66, ja, det kommer bilder när jag hämtat den. Du får gärna använda dom. Men det blir inte förrän om 2 veckor som jag kan få hem den...

Ja, tråden ska kanske ligga i modellspecifika delen, för jag har inte tänkt bygga om den, inte än på ett tag i alla fall. Måste få klart de andra projekten först...:tungan

Biker66, du har lagt ner grymt med tid på din. Kul att läsa! Häftigt med så stor motor. Hur är det med vibrationer från motorn? Jag kommer ihåg att min med 900-motorn vibrerade med små vibrationer som gav sig till känna efter några mil och blev ganska jobbiga.

Tror inte vibbarna är värre än med den gamla 1327:an, har bara kört drygt tjugo mil än så länge.
Å andra sidan har jag använt skumgummihandtag ända sedan jag hade 1200cc :tungan

Har precis pratat med Transportstyrelsen. Enligt deras register finns det 53 st hojar med Martin i fabrikatsnamnet angivet. Av dessa är 38 st avställda. Alltså 16 st som "används". Snart blir det 17...

Pucken, det är bara att slå till!

Last edited:
Hej!
Jag har även jag en Martin med en 900 i från början.
Har åkt med den sedan 2004 och köpte den 2001 för en liten ombyggnation som tog ca 2,5 år.
Mvh
Peter

Ok, kul, vad är det för årsmodell och vad sitter det för motor i? Släng gärna in en bild, det är alltid kul.
Jag ska hämta min till helgen. Då kommer det bilder.

Hej igen. Nu har hojen hittat hem igen:) Kul! Den var riktigt fin. Den har varit avställd sen 1994 så den har inte gått mycket trots åldern. Det står 1643 mil på mätaren och det kan nog stämma för han jag köpte den av sade att han bara kört nån sväng hemmavid och sen har den blivit stående... Men, som på Freddas hoj var även min tank angripen och har börjat luckras upp i lamineringen. Se bild. Vi får se hur man löser det, men jag har en idé.

I övrigt måste bromsarna rivas och gås igenom (sitter fast) och allt annat ses över. Sen ska nog fälgarna lackas om till guldmetallic, som det var i original. Kul!!!

Bifogat

• DSC01155.jpg
    DSC01155.jpg
    272.6 KB · Visningar: 138
  • DSC01165.jpg
    DSC01165.jpg
    270.4 KB · Visningar: 136
  • DSC01180.jpg
    DSC01180.jpg
    227.2 KB · Visningar: 112
Så här såg det ut när det bagav sig. Det är 23 år sen jag ägde den först gången och gjorde i ordning den....

Den kanske får bli rödmetallic igen?!?

Bifogat

• Martin1986,1.jpg
    Martin1986,1.jpg
    98.9 KB · Visningar: 118
  • Martin1986,7.jpg
    Martin1986,7.jpg
    92.6 KB · Visningar: 100
Snygg kuts, sådan vill jag ha ! :tummenupp

Kan tyvärr meddela att även min tank börjat fallera, den fuktar lite undertill på högersidan.
Får se vad det kan innebära när jag kollat lite mer.

Hej igen!
Jag har pratat med Ingvar Larsson i Solna (han fixar en massa plastgrejor bl a till gamla Hondafans). Han kände till problemet och sade att enda, eller i alla fall bästa, sättet att rädda originaltanken är att öppna den i botten och lägga i ett nytt lager glasfiber med bättre polyester invändigt, som tål bensin. De gamla polyestermaterialen tål inte den nyare bensinen.... Sen lägger man igen och plastar ihop delarna. Sen är det bara att spackla och slipa och lacka igen.

Vi snackade inga priser men jag tror inte att det blir jättedyrt att lämna tanken till honom. Han tog 220 kr för en ny framskärm till ett av mina andra projekt...

Back