Moto Guzzi

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Hoj
Khggy
Finns ju inte så mycket här att läsa om dessa hojjar.

Men någon som sitter på lite info om dessa hojjar, speciellt deras 1200 motor från 08 och frammåt.
Såg en 1200 Sport och blev bra sugen, men frågan är ju ifall de likt de andra italienska märkena inte riktigt har den dära kvalitén som gör att de inte åker in på verkstaden för annat än vanlig service

Last edited:
Näe morgontrött idag, så jag redigerade inlägget istället. Enklast så!

Well, idag har i allafall kvaliteten på italienska cyklar höjts avsevärt mot för tio år sedan.
Själv tycker jag att Moto Guzzi Griso är ball.

Guzzi är härliga hojar! Och dåliga är de inte, sköt den väl o du har en vän för livet om du vill. Saknar min som fick vika för en hetare yngre förmåga :)

Själv skulle jag vilja ha en V11 Sport (Scura) eller en Griso.

Gillar skarpt den där tvärställda V-twinen....
Verkligen ett hojmärke som tilltalar mig!
Kvaliteten ska jag inte uttala mig om men haft två Aprilior nu och det har aldrig varit något annat att tuta och köra :)

jag har haft ett antal guzzis båda nya o gamla modellen. kvaliteten är absolut inte som på en japanare. min v11 le man stod mest i garaget itu plockad. det är som det alltid har varit italienarna är duktiga på att designa ett fint skall, tekniken är det väl si som så med. likaså med reservdels tillgång, har inte typ stein dinse i tyskland grejorna hemma är det jävligt svårt att få leverans besked av dom små spagetti knapparna. MEN DET JÄVLIGT ROLIGA HOJAR ATT KÖRA

jag har haft ett antal guzzis båda nya o gamla modellen. kvaliteten är absolut inte som på en japanare. min v11 le man stod mest i garaget itu plockad. det är som det alltid har varit italienarna är duktiga på att designa ett fint skall, tekniken är det väl si som så med. likaså med reservdels tillgång, har inte typ stein dinse i tyskland grejorna hemma är det jävligt svårt att få leverans besked av dom små spagetti knapparna. MEN DET JÄVLIGT ROLIGA HOJAR ATT KÖRA
Samtidigt kan de väl inte vara rena bottennapp när det gäller kvaliteten? Jag tycker att de flesta Guzzi man ser ändå har ganska många mil på mätaren.

Jag har en polare som har en Grisso. Han har haft den i 4 år, den har funkat helt felfritt. Inte minsta problem

Körskolan där jag tog lappen hade guzzi breva 750 som övningskörningshojar för tungt kort. Den ena läckte lite olja (nån packning som hade gett upp), de andra funkade som de skulle. Vet ej hur många mil de hade gått. Det här inlägget säger inte så mycket egentligen, men jag tror inte du behöver vara rädd för att de kommer rasa när som helst, även om japaner är oslagbara när det kommer till pålitlighet.

V7 racer är ju bland de snyggaste retrohojar som finns.
Dock verkar moto guzzi inte vara så populärt här i sverige men när jag var i Berlin i höstas åkte var och varannan runt på dom. Dom lär ha sjysst utbud på bättre beggade kan jag tänka mig.

italienare kan man säga vad man vill om. men känslan när man sitter på en itaienare är något spec. har fått testat pappas 1100 sport. turbo hojar i all ära men känslan i en tvärställd v-tvin är svårslagen ;).

streetfightern skulle man inte tacka nej till ;) sedan en ren odlad racehoj (alle italiano)

View attachment 351324View attachment 351325

snöat in lite på Guzzi jag med .... har ju tänk å "byta ner mig" effektmässigt från kingen å fnulat på nån mellanklassare/HD eller dylikt (Victory Judge , men för dyr)

tittade in hos ProBike ... dom har en Griso å en 1200 sport inne , tyvärr inget att provköra (i Helsingborg finns närmsta 8v Guzzin för provkörning) ... men vart helsåld på någon av dom iaf.... kommer passa mig som vanten sen :) .... gäller bara bestämma sig vilken :va

Grisen e tydligen det sportigare alternativet jämfört med "sporten" .... konstigt nog :crash

vertikalt begränsad ... lång eller kort ? , grisen har fotpinnarna mera aggresivt än sporten som e mera touring å rymlig , men jag gissar att mina rätt normala 186 passar båda mopparna

dammsuger hela internet på tester,bilder å godis :)

Jag kör en Griso, visserligen en äldre med 4-ventilsmotorn, men har inte haft några mekaniska bekymmer förutom en läckande ventilkåpspackning på 2300 mil... Vet däremot att de tidiga 8-ventilarna hade problem med lyftarna (härdningen) med följdfel p.g.a. Metallpartiklar i oljan. 4-ventilarna är ju en riktigt beprövad konstruktion med låga effektuttag och riktigt bra hållbarhet om de sköts med rätt oljor osv. Vad jag har förstått, är de flesta felen elrelaterade (hastighetsgivare och instrumentpanel).
Riktigt kul körhoj annars, även om man inte är snabbast på banan. Lite glest i servicenätet tyvärr, så det är en fördel att kunna skruva själv (service med ventiljust. Synkning av spjällhus m.m.)

finns en 2012 Gris å en 2013 sport på Probike i grannbyn ..... måste ner å torrbryta mera i morrn :tummenupp (båda e nya så provköra e uteslutet tyvärr)

lutar just nu liiiiiite mer åt 1200Sporten , ABS , större tank å packmöjligheter (tänkt å komma iväg på lite längre turer då å då) ... men Grison e fan fett rå den med (vettefan om den har ABS dock) liiite billigare å troligen liiiite roligare :)

angenäma problem

Jag har för mig att jag sett sidor med flygplan som drivs med guzzimotorer, då kan dom inte vara så himla dåliga..

Guzzis är coola! Själv skulle jag kunna tänka mig en 1100 Sport från nittiotalet (den med samma halvkåpa som Daytonan) med den grymma röd/silver tvåtonslacken.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park