Moto Guzzi Le Mans -78 med knepigt elfel.

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Tja!

Försöker hjälpa en bekant med att få färdigt hans Le Mans. Problemet tror vi är likriktaren. Tar man ur den o mäter på den liggande på bänken så verkar den vara hel. Men när man sen ansluter den till elsystemet igen så ger den ingen jord ut på "B-" utan den ger plus, samma spänning som det anslutna batteriet. Märks bland annat uppe vid strålkastaren på jorden som inte finns.

Men nu kommer det konstiga! När vi vid ett tillfälle hade vi loss likriktaren och den hade varit strömlös en stund och den sen anslöts och batteriet kopplades på så hann vi att se helljusets blå lampa i instrumentpanelen lyste blått i några sekunder för att sedan slockna. (Ljusomkopplaren var då ställd på helljus.) Alltså då gjorde likriktaren som den skulle i några ögonblick men sen började den och ge plus på "B-" igen. (Vi kunde inte återskapa den situationen igen genom att koppla loss o ansluta den igen.)

Vi har ganska noga gått igenom elschemat och inte hittat några andra fel och nu har vi denna situation och jag skulle vilja ha lite råd och tankar från er. Vad händer här?!




Bosch_0197002003.jpg




/daspunner
 
Last edited:
Tja!

Försöker hjälpa en bekant med att få färdigt hans Le Mans. Problemet tror vi är likriktaren. Tar man ur den o mäter på den liggande på bänken så verkar den vara hel. Men när man sen ansluter den till elsystemet igen så ger den ingen jord ut på "B-" utan den ger plus, samma spänning som det anslutna batteriet. Märks bland annat uppe vid strålkastaren på jorden som inte finns.

Men nu kommer det konstiga! När vi vid ett tillfälle hade vi loss likriktaren och den hade varit strömlös en stund och den sen anslöts och batteriet kopplades på så hann vi att se helljusets blå lampa i instrumentpanelen lyste blått i några sekunder för att sedan slockna. (Ljusomkopplaren var då ställd på helljus.) Alltså då gjorde likriktaren som den skulle i några ögonblick men sen började den och ge plus på "B-" igen. (Vi kunde inte återskapa den situationen igen genom att koppla loss o ansluta den igen.)

Vi har ganska noga gått igenom elschemat och inte hittat några andra fel och nu har vi denna situation och jag skulle vilja ha lite råd och tankar från er. Vad händer här?!




View attachment 469761




/daspunner
Det låter som en rimlig felkälla.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top