Moto Guzzi, erfarenheter och åsikter

Bra val :tummenupp har själv en sp 1000 från 85 som gjort 17300 mil så kvalitén är det inga som helst fel på!
 
det är ju inte för alla men jag tror att där finns en smula guzzi frälsning i många bara den får liten knuff :)

Va det inte att bmw är en moto guzzi med hängpattar :tuttar

Köpte lite prylar på min lokala mc nasare idag, då stod det både en MV Agusta F3 och en Desmocedici RR i butiken... Desmon uppbringar ett ganska fett 'vill ha' begär ;) Det är inte bra att ha ruskigt nära till Italia Bike Center :(
 
Köpte lite prylar på min lokala mc nasare idag, då stod det både en MV Agusta F3 och en Desmocedici RR i butiken... Desmon uppbringar ett ganska fett 'vill ha' begär ;) Det är inte bra att ha ruskigt nära till Italia Bike Center :(

Om man ändå hade råd med sådana åk-dorn :(

nä jag är riktigt nöjd med Guzzin. kört 100mil nu sen jag köpte den och den har inte exploderat än :) Gled in på en avlägsen kiosk o grill ställe idag där det stod två HD och en ducati... När jag satt där och surplade i mig min cola och blickade ut över hojarna så slog det mig. om jag nu hade vänt på rollerna och köpt en hd, ducati, aprilia, bmw eller japanare och suttit där för att höra något udda motorljud närma sig och en rå moto guzzi hade rullat in så hade jag dött av ångerst när jag tänkt... Varför tänkte jag inte på moto guzzi!!!
 
Om man ändå hade råd med sådana åk-dorn :(

nä jag är riktigt nöjd med Guzzin. kört 100mil nu sen jag köpte den och den har inte exploderat än :) Gled in på en avlägsen kiosk o grill ställe idag där det stod två HD och en ducati... När jag satt där och surplade i mig min cola och blickade ut över hojarna så slog det mig. om jag nu hade vänt på rollerna och köpt en hd, ducati, aprilia, bmw eller japanare och suttit där för att höra något udda motorljud närma sig och en rå moto guzzi hade rullat in så hade jag dött av ångerst när jag tänkt... Varför tänkte jag inte på moto guzzi!!!

Jag är inte den som är den. Sätt dig och lyssna så kan jag köra runt den åt dig. Finns ju en del trevligt i Liatorpkrokarna även om jag inte minns exakta vägar där.

Jag är nästan för snäll... Nä, nu blev jag rörd.
 
Tack för tipsen grabbar :)

Har redan kört 100mil sen i torsdags och det va länge sen jag körde någor som va så roligt.

detta är dock ingen maskin för att snurra runt i centrum. Blir väldigt lätt ryckigt och vxl är ingen skönhet att jobba med i 1-2-3 när mab fesväxlar och kardanen ger en glappig känsla när man smyger omkring. torrkopplingen rasslar och det blir massa kopplande haha. Men när traffikeb lättar och man börja komma upp i styrfart hittar snabbt allt detta harmoni och den blir en helt annan manskin
 
hej, jag har kört Guzzi i ett antal år och kan bara säga grattis! :banana
Du kommer att ha en charmig hoj som du inte tröttnar på och som är driftsäker rent mekaniskt. de fel som kan dyka upp på Guzzina är sällan mekaniska problem utan läckande hastighetsmätare/färddator, glappande el etc. Ha för vana att smörja nipplar mm årligen och var noga med servicarna så kommer du att ha den problemfri läääääänge.
Skall du ha hjälp eller delar (vad som helst) så SKALL du handla av Harald Cerone på http://amr-mcdelar.com/
Det han inte kan fixa det finns inte, dessutom är det till samma priser (som högst) som japsdelar
Lycka till!:tummenupp

På Guzziclubbens hemsida och framförallt deras forum så får man svar på ALLT man kan fundera på. http://guzziclub.nu/ Har man problem så finns alltid en frände i närheten som hjälper på något sätt. Det har jag aldrig stött på med andra märken (möjligtvis då Ducceklubben)


känner på mig att det kommer just vara elen jag isf får problem med.

ja jag har bläddrat igenom bruksmanuallen som jag måste säga va bland det mest kryptiska jag har läst. Mycket pga att de har verkligen våldat in 50/11 språk i en o samma manual. vart språk är ihop parat med ett annat på var sida och ja man kan ju lika väl gå och ta en alvedon innan man sätter sig ner och börja tolka den :)

Hur ofta ska ventiler justeras? har hittat en del intervaller men inte hittat vilken olja som ska användas. står bara att fråga den lokala moto guzzi återförsäljan
 
känner på mig att det kommer just vara elen jag isf får problem med.

ja jag har bläddrat igenom bruksmanuallen som jag måste säga va bland det mest kryptiska jag har läst. Mycket pga att de har verkligen våldat in 50/11 språk i en o samma manual. vart språk är ihop parat med ett annat på var sida och ja man kan ju lika väl gå och ta en alvedon innan man sätter sig ner och börja tolka den :)

Hur ofta ska ventiler justeras? har hittat en del intervaller men inte hittat vilken olja som ska användas. står bara att fråga den lokala moto guzzi återförsäljan

Har en vän som kört 44000mil med sin BMW R90S. Totalt har den rullat 46000mil. Den är borrad två gånger, senast vid 38000mil. Om det är OK för dig att behovet borra upp cylindrarna till nästa dimension ligger nånstans mellan 15000 och 20000 mil så duger Biltema helsyntet 5W-50 för det är den oljan han kör på.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ol...isyntetisk/Helsyntetisk-motorolja-5W50-36917/
Men så ska Guzzin väl ha växellådsolja i växellådan, kardanen gissar jag. Typ
Biltema helsyntet 75W-90.
 
Last edited:
känner på mig att det kommer just vara elen jag isf får problem med.

ja jag har bläddrat igenom bruksmanuallen som jag måste säga va bland det mest kryptiska jag har läst. Mycket pga att de har verkligen våldat in 50/11 språk i en o samma manual. vart språk är ihop parat med ett annat på var sida och ja man kan ju lika väl gå och ta en alvedon innan man sätter sig ner och börja tolka den :)

Hur ofta ska ventiler justeras? har hittat en del intervaller men inte hittat vilken olja som ska användas. står bara att fråga den lokala moto guzzi återförsäljan

Är du orolig för elfel, så tycker jag att du skall passa på och titta igenom kopplingarna och spruta på lite vaselin.
Håller fukten borta utan att ställa till problem.
Utsatta kopplingar kan man ta lite "elektronikskydd" (en sorts klarlack) på.
Kolla även så att inte kablar ligger så att de kan skavas av pga vibrationer.
Italienare är av trdition lite vårdslösa med det elektriska, särskilt lyxutrustning.
 
Z1000 var alldeles för mainstream för dig va? ;)

Sjukt snygg hoj! :tummenupp

Tack :) You know me! haha ville ha något utanför japan och det blev helt plötsligt svårt att komma på vad. övervägde till och med HD men nä det är ju en övervarderad dussinhoj och de har bara två någerlunda intressanta modeler. provkörde en annan guzzi på hd i helsingborg och när man gick där så är alla modeller och årsmodeler sjukt lika varandra. konstigt att e kan komma undan med det :-S därimot kan en hd bli grymt fräsig om man gör om den som jörgen har gjort :D
 
Tack :) You know me! haha ville ha något utanför japan och det blev helt plötsligt svårt att komma på vad. övervägde till och med HD men nä det är ju en övervarderad dussinhoj och de har bara två någerlunda intressanta modeler. provkörde en annan guzzi på hd i helsingborg och när man gick där så är alla modeller och årsmodeler sjukt lika varandra. konstigt att e kan komma undan med det :-S därimot kan en hd bli grymt fräsig om man gör om den som jörgen har gjort :D

Jo men för att få till en sån HD får man ju antingen betala ordentligt eller ha ett kunnande som jag absolut inte besitter. :D
 
Trådlyft! 😀
Blev intresserad av att läsa på lite om Moto Guzzi efter att sett en 1200 Griso som väckte känslor som var svåra att få bort.
Tips på Guzzi-sidor/forum man inte får missa på nätet?
Hur är det med 1200 8v motorn, när fick den nya lyftare från fabrik? läst 2012. Vad pratar vi för pengar för att uppdatera till nya om det inte är gjort?
 
Trådlyft! 😀
Blev intresserad av att läsa på lite om Moto Guzzi efter att sett en 1200 Griso som väckte känslor som var svåra att få bort.
Tips på Guzzi-sidor/forum man inte får missa på nätet?
Hur är det med 1200 8v motorn, när fick den nya lyftare från fabrik? läst 2012. Vad pratar vi för pengar för att uppdatera till nya om det inte är gjort?
2012 är inte heller hugget i sten, finns 8V motorer med flat tappet; man går efter motornummer. Griso - A8 - After 13524 - 04/12/2012.

Motorerna är så pass gamla idag att hittar du en som inte är konverterad till rullkam så avstå köp, har kamaxeln/lyftare gått ner sig ordentligt har du tyvärr metallsmet i motorn.
Vissa gick ner sig på 500 mil, andra var opåverkade upp till 4000 mil.


MG erkände aldrig problemet men erbjöd konvertering om man betalade jobbet själv, dock kände verkstäderna knappt själv till denna fix och var ovilliga till att hjälpa till .

Min var nog den som fick sina toppar uppgraderade sist i Sverige, 2018 hade den gått 500 mil och visade små tecken på slitna ventiltryckare.
Föregående ägare var MG ägare sedan långt tillbaka och lyckades tjata till sig en ombyggnad från MG och verkstaden.

Jag gillar karaktären på motorn, mekaniskt rå med mycket vrid. Men motorerna har väldigt mycket ljud från topparna utan att det är något fel, de bara låter så.

Forum att läsa på, guzzitech.com. Många gillar tyvärr inte Tod som äger sajten då pga hans affärsverksamhet kopplad till forumet. Där finns mycket info utan en massa tyckande.

En sak till, se till att justerskruven på spjällhuset inte är fipplad med. Då tappar lägesgivaren till spjällen bort sig, går inte att nolla insprutningen efter det och hojen går som en påse skit.

Är det något mera är det bara att fråga på.
 
Griso verkar vara säljbara snabbt trots säsong börjar lida mot slut. Kollade på blocket i fredags och fanns 2 till salu, den ena lades upp i fredags och idag bägge borta. Nåväl, lika bra det för youtubade alldeles för mycket på Griso i söndags och blev så sugen så risken för impulsköp ökade ohälsosamt. 😀
Stort tack till er för bra info och länkar.

Kan passa på dela några andra länkar ifall någon annan skulle bli intresserad och hitta tråden.

Wildguzzi
GRiSO Ghetto
Bränslemappar
 
Moto Guzzi har många ansikten. Det är lätt att man förknippar Moto Guzzi med stora HD-utmanaren California, för de är kanske de vanligaste man ser i trafik. Men M-G är ju mer än så. Sporthojar (fast tunga). Adventurehojar. Småhojar. Racing. På muséet i Mandello del Lario finns bl a en 500 cc V8-racer från 1955-57. Kanske inte vacker, men spektakulär. Tog några bilder när jag var där i höstas.


500 cc V8
1756240642603.png

Några snyggare racers.
1756240772518.png
Smidiga småhojar!
1756241005910.png
V7 Sport. Kanske inte snabbast men kanske snyggast? :)
1756241197570.png
 
Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top