Moto Guzzi, erfarenheter och åsikter

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Jag har kollat lite på Moto Guzzi, och har lust att göra ett cafe racer bygge på en Mille GT eller 1000Sp från midten av åttiotalet till tidigt nittiotal.

Är det någon som har erfarenheter med dessa modeller?

Dom är ju hur vackra som helst, å vilket ljud!! :yoparty

[YOUTUBE-ID]Xs3x_Nmu14M[/YOUTUBE-ID]

Moto-Guzzis motorer är en enkel men gamaldags konstruktion.
Robusta men ganska serviceberoende.
Enkel service.
Även chassiet (inklusive bromsar) är väl fungerande men gamaldags.
Riktigt charmiga hojjar.

gammaldags gör ingen ting, jag är en gammaldags person :)

hur är det med prestandan på 1000cc motorerna, är det samma motor i alla 1000cc hojar? Jag tror den i Millen är den samma som sitter i California i alla fall, 71hk och 78nm vrid moment enligt dom siffrorna jag har hittat (1989 - 1993).

Bara för att skräma liv i en gammal tråd :)

Provkörde en Moto Guzzi 1200 sport 2010 idag och den flyttar på dig och karaktär hade den. Och jag har aldrig kört en hoj innan som visar att den vill ligga även på raksträckorna när man drar till på gasen :D

nä seriöst. hade varit revligt att höra lite mer om just detta märket så man våga köpa en. kommer faktiskt upp förvånasvärt lite fel o brister när man googla det till skillnad ftån de övriga italgenska märkena :)

V7 Racer är ju rätt häftig:
320304_408815389154372_607465167_n.jpg

Last edited:
Min polare har en Grisso 800. Han har haft den i 6 år, det har aldrig varit några problem med den. Den känns gedigen och välbyggd. Jag skulle inte känna någon oro för att äga en Guzzi

Jag tycker att "retro" modellerna är för trötta och småfjantiga.
1200 sport är tjärlek.
Som jag påpekat tidigare: Moto Guzzi är vad Harley Davidsson skulle vara om de utvecklats i normal takt.

V7 Racer är ju rätt häftig:
View attachment 367050

Va o kollade på den också :) Den har blivit sågad av något test jag läste för länge sen i bike tror jag. Oj va plastig den skulle va uttrycke dem sig... Gick fram till den med det starka intrycket av "ja här är ju plast överrallt" hehe börja o ta och knacka på allt, Va fan är detta! Den är ju klockren. Inte plast nära den :död tvärt om. blev superimponerad av den :kär Finns bara en tråkig sak med den. Detta är en sådan hoj man har i garaget som tvinga en att ha en kompremis hoj för den gör bara en sak jävligt bra.

Att inte köpa denna över en Ducati GT1000 eller en snarliggande Trajja borde vara direkt straffbart haha

Min polare har en Grisso 800. Han har haft den i 6 år, det har aldrig varit några problem med den. Den känns gedigen och välbyggd. Jag skulle inte känna någon oro för att äga en Guzzi

Jo jag börja faktiskt tro dig :) har kollat på deras egna forum en del under natten och även där är det svårt att hitta några direkta problem som skrämmer bort mig. Känns faktiskt konstigt för varända gång jag får för mig att vilja ha en hoj som inte är byggd i Japan bruka lite forskning på Google skrämma bort mig ganska snabbt.

Kan tillägga att jag drar mig oftast till märkes udda modeller och det bruka allt mer än ofta finnas något allvarligt man ska se upp för på dem men här känns det mer som "tja en moto guzzi är ett säkert kort och inget prestanda monster eller kurvtagnings monster men ett charmtroll till motorcykel som kommer alltid starta för din skulle"

Min morbror har en Guzzi Le Mans från 77 som har gått både hårt och mycket och fortfarande funkar klockrent, det fick en racesugen kompis med en gixxer 750 känna på. :D

Ryktet säger att gammelguzzis är lite svåra o få tag på delar till så man ska inte köra dom varje dag...

Då då väntar en 100mils tripp imorgon för att inhandla en Moto Guzzi. Om jag kommer gråta blod eller glädjetårar över detta köp kommer tiden få visa :banana

Moto Guzzi 1200 sport 07 :D

skulle kolla vad moto guzzi betyder med hjälp av google translate... ja de har ju humor iaf.

Italgenska: Moto guzzi --> svenska= Honda:näsblod fick iaf mig ett gott skratt

Moto Guzzi 1200 sport 07 :D

skulle kolla vad moto guzzi betyder med hjälp av google translate... ja de har ju humor iaf.

Italgenska: Moto guzzi --> svenska= Honda:näsblod fick iaf mig ett gott skratt

Djävlar i hela satans helvete vad avis jag blir.
Håll koll på varvräknaren tills du vant dig.
Motorerna går så "effortless" att det krävs lite tillvänjning.

Djävlar i hela satans helvete vad avis jag blir.
Håll koll på varvräknaren tills du vant dig.
Motorerna går så "effortless" att det krävs lite tillvänjning.

Har inte rott hem båten än men hoppas. Ja det kändes konstigt att inte ha en rödmarkering

Grattis till en härlig hoj:tummenupp

tackar men har inte skrivit på några papper än. Har förhandlat pris mm så nu är det upp till bevis imorgon så alla lovord stämmer :)

dock är jag lite lätt lömsk på detta. det är så att hojen säljs på kundens räkning och ser nu att det är ett kreditköp på hojen via sms. MC firman är stor och känd så de borde inte luras. Men min försiktiga natur gör mig ändå orolig. Ägaren är en 65årig herre som har eget företag men kan inte hitta något på kronofogden från honom. När jag upptäckte detta så hade firman stängt så kunde inte forska i det hos honom men han borde veta hur mn ska gå till vägas. Läste också att det är inte alltid det stämmer utan kan vara något gammalt. man bör ringa VV och verifiera uppgifterna.

Haha alla känner vi igen pirret i magen dagen innan en Hoj affär går i lås. Någon som har tips hur jag bör gå till vägas? Har MC firmor någon dispns att lösa detta enkelt o snabbt sen lämna mig utanför det eller måste man in på banken med nuvarande ägaren för att styra upp detta?

Har MC firmor någon dispns att lösa detta enkelt o snabbt sen lämna mig utanför det eller måste man in på banken med nuvarande ägaren för att styra upp detta?

När jag sålde min "privat via handlare" så skrev jag bara under ägarbytesdelen och lämnade kvar den hos handlarn så fixa dom resten. :tummenupp
Jag slapp massa däck-sparkare å kunden slapp se mig. :)

EDIT: Riktigt läcker hoj!

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka