Moto GP Estoril -2006

sandstream skrev:
2570797 Har sett klippet tidigare men jäklar vad många misstag Kevin gjorde, verkar ha gått en hel del på chans.
Rainys omkörning på bakhjulet var läcker :yoparty
Var inte det lite av Kevins kännetecken? Typ, "no guts no glory" :yoparty
 
newstead skrev:
2571934 Var inte det lite av Kevins kännetecken? Typ, "no guts no glory" :yoparty
Det var det men när man ser de här gamla klippen så ser man hur mycket Rainey alltid satsade, han får ofta oförtjänt kritik som lite tråkig vilket han verkligen inte var på banan.
 
Gustav O skrev:
2571939 Det var det men när man ser de här gamla klippen så ser man hur mycket Rainey alltid satsade, han får ofta oförtjänt kritik som lite tråkig vilket han verkligen inte var på banan.
Hmmm, tycker jag känner igen det ... från nu ... vem fan kan de va ...
 
Kom igen nu, nog för att tråden handlar om årets lopp som redan är kört - men 80-tals nostalgi? Klippet ger mig inte så mycket, mer än att racingen är hårdare nu, förarna skickligare, hojarna snyggare och ljudet bättre. MotoGP är verkligen bättre än GP500!
 
FireSalle skrev:
2571999 Kom igen nu, nog för att tråden handlar om årets lopp som redan är kört - men 80-tals nostalgi? Klippet ger mig inte så mycket, mer än att racingen är hårdare nu, förarna skickligare, hojarna snyggare och ljudet bättre. MotoGP är verkligen bättre än GP500!
Nej du har helt fel. Dessutom brukar jag se på gamla hockeymatcher från åttiotalet. Vilken intensitet, vilket tempo. :rolleyes:
 
FireSalle skrev:
2571999 Kom igen nu, nog för att tråden handlar om årets lopp som redan är kört - men 80-tals nostalgi? Klippet ger mig inte så mycket, mer än att racingen är hårdare nu, förarna skickligare, hojarna snyggare och ljudet bättre. MotoGP är verkligen bättre än GP500!

"racingen är hårdare nu" ... Nej! De pressade även då ut precis vad som fanns i hojarna och så har man alltid gjort. Tvåtaktarna med ett mycket smalt effektband och extremt vass effektkurva var mycket, mycket mer svårkörda än dagens fyrtaktare med all sin "komfort"-elektronik.

"förarna skickligare"... Nope! Vad får dig att tro det?? Att de oftare ligger närmare gränserna beror på att konsekvenserna av en kullkörning som regel är försumbara idag jämfört med när "avåkningszonerna" bestod av avbärarräcken, träd med halmbalar, skumgummikuddar eller däck. Att de kan ha högre kurvhastighet beror på att däcken utvecklats enormt de senaste 15-20 åren.

"hojarna snyggare" ... Det är en smaksak, dvs ett subjektivt utlåtande som inte kan presenteras som fakta!

"ljudet bättre" ... Det tycker jag också, men det är fortfarande en smaksak.

"MotoGP är verkligen bättre än GP500" ... Vet ju inte hur gammal du är och hur länge du följt racingen, men RoadRacing har ALLTID varit bra och spännande. Om du hade sett vad Jarno Saarinen kunde göra med en hemmatrimmad hoj så hade du säkert tvekat att vara så kategorisk :)
 
FireSalle skrev:
2571999 Kom igen nu, nog för att tråden handlar om årets lopp som redan är kört - men 80-tals nostalgi?
En del gamlingar tar till vilka desperat knep som helst för att få vara med i diskussionen och berätta om sina egna erfarenreter. Kanske liiiiite fel tråd för det.

För övrigt anser jag att Butter gjorde ett GIGANTISKT misstag när han tryckte av Hayden.
 
sandstream skrev:
2572070
För övrigt anser jag att Butter gjorde ett GIGANTISKT misstag när han tryckte av Hayden.


2000-talets Kartago? :hihi

Nybliven klassiker redan. Jag gissar att det kan orsaka sura uppstötningar hos endel i rejsforumet här som inte nedlåter sig till lyteskomik. Därför ska jag inte vara sämre jag heller. :)




För övrigt anser jag att Butter gjorde ett GIGANTISKT misstag när han tryckte av Hayden.


:cdevil
 
FireSalle skrev:
2571999 Kom igen nu, nog för att tråden handlar om årets lopp som redan är kört - men 80-tals nostalgi? Klippet ger mig inte så mycket, mer än att racingen är hårdare nu, förarna skickligare, hojarna snyggare och ljudet bättre. MotoGP är verkligen bättre än GP500!
Det kan ju tänka sig att man tycker om Roadracing som företeelse och inte som modenyck. Kommer 2006 års säsong bli sämre 2010 än den är nu, många hyllar ju den som det bästa som körts?
Konstigt att man blir en bakåtsträvare, nostalgiker etc etc bara för att man tycker om racing som är äldre än två veckor. Det går faktiskt att både tycka om dagens hojar/förare/racing och dåtidens..
 
Gustav O skrev:
2572099 Det kan ju tänka sig att man tycker om Roadracing som företeelse och inte som modenyck. Kommer 2006 års säsong bli sämre 2010 än den är nu, många hyllar ju den som det bästa som körts?
Konstigt att man blir en bakåtsträvare, nostalgiker etc etc bara för att man tycker om racing som är äldre än två veckor. Det går faktiskt att både tycka om dagens hojar/förare/racing och dåtidens..
:klappar
 
sandstream skrev:
2572175 Absolut!
Men bara så länge man inte konstant hävdar att det var bättre förr.
Det är väl ungefär lika fel som att bestämt hävda att det alltid var sämre förr/bättre nu?
 
sandstream skrev:
2572175 Absolut!
Men bara så länge man inte konstant hävdar att det var bättre förr.

Men det är väl rätt få som gör det?
GP-VM har alltid gått lite i vågor, slutet 80-talet, början av 90-talet rockade 500'a stenhårt. Sen dalade det lite när doohan tog över helt, men istället var det en oerhörd fight i 250-vm.
Tycker också WSBK var mycket ballare på mitten 90-talet än det var i slutet.
En sak som är säker, det brukar alltid finnas minst en rr-serie som alltid rockar att se på.
 
Gustav O skrev:
2572099 Det kan ju tänka sig att man tycker om Roadracing som företeelse och inte som modenyck. Kommer 2006 års säsong bli sämre 2010 än den är nu, många hyllar ju den som det bästa som körts?
Konstigt att man blir en bakåtsträvare, nostalgiker etc etc bara för att man tycker om racing som är äldre än två veckor. Det går faktiskt att både tycka om dagens hojar/förare/racing och dåtidens..
Klart du får gilla gammel-racing, fattade bara inte vad klippet ifrån 80-talet hade i tråden att göra.

Sedan så la jag till en personlig reflektion. Jag vill gärna minnas att Schwantz, Rainey, Lawson, Mamola, Doohan m.fl. var de coolaste förararna som körde de grymmaste race:n. - men klippet imponerade inte så mycket på mig, tycker nog inte att det var så imponerande. Klart det var kul att se att ledningen växlade hela tiden, men spåren verkade yviga och misstag bjöd in den andra. Har svårt att se att man idag kan wheela förbi på en raka.
Men mest kanske för att hojarna verkade tråkiga. (Med reservation för att dagens anti-spinn inte tillför något till sporten enligt mig.)
 
Last edited:
FireSalle skrev:
2572262 Klart du får gilla gammel-racing, fattade bara inte vad klippet ifrån 80-talet hade i tråden att göra.

Sedan så la jag till en personlig reflektion. Jag vill gärna minnas att Schwantz, Rainey, Lawson, Mamola, Doohan m.fl. var de coolaste förararna som körde de grymmaste race:n. - men klippet imponerade inte så mycket på mig, tycker nog inte att det var så imponerande. Klart det var kul att se att ledningen växlade hela tiden, men spåren verkade yviga och misstag bjöd in den andra. Har svårt att se att man idag kan wheela förbi på en raka.
Men mest kanske för att hojarna verkade tråkiga. (Med reservation för att dagens anti-spinn inte tillför något till sporten enligt mig.)
Det finns betydligt mer som inte är så relevant i olika trådar här i Racingforumet än det klippet.
Det jag gillar med det klippet var att de verkligen raceade varandra stenhårt hela tiden. Jämför man dagens hojar med den tidens hojar så är ju all elektronik en nackdel för racingen i viss mån eftersom det blir oerhört mycket svårare att köra om ut ur kurvorna eftersom alla hojar accelererar mycket jämnare ut ur kurvonra, då var det större skillnad eftersom det enbart var föraren som skötte den biten. Det och att hojar, chassien, däck etc var mer svårkört gör ju att det ser yvigare ut än idag. Fast det är ju bara gamla bakåtsträvare som Doohan, Rainey, Schwantz,Rossi, Roberts som säger det här så det är säkert inte relevant. ;)
Den som tror att Rainey, Schwantz etc är sämre eller mindre coola än dagens förare har fel. Det är endast ett fåtal i dagens GP som kan jämföras med dem. :fakta
 
Jag bara tycker att många av årets race slår det där.
Jag sa ju själv att hojarna var problemet - utveckligen har verkligen tagit materialet framåt :tummenupp Mitt minne av den gamla NSR/YZF/RGV500:an var bättre än det förtjänade.

För övrigt tycker jag att Sandstream har alldeles rätt!
 
oFFkeFF skrev:
2572257 Men det är väl rätt få som gör det?
Ja, tack och lov.

Utan att vara någon expert så känns det dock som att det gick mer på chans under slutet av 80-talet och början av 90-talet. Den som vågade mest hade mycket att vinna. I dag verkar alla i toppen våga ungefär lika mycket och det känns som att de pressar hojarna hårdare konstant, mycket tack vare de elektroniska hjälpmedlen (som jag har svårt att bestämma mig för om de är bra eller inte).

Det är nästan omöjligt att jämföra dåtidens prestationer med dagens men jag är övertygad om att Rainey, Schwantz och kompani hade tillhört världseliten om de varit aktiva nu (men troligtvis fått stryk av Rossi).

Personligen tycker jag att 2006 års säsong varit den bästa under 990-eran och 2007 kan nog bli ännu bättre om det inte är för stor skillnad på de nya hojarna.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top