Moto GP Estoril -2006

Har jag missat något viktigt de sista 10 sidorna?
 

Bifogat

  • estoril2.gif
    estoril2.gif
    7.1 KB · Visningar: 59
sandstream skrev:
2565987 Det håller jag med dig om till 100% men om man som bakomvarande känner sig snabbare än sin teamkollega (som dessutom har störst chans att vinna VM) väljer man ett bra ställe för att köra om vilket inte torde vara något problem för det fanns ju lite fler ställen att köra om på.
Visst, men då kan man ju framföra samma kritik till Hayden som höll på att knuffa av Pedrosa på samma ställe varvet innan. Även han en teamkamrat med chans på vm-titeln. Men visst i efterhand skulle han valt ett annat tillfälle att köra om.
 
Zee skrev:
2566001 Har jag missat något viktigt de sista 10 sidorna?
Nej, det är mest en massa dravel från mig och Valmers om hur dum Butter är.
Vi har självklart fel och extremt svårt att inse det, som vanligt.
 
samuel w skrev:
2566002 Visst, men då kan man ju framföra samma kritik till Hayden som höll på att knuffa av Pedrosa på samma ställe varvet innan. Även han en teamkamrat med chans på vm-titeln. Men visst i efterhand skulle han valt ett annat tillfälle att köra om.
Jag spelade in racet och har sett både omkörningarna ett flertal gånger och kan inte hitta något ojuste vid Haydens omkörning.
Hur som helst klarade sig båda genom kurvan när Hayden körde om och hade Butter gjort samma sak för att sedan köra ifrån Hayden och tex vinna loppet hade jag inte haft några som helst problem med det.

Itssoeasy skrev:
2566007 Du är uppfriskande härligt dryg ibland! :rofl
Ibland :va
 
Last edited:
sandstream skrev:
2566018 Jag spelade in racet och har sett både omkörningarna ett flertal gånger och kan inte hitta något ojuste vid Haydens omkörning.
Hur som helst klarade sig båda genom kurvan när Hayden körde om och hade Butter gjort samma sak för att sedan köra ifrån Hayden och tex vinna loppet hade jag inte haft några som helst problem med det.

Ibland :va
Har inte sagt att den var ojuste men det jag menade var att han hade inga marginaler i den omkörningen heller och kunde lätt slutat på samma sätt, angående ta det lugnt kring teamkompisen.
 
sandstream skrev:
2566018 Jag spelade in racet och har sett både omkörningarna ett flertal gånger och kan inte hitta något ojuste vid Haydens omkörning.
Hayden gjorde en aggressiv omkörning (får gärna hända oftare) på Pedrosa. Speciellt med tanke på att de är teamkompisar. Han var mycket nära och gungade hela vägen till apex med bara några cm tillgodo på #26. Inget fel i det. Men eftersom Pedrosa (det är verkligen mot bättre vetande som jag ännu en gång ger mig in i ett försök att förklara denna uppenbara skitsak...) hade fått veta att HRC ogillade teamorders hade han ingen anledning att ta sig förbi Hayden med sillkesvantar eller vänta på att bli inbjuden att köra om. Han förberedde sig på en likadan manöver som NH gjorde varvet innan, blev överrumplad av NH´s sätt att bromsa/styra och resten vet vi. Som sagts till leda: jag förstår verkligen inte hur man kan kalla detta idioti, dumhet, efterblivenhet etc. Det var inte en tisdagsträning på Sviestad. Det var stenhård fight om titeln i MotoGP.
 
sandstream skrev:
2564173 De tycker inte jag heller om men jag har förståelse för det med tanke på vilka belopp tex Honda plöjer ner i MotoGP.
Plöjer de ner mycket pengar i MotoGP??
Det gör inte den lilla italienska fabriken som gör Ducati. De tar lite delar från landsvägshojarna, lägger till ett par cylindrar, sätter i en specialgjord kamaxel och vips så klår de alla andra märken alla dagar som de fått rätt däck :D
 
samuel w skrev:
2566023 Har inte sagt att den var ojuste men det jag menade var att han hade inga marginaler i den omkörningen heller och kunde lätt slutat på samma sätt, angående ta det lugnt kring teamkompisen.
Några större marginaler kan man inte begära men så länge det går bra förstår jag inte vad det har med diskussionen att göra?
Menar du att Butter hade rätt att "hämnas" varvet efter?
 
elwe skrev:
2566058 Plöjer de ner mycket pengar i MotoGP??
Det gör inte den lilla italienska fabriken som gör Ducati. De tar lite delar från landsvägshojarna, lägger till ett par cylindrar, sätter i en specialgjord kamaxel och vips så klår de alla andra märken alla dagar som de fått rätt däck :D
Även om du såklart överdriver en del så är det ju rätt dråpligt att Honda som enligt "kunniga bedömare" investerade många miljarder i utvecklingen av RC211V faktiskt blev ifrånkörda från första säsongen av Ducatis första försök att bygga en GP-prototyp och en V4.
 
Nyteknik skrev:
2566047 Hayden gjorde en aggressiv omkörning (får gärna hända oftare) på Pedrosa. Speciellt med tanke på att de är teamkompisar. Han var mycket nära och gungade hela vägen till apex med bara några cm tillgodo på #26. Inget fel i det. Men eftersom Pedrosa (det är verkligen mot bättre vetande som jag ännu en gång ger mig in i ett försök att förklara denna uppenbara skitsak...) hade fått veta att HRC ogillade teamorders hade han ingen anledning att ta sig förbi Hayden med sillkesvantar eller vänta på att bli inbjuden att köra om.
Nej, några silkesvantar hade han inte behövt ta fram, det hade räckt med att han kört förbi utan att torpedera Hayden.
Precis som du har svårt att förstå någon annans synvinkel har jag svårt att förstå hur du kan bagatellisera det hela.

elwe skrev:
2566058 Plöjer de ner mycket pengar i MotoGP??
Det gör inte den lilla italienska fabriken som gör Ducati. De tar lite delar från landsvägshojarna, lägger till ett par cylindrar, sätter i en specialgjord kamaxel och vips så klår de alla andra märken alla dagar som de fått rätt däck :D
Ja, det är helt fantastiskt hur många titlar de grappadrickande ingenjörerna från pastalandet har lyckats plocka hem i 500/MotoGP i modern tid :rolleyes:
 
Last edited:
sandstream skrev:
2566061 Några större marginaler kan man inte begära men så länge det går bra förstår jag inte vad det har med diskussionen att göra?
Menar du att Butter hade rätt att "hämnas" varvet efter?
Det var ett svar på ditt påstående att man bör ta det lugnt i omkörningarna av sin teamkamrat.
 
samuel w skrev:
2566089 Det var ett svar på ditt påstående att man bör ta det lugnt i omkörningarna av sin teamkamrat.
Jag kanske skulle ha omformulerat sig till att man ska ge fan i att torpedera sin teamkamrat men då tjatar jag bara :D
 
elwe skrev:
2566058 Plöjer de ner mycket pengar i MotoGP??
Det gör inte den lilla italienska fabriken som gör Ducati. De tar lite delar från landsvägshojarna, lägger till ett par cylindrar, sätter i en specialgjord kamaxel och vips så klår de alla andra märken alla dagar som de fått rätt däck :D
Hur många titlar har Ducati i klasser där reglementet inte skräddarsys för obsolet motorteknik?
 
oFFkeFF skrev:
2565831 Jodå, Hayden har lyckats rätt bra med just det :D
Inte vinna så många iofs, men ta några pallplatser iaf.

hur har han kunnat ta 9 pallplatser ett år om han inte varit snabb ???
ojojoj vilka losers dom andra måste vara då!
 
sandstream skrev:
2566061 Några större marginaler kan man inte begära men så länge det går bra förstår jag inte vad det har med diskussionen att göra?
Om du inte förstår det så kan du ju hålla dig utanför alla trådar som handlar om att köra syndigt fort/på bakhjulet mitt i stan/grisa allmänt i trafiken ;)

Nämnde någon att samuel_ws inlägg bara var ett svar på ditt påstående att man bör ta det lugnt när man kör om sin teamkamrat? :D
 
sandstream skrev:
2566067 Nej, några silkesvantar hade han inte behövt ta fram, det hade räckt med att han kört förbi utan att torpedera Hayden.
Precis som du har svårt att förstå någon annans synvinkel har jag svårt att förstå hur du kan bagatellisera det hela.

Pedrosa skriver själv att det inte var något omkörningsförsök, tyckte inte heller det såg ut som det, utan bara att han antingen själv bromsade försent, eller att hayden kanske bromsade ett uns tidigare, gick omkull på framhjulet och kasade omkull både sig själv och hayden. Är iaf så jag tyckte det såg ut på tv.
Han var ju inte ens upp jämsides med hayden.
Haydens omkörning var hård, det var inte mycket pedrosa hade kvar av banan för att stanna kvar, uttryckt långt från idealspår iaf.
Klart man inte får hämnas, men haydens chansning var inte direkt hänsynsfull om man säger så..
Men det var säkert en komplott, yamaha pyntade pedrosa för att torpedera hayden..
 
oFFkeFF skrev:
2566152 Pedrosa skriver själv att det inte var något omkörningsförsök, tyckte inte heller det såg ut som det, utan bara att han antingen själv bromsade försent, eller att hayden kanske bromsade ett uns tidigare, gick omkull på framhjulet och kasade omkull både sig själv och hayden. Är iaf så jag tyckte det såg ut på tv.
Han var ju inte ens upp jämsides med hayden.
Haydens omkörning var hård, det var inte mycket pedrosa hade kvar av banan för att stanna kvar, uttryckt långt från idealspår iaf.
Klart man inte får hämnas, men haydens chansning var inte direkt hänsynsfull om man säger så..
Men det var säkert en komplott, yamaha pyntade pedrosa för att torpedera hayden..
Det finns hur mycket plats som helst i kurva sex efter bakrakan. Det enda Tummelisa hade behövt göra efter att han begick sitt misstag under inbromsningen (som han själv pratat om) hade varit att släppa hojen rakt fram.
 
madmagnus skrev:
2566135 hur har han kunnat ta 9 pallplatser ett år om han inte varit snabb ???
ojojoj vilka losers dom andra måste vara då!

Han är snabb, men ett fenomen man kan se hemma rätt ofta också, d.v.s det är aningen enklare att köra fort om du har nån att följa efter än att köra fort själv längst fram.
Vilka race förutom laguna seca har hayden tagit täten in i mål?
Assen vinst efter bra fight med edwards, men edwards vurpar i ledning i sista böj.

valmers skrev:
2566161 Det finns hur mycket plats som helst i kurva sex efter bakrakan. Det enda Tummelisa hade behövt göra efter att han begick sitt misstag under inbromsningen (som han själv pratat om) hade varit att släppa hojen rakt fram.

Han låg dock på innern om hayden, där fanns ingen plats..
 
Last edited:
valmers skrev:
2566107 Hur många titlar har Ducati i klasser där reglementet inte skräddarsys för obsolet motorteknik?
Vad sägs om WSBK 2006? Mitt ibland alla ylande fyrpipar :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top