Motivlacka hjälm?

"Nille"

Nille
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
Hetaste Bandit 600:an i stan!
finns det någon som gör detta billigt och vad kostar det?
är detta lagligt att köra med sedan på gatan.
har en hjälm med snygg form (enligt mig) men fattig lack. (silver med blåa och röda ränder.

HJÄÄÄLP!
PS: Skåne området endast!

Tror ärligt talat att det nästa kostar lika mycket som en ny hjälm om du vill ha det bra!

Har för mig att det var ganska billigt när jag gick i plugget, för typ 10-15 år sedan. Men vi hade väl rabatt som fattiga elever i 9'an ;)

Som kuriosa kan jag meddela att jag har Bosse Jensen som bildlärare :P

Kollade med en kille i Hanaskog som gick under namnet hanadesign (hittar inte sidan). Han skulle ha 6 loppor för att lackera min hjälm i grön dajiro design. Lite dyrt för mig.

Har man en motivlackad hjälm vågar man juh inte använda den... Tänk o tappa en sån i gruset.... Inget man får ut på försäkringen heller om man skulle vurpa :P

gluffis skrev:
2201783 Har man en motivlackad hjälm vågar man juh inte använda den... Tänk o tappa en sån i gruset.... Inget man får ut på försäkringen heller om man skulle vurpa :P

Har du bara kvitto på det så ska det inte vara något problem. Du får ju pynt för dina extratillbehör på hojen om du har kvitton. Ibland kan de sura då du inte har försäkrat upp den då du skulle betala mer premie iofs...

olagligt att ens sätta ett klistermärke på hjälmen, läs teoriboken lite nogrannare :pannkyss
om du inte bryr dig, vilket ingen iofs gör så kör på. :tummenupp

kamikaze.MC skrev:
2201796 olagligt att ens sätta ett klistermärke på hjälmen, läs teoriboken lite nogrannare :pannkyss

Så du kan med säkerhet säga att det inte skiljer mellan plast- och glasfiberhjälmar? *Vilket det gör*
Sen att de skrev ALLA hjälmar i boken är en annan femma, enklast för dem att göra så så slipper folk leva i ovisshet om de har en hjälm av glasfiber eller plast. Det sistnämnda hoppas jag att inga mc-åkare kör med dock, det gäller nog mest mopedister.

kamikaze.MC skrev:
2201796 olagligt att ens sätta ett klistermärke på hjälmen, läs teoriboken lite nogrannare :pannkyss
Olagligt? :va Vilken lagparagraf i Svea rikes lag reglerar påklistring av klistermärke på hjälmen? Vad är straffpåföljden, böter eller fängelse? Är själva påklistringen i sig olaglig eller är det endast i kombination med framförande av mc på allmän väg? :rolleyes:

kamikaze.MC skrev:

Vattenbaserad färg/klarlack = teh shit :)

Eldstorm skrev:
2204985 Olagligt? :va Vilken lagparagraf i Svea rikes lag reglerar påklistring av klistermärke på hjälmen? Vad är straffpåföljden, böter eller fängelse? Är själva påklistringen i sig olaglig eller är det endast i kombination med framförande av mc på allmän väg? :rolleyes:

"Lagen säger att alla som färdas på motorcykel (både förare och passagerare) måste bära hjälm. Denna regel gäller oavsett hur kort turen är. Hjälmen ska vara SIS- eller E-märkt. Du får inte måla hjälmen, inte göra hål i hjälmskalet och inte sätta på dekaler. (Dekaler som hjälmtillverkaren satt på är dock tillåtna.)"​

Citerat ur "MC-boken" sida 30. Godkänd av STR, tryckt i Landskrona 2005. Köpte den för någon månad sen.. men vem vet dom kanske har ändrat? :7peta

Min e på motivlack i skrivande stund..... fick en bild igår till min telefon o det ser mkt lovande ut.... :yoparty

Lägger upp en bild när den e klar....

Vad gäller pris så tror jag det ligger runt 3K ungefär hos de flesta erkännt duktiga...

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing