motiverat med full utrustning?

mini-knutten skrev:
2108867 håller med dig till viss del, men vart drar man gränsen? Finns säkert folk som tycker att överhuvudtaget köra hoj är oansvarigt och att utsätta sig för onödiga risker....

För övrigt har jag haft tur med vurpor. 2 x 50 km/h-vurpor utan några som helst skador (med skydd) :banana
Jag tycker inte att man ska dra nån gräns alls, självklart ska ingen nekas vård! Jag tror mycket mer på att förändra folks attityd till skyddsutrustning. Säg att det sker 200 allvarliga mc-olyckor per år, som kräver intensivvård. Om 25% hade fått så pass mycket lindrigare skador med bättre skydd att det hade blivit ett dygn mindre på intensiven, så hade det sparats in en hel del pengar. Senast jag fick nån prisuppgift på ett intensivvårdsdygn så kostade det 35kkr! Så 50 * 35kkr = 1,75 miljoner.
OBS, hypotetiska siffror som endast funkar som räkneexempel!

Jag spräckte en fotled, pga arméns usla skydd, så jag lärde mig den hårda vägen :(

Vurpade i 60 knyck och slog axeln ur led, hade alla skydd på mig. Utan skydden hade jag troligtvis brutit foten och krossat knät samt varit allmänt asfalthyvlad över större delen av kroppen. Provat att vurpa i 20 km/h i jeans också, jävlar vad jag skrapade upp mig i röven... Satt inte så bra i ett par veckor efter det...

John84 skrev:
2108033 kan omöjligt tänka mig att alla som motiverar helställ, ALLTID kör med deT?

Jo, det gör jag. Om det är för varmt att gå på stan i skinnstället blir det att byta om eller åka kommunalt.

Var glad att jag hade skinnställ på mig vid min vurpa även om det inte gick särskilt fort så blev stället ordentligt skrapat skulle inte vilja att det var min hud som såg ut så....

Så använd ställ!

John84 skrev:
2108004 Ska ta mc-kort i sommar, och förhoppningsvis köpa tillhörande motorcykel. Då jag bor centralt i stan så kommer jag till största delen använda hojen som transportmedel snarare än nöjesmaskin.
Vill höra vad ni anser jag ska inhandla i utrustningsväg, är det krav på fullställ vid utbildning/uppkörning? Vad brukar ni köra med för utrustning beroende på hur ni kör?
Jag anser själv att det räcker med hjälm, ryggskena och jacka? Då jag mestadels kommer köra i stan kommer jag inte köra snabbare än mopedfart (min moped gick över 30 :rolleyes: ), givetvis kommer jag också köra motorväg och sånt men har försökt intala migsjälv att jag ska köra väldigt lungt och inte busköra första året.

Orkar du inte ta på dig komplett skyddsutrustning varje gång du ska åka hoj så ska du nog starkt fundera på om det här med motorcykel är något för just dig. Hur mycket du än "intalar" dig själv att köra lugnt så lär det bli annorlunda, samt att det finns andra i trafiken som inte kör lika lugnt.

Kör med komplett utrustning eller fortsätt åk moped.

Spring så fort du kan, släng dig på asfalten och se vilka skador du får
antagligen ordentliga skrapsår... då går det ändå inte fort

Fürstenhoff skrev:
2109275 JA!!!
Finns inga genvägar om man vill överleva en olycka!!

Håller med....du är inte ensam i trafiken...
Finns alltid ngn "gubbe i hatt" som inte ser dig och vips så käkar du asfalt.....
"been there-done that"

Jo, det har ju varit en del olyckor redan iår.

Och flera (flesta?) har berott p.g.a. rullgrus, idiotbilister, eller ovana vid första provturen m.m.

Så det är just "när du åker till plugget", eller liknande som det händer.

Och glöm inte Murphy's lag: :mattias Struntar du i skydden nån gång, så kan du ge dig fan på att det är just då du behöver dom.

John84 skrev:
2108004 Ska ta mc-kort i sommar, och förhoppningsvis köpa tillhörande motorcykel. Då jag bor centralt i stan så kommer jag till största delen använda hojen som transportmedel snarare än nöjesmaskin.
Vill höra vad ni anser jag ska inhandla i utrustningsväg, är det krav på fullställ vid utbildning/uppkörning? Vad brukar ni köra med för utrustning beroende på hur ni kör?
Jag anser själv att det räcker med hjälm, ryggskena och jacka? Då jag mestadels kommer köra i stan kommer jag inte köra snabbare än mopedfart (min moped gick över 30 :rolleyes: ), givetvis kommer jag också köra motorväg och sånt men har försökt intala migsjälv att jag ska köra väldigt lungt och inte busköra första året.

Skinnställ är väl bra om man inte vill att det skall svida så fö***nnat när åker i backen. men skydd skall du inte snåla med. dainese har en rustning typ som dom kallar shuttle med typ allt utom själva skinnet då förstås. Undra hur det skulle se ut om man åkte enbart iförd en sån. :hihi

Inhandlingslista i turordning:

1) Komplett utrustning: Hjälm,Jacka,Byxa,Handskar,Ryggskydd,Skor,Halsduk(Grön från ÖB)
2) Motorcykel
3) Körkort :)

Sen är det bara att dra på sig stället varje ggn man kör.
Hur svårt kan det va? Jobbigt säger du, tja garanterat enklare än ev rehabilitering.

GL :)

hmm, jag har skrivit detta nån gång förut...
Men men, jag använder i princip bara skydd när jag ska ut och åka för att åka...
Ska jag upp på stan, posera och flumma lite så blir det max hjälm o handskar...
Ryggskydd om jag kanske kommer ihåg det.
Jag har krashat både med och utan skydd, vet hur det känns.
Men ska jag vara ärlig har jag nog skinnstället mest för vädret?
Om man ska åka långt och det blir kallt...

Det är ju skönt att köra i shorts och linne på sommaren ;)

de tre ggr jag vurpat på gatan hade jag inte skinnstället på.... INGE KUL - OAVSETT HASTIGHET ! - Kan jag o alla andra lova dig !

Fürstenhoff skrev:
2109333 Behövs det ens en komentar till ditt inlägg med tanke på alla trådar om olyckor och DÖDSFALL!!?? :va

Du är min hjälte från och med nu!! :Bugar

/Fürstenhoff.

Det var inte menat varken si eller så, jag sa som det är i min situation...
Jag cyklar inte med skinnställ heller, om jag ska svänga förbi en kompis osv.
Men jag förstår er poäng klart och tydligt...
...att köra i fmx-brallor och skinnjacka + gympadojjor är OK, vad jag förstått?

Men jeans går inte?

John84 skrev:
2108033 kan omöjligt tänka mig att alla som motiverar helställ, ALLTID kör med deT?

Jag kör inte en meter utan full utrustning (öronproppar inkluderat). Det känns väldigt självklart för mig.

John84 skrev:

För mig får du gärna åka näck men jag sätter mig aldrig på hojen utan full skyddsutrustning (ska jag till Vivo och köpa glass cyklar jag). Anledningen är en viss erfarenhet av marksyningar (testa att glida 15 meter på asfalt i jeans och klippa en sten med smalbenet inser du att skinnställ och stövlar har en viss funktion... :fatta! ) och efterföljande självbevarelsedrift (inte minst med två småbarn).

Du kommer också att märka att det är rätt svårt att köra "sansat" med en modern hoj. Dessutom vimlar det av dödskallar bland din medtrafikanter som vare sig ser dig eller bedöma avståndet. Så mitt råd är att inte fuska med utrustningen...ever!!

Full skyddsutrustning skall ALLTID på. Första året jag körde så hände det att jag körde i stan med bara jeans istället för skinnställ, men då gick det INTE fort och jag körde med extremt stora marginaler. Dock skulle jag aldrig göra om det.

Snåla aldrig på säkerheten.
Jag dumpade min hoj i 30 km/t och landade med full kroppsvikt på ena knät. Hade jag inte haft skinnställ på mig så hade jag haft det stelopererat idag. Som tur var så kom man undan med en svullnad och skrapat skinnställ.

Darwin och Murphy tittar extra noggrant på folk utan utrustning.

NoicE skrev:
...att köra i fmx-brallor och skinnjacka + gympadojjor är OK, vad jag förstått?

Men jeans går inte?
Vänta nu, vi tar det här igen...
69:an skrev:
2108079 Jag har sett en kompis ben och underkropp efter en krock i 50-60 km/h och jeans på grov asfalt. Litet hud, mycket rött kött och vitt ben. Jävligt mycket smärta, länge.
Du kan tänka dig precis vad du vill. Jag kör i helt skinn, alltid.
Vad i ovanstående är det som är oklart?
Väx upp, vakna, öppna ögonen. Det är på riktigt, inget dataspel.

kör alltid helställ i vilka grader det är är ute och hur sakta jag än kör. Förstår inte hur man kan vara så dum att köra i jeanse och vanliga skor. :död

69:an skrev:
2109527 Vänta nu, vi tar det här igen...

Vad i ovanstående är det som är oklart?
Väx upp, vakna, öppna ögonen. Det är på riktigt, inget dataspel.

Jag har själv provat att simma på asfalten i träningsbyxor, inte skönt.
Hela benet uppskrapat, men ändå så kör jag ofta utan för att det helt enkelt inte är tillräckligt bekvämt.

dannew skrev:
2108859 En fråga till er som alltid kör i full skyddsutrustning, när ni skall ner på stan en dag på sommaren knallar ni runt hela dagen i skinnställ, ryggskydd och hela konkarongen eller gör ni en stålmannen och byter om i närmaste telefonkiosk och pular ner skinnstället i ryggsäcken typ? :va

Men vänta nu... om man ska "ner på stan och knalla runt" då tar man väl inte hojen.. :va

Flanera på stan= Hoj hemma+civila kläder
Åka hoj= Inget flanera på stan +full skyddsutrustning

Jag menar...ska man stanna och käka eller ta en glass....så går det att göra med skyddsutrustning på.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back