Motion och annan friskvård

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Vi har nyss fått Friskvårdsbidrag på jobbet så jag gick in o lästa om vad som gäller på skatteverkets hemsida Och kan inget annat än imponeras av hur IQ-befriad man måste vara för att jobba på statlig myndighet. Reglerna säger att de får sponsra friskvård av "enklare slag"

De förslagen de har på "enklare slag" är följande
Exempel på skattefri motion är gymnastik, styrketräning, spinning, bowling, racketsporter som bordtennis, tennis, badminton eller squash, lagsporter som volleyboll, fotboll, handboll och bandy.

Samt sporter som inte anser vara "av enklare slag" och därmed ingår inte i friskvårdsbidraget.

Sporter som kräver dyrare redskap eller kringutrustning som golf, segling, ridning och utförsåkning omfattas inte av skattefriheten. Dessa sporter blir skattepliktiga om arbetsgivaren bekostar utövande eller utrustning.

Är det gjort på detta sätt för att folk med mindre inkomst inte ska känna sig mobbade eller ngt? Spelar det någon roll om du får 20h på bowlingbanen eller 2 dagar på golfrundan? Sen borde ju tennis och bowling absolut ligga under kategorin "sporter som kräver dyrare redskap" men de verkar de ha missat totalt.

En annan rolig sak är att man inte får köpa säg gympaskor för 1500kr men du får köpa ett bowlingklot för 1500 (1500 är vad vi får i bidrag så jag tog den summan som exempel).

Det bästa av allt är ju att Friskvården kan sponsra köp av tobak

Kurser om rökavvänjning kan erbjudas personalen som friskvård. Skattefriheten bör dock inte gälla för nikotinprodukter som kursdeltagarna använder under kurstiden och därefter.

Iom att jag inte kan nytta min friskvård till bandagar kommer jag självklart be om cigg till värde av 1500kr :D

Det är roligt det där, man kan gå en kurs "skrattkurs för gravida" men inte anmäla sig till Lidingöloppet eller Gotland Grand National :)

Iom att jag inte kan nytta min friskvård till bandagar kommer jag självklart be om cigg till värde av 1500kr

Det begriper du väl, motorsport är ju inte ansträngande, då har man ju motor.

Jag menar, prova att kasta ett bowlingklot 25 gånger och köra enduro en timme, det säger ju sig självt att man är tröttare efter bowlingen än efter att ha suttit på en mjuk vadderad dyna i skogen en timme.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla