Vi har nyss fått Friskvårdsbidrag på jobbet så jag gick in o lästa om vad som gäller på skatteverkets hemsida Och kan inget annat än imponeras av hur IQ-befriad man måste vara för att jobba på statlig myndighet. Reglerna säger att de får sponsra friskvård av "enklare slag"
De förslagen de har på "enklare slag" är följande
Samt sporter som inte anser vara "av enklare slag" och därmed ingår inte i friskvårdsbidraget.
Är det gjort på detta sätt för att folk med mindre inkomst inte ska känna sig mobbade eller ngt? Spelar det någon roll om du får 20h på bowlingbanen eller 2 dagar på golfrundan? Sen borde ju tennis och bowling absolut ligga under kategorin "sporter som kräver dyrare redskap" men de verkar de ha missat totalt.
En annan rolig sak är att man inte får köpa säg gympaskor för 1500kr men du får köpa ett bowlingklot för 1500 (1500 är vad vi får i bidrag så jag tog den summan som exempel).
Det bästa av allt är ju att Friskvården kan sponsra köp av tobak
Iom att jag inte kan nytta min friskvård till bandagar kommer jag självklart be om cigg till värde av 1500kr
De förslagen de har på "enklare slag" är följande
Exempel på skattefri motion är gymnastik, styrketräning, spinning, bowling, racketsporter som bordtennis, tennis, badminton eller squash, lagsporter som volleyboll, fotboll, handboll och bandy.
Samt sporter som inte anser vara "av enklare slag" och därmed ingår inte i friskvårdsbidraget.
Sporter som kräver dyrare redskap eller kringutrustning som golf, segling, ridning och utförsåkning omfattas inte av skattefriheten. Dessa sporter blir skattepliktiga om arbetsgivaren bekostar utövande eller utrustning.
Är det gjort på detta sätt för att folk med mindre inkomst inte ska känna sig mobbade eller ngt? Spelar det någon roll om du får 20h på bowlingbanen eller 2 dagar på golfrundan? Sen borde ju tennis och bowling absolut ligga under kategorin "sporter som kräver dyrare redskap" men de verkar de ha missat totalt.
En annan rolig sak är att man inte får köpa säg gympaskor för 1500kr men du får köpa ett bowlingklot för 1500 (1500 är vad vi får i bidrag så jag tog den summan som exempel).
Det bästa av allt är ju att Friskvården kan sponsra köp av tobak
Kurser om rökavvänjning kan erbjudas personalen som friskvård. Skattefriheten bör dock inte gälla för nikotinprodukter som kursdeltagarna använder under kurstiden och därefter.
Iom att jag inte kan nytta min friskvård till bandagar kommer jag självklart be om cigg till värde av 1500kr