Motardkonverterad utan besiktning?

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Jag hade tänk köpa en motard som jag upptäckt är besiktigad med 21" hjul fram. Med andra ord är den inte besiktigad med motardkittet på.

De saker man inte får ändra på en hoj utan att ombesiktiga är bla hjulets omkrets mer än 5% och bromssystemet.

Min fråga; när jag besiktigar den med motardkittet på är det då stor risk att den blir underkänd pga någon parameter som amatörkittare ofta missar?

Gissar att man måste ställa om hastighetsmätaren på något vis? Måste man beställa någon speciell typ av besiktning för att typa in med nya hjul eller räcker en kontrollbesiktning?

Hjälpsamma svar önskas snarast, tänkte ev. handla imorgon.

Vad är det för en hoj?
På ktm så ställer du om hjulstrl lekande lätt :)

När jag frågade bilprovningen om att bes med motardhjul så sa dom att det är okej, så länge hastighetsmätaren stämmer.
Dock så varierar detta säkert från station till station.

Tjena,

Jag har inte fått några klagomål på när jag besiktigat min 525exc med motard på. Det blir nog inga problem. Finns trådar om detta om du letar lite

// Jim

Någon som vet detta?

Om så är fallet måste man byta något?

Original är det i alla fall en mekanisk mätare,men det finns olika vinkelväxlar för 17" och 21" hjul.Annars är det ju inte ett jättejobb att byta till en omställbar digital hastighetsmätare heller.

regbes med andra hjul som gäller men jag tror knappast dom säger nåt.
ta i s-svall.. dom är snällare där än i timrå..

Ska man vara petig så ska det vara rätt hjul (och effekt, backspeglar, ljuddämpare m.m. enligt helfordonsgodkännande). Jag har dock aldrig haft problem och de ser ju tydligt att det är rejäla bromsar t.ex. - komplett med najning och stålomspunna slangar. Det brukar vara ljudet de är mest intresserade av och det gäller att dB-pluggarna sitter i rätt :)

Tidigare besiktigade jag vintertid och då var det inte ens någon som ville provköra - undrar varför? :D

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park