Hejsan, jag är snart klar med mitt MC-kort för A begränsad, då jag enbart är 19 år. Jag funderar hur som helst på att köpa en supermotard, först och främst för att det är mycket billigare att försäkra än något sporthoj.
Så jag har då naturligt en del frågor.
Motarden jag har kikat mest på är Husaberg 650fe.
De ligger i bra prisklass och ser bra ut.
Hur är dem som nybörjarhojar ?
Vad kostar försäkringen på en sådan ungefär, om den står på farsan på 50 bast som också kör MC.
De flesta är ju lättmc-reggade, vad är det för slags strypning som måste tillbaka före besiktning?
Undrar även vad osm händer om polisen stoppar och får för sig att det inte är 11KW eller vad de nu är reggad med, blir det besiktning så man hinner fixa etc.
Eller tar dem in MCn med det samma och kollar själva.
Ser även att det står LV-reggad på flera motarder.
Förstår att det betyder landsväg, men jag antar att man får köra dem på motorvägar iaf. eller är jag ute och cyklar ?
Sen har jag läst att oljebyten ofta inte är oundvikligt med motarder. och ventiljustering på just husaberg, jag är inte rädd för lite mek. Men hur pass avancerat är det ? och vad kostar det att göra på en verkstad ?
Sen undrar jag även vad man ska kolla på vid köp av en husaberg, vanliga fel etc. Sen sista frågan. 650cc på en cylinder, hur mycket bensin drar det egentligen ? om man kör lagligt och inte busar.
Tacksam för svar
Så jag har då naturligt en del frågor.
Motarden jag har kikat mest på är Husaberg 650fe.
De ligger i bra prisklass och ser bra ut.
Hur är dem som nybörjarhojar ?
Vad kostar försäkringen på en sådan ungefär, om den står på farsan på 50 bast som också kör MC.
De flesta är ju lättmc-reggade, vad är det för slags strypning som måste tillbaka före besiktning?
Undrar även vad osm händer om polisen stoppar och får för sig att det inte är 11KW eller vad de nu är reggad med, blir det besiktning så man hinner fixa etc.
Eller tar dem in MCn med det samma och kollar själva.
Ser även att det står LV-reggad på flera motarder.
Förstår att det betyder landsväg, men jag antar att man får köra dem på motorvägar iaf. eller är jag ute och cyklar ?
Sen har jag läst att oljebyten ofta inte är oundvikligt med motarder. och ventiljustering på just husaberg, jag är inte rädd för lite mek. Men hur pass avancerat är det ? och vad kostar det att göra på en verkstad ?
Sen undrar jag även vad man ska kolla på vid köp av en husaberg, vanliga fel etc. Sen sista frågan. 650cc på en cylinder, hur mycket bensin drar det egentligen ? om man kör lagligt och inte busar.
Tacksam för svar