Motardköp och diverse frågor

jayzon

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
2003, KTM 625SXC
Hejsan, jag är snart klar med mitt MC-kort för A begränsad, då jag enbart är 19 år. Jag funderar hur som helst på att köpa en supermotard, först och främst för att det är mycket billigare att försäkra än något sporthoj.
Så jag har då naturligt en del frågor.
Motarden jag har kikat mest på är Husaberg 650fe.
De ligger i bra prisklass och ser bra ut.
Hur är dem som nybörjarhojar ?
Vad kostar försäkringen på en sådan ungefär, om den står på farsan på 50 bast som också kör MC.
De flesta är ju lättmc-reggade, vad är det för slags strypning som måste tillbaka före besiktning?
Undrar även vad osm händer om polisen stoppar och får för sig att det inte är 11KW eller vad de nu är reggad med, blir det besiktning så man hinner fixa etc.
Eller tar dem in MCn med det samma och kollar själva.
Ser även att det står LV-reggad på flera motarder.
Förstår att det betyder landsväg, men jag antar att man får köra dem på motorvägar iaf. eller är jag ute och cyklar ?
Sen har jag läst att oljebyten ofta inte är oundvikligt med motarder. och ventiljustering på just husaberg, jag är inte rädd för lite mek. Men hur pass avancerat är det ? och vad kostar det att göra på en verkstad ?
Sen undrar jag även vad man ska kolla på vid köp av en husaberg, vanliga fel etc. Sen sista frågan. 650cc på en cylinder, hur mycket bensin drar det egentligen ? om man kör lagligt och inte busar.

Tacksam för svar

jayzon skrev:
2149083 Hejsan, jag är snart klar med mitt MC-kort för A begränsad, då jag enbart är 19 år. Jag funderar hur som helst på att köpa en supermotard, först och främst för att det är mycket billigare att försäkra än något sporthoj.
Så jag har då naturligt en del frågor.
Motarden jag har kikat mest på är Husaberg 650fe.
De ligger i bra prisklass och ser bra ut.
Hur är dem som nybörjarhojar ?
Vad kostar försäkringen på en sådan ungefär, om den står på farsan på 50 bast som också kör MC.
De flesta är ju lättmc-reggade, vad är det för slags strypning som måste tillbaka före besiktning?
Undrar även vad osm händer om polisen stoppar och får för sig att det inte är 11KW eller vad de nu är reggad med, blir det besiktning så man hinner fixa etc.
Eller tar dem in MCn med det samma och kollar själva.
Ser även att det står LV-reggad på flera motarder.
Förstår att det betyder landsväg, men jag antar att man får köra dem på motorvägar iaf. eller är jag ute och cyklar ?
Sen har jag läst att oljebyten ofta inte är oundvikligt med motarder. och ventiljustering på just husaberg, jag är inte rädd för lite mek. Men hur pass avancerat är det ? och vad kostar det att göra på en verkstad ?
Sen undrar jag även vad man ska kolla på vid köp av en husaberg, vanliga fel etc. Sen sista frågan. 650cc på en cylinder, hur mycket bensin drar det egentligen ? om man kör lagligt och inte busar.

Tacksam för svar

Kan inget om Husa, men det andra kan jag svara på.
Det är mkt skruva med en Husa.( om man jämför med andra märken)
Den är billig att försäkra även om du tar den på dig själv. Skenförsäkring är inte populärt här!
LV-står för landsväg och betyder att du får köra den på vägarna. (inte som Enduro/cross reggade hojar)

Rasorblade skrev:
2149096 Kan inget om Husa, men det andra kan jag svara på.
Det är mkt skruva med en Husa.( om man jämför med andra märken)
Den är billig att försäkra även om du tar den på dig själv. Skenförsäkring är inte populärt här!
LV-står för landsväg och betyder att du får köra den på vägarna. (inte som Enduro/cross reggade hojar)

ok, jag får alltså köra den på motorvägarna.
har du någon aning om vad det kostar på mig då ? per halvår, jag är bara 19 kom ihåg det. och kan du något om besiktningo det andra jag skrev?

jayzon skrev:
2149104 ok, jag får alltså köra den på motorvägarna.
har du någon aning om vad det kostar på mig då ? per halvår, jag är bara 19 kom ihåg det. och kan du något om besiktningo det andra jag skrev?

Eftersom de flesta är strypta vid leverans så kanske du får betala 2500-4000 för en helförsäkring/helår........(högt räknat) tänkt på att förhållandet vikt och kw inte får överstiga 16kw/kilo

Men jag skulle inte köpa en Husa som förstahoj. (nu får jag väl en massa Husa-ägare på mig)

Beträffande polisen, så är det ganska lugnt om de stoppar dig.....de har ju ingen utrustning att kolla det på plats.

Rasorblade skrev:
2149115 Eftersom de flesta är strypta vid leverans så kanske du får betala 2500-4000 för en helförsäkring/helår........(högt räknat) tänkt på att förhållandet vikt och kw inte får överstiga 16kw/kilo

Men jag skulle inte köpa en Husa som förstahoj. (nu får jag väl en massa Husa-ägare på mig)

Beträffande polisen, så är det ganska lugnt om de stoppar dig.....de har ju ingen utrustning att kolla det på plats.

Ok, det låter som ett bra pris, skriver det på mig isf.
16kw/kilo hm, låter lite mkt..dvs 1600kw på 100 kilo, över 2000 hästar ? :)
jag ska inte köpa ny husaberg, utan såklart begagnad, men den ska vara lättmc-reggad. husa ligger ju så bra i pris enligt mig, KTM skulle jag gärna vilja ha, men de kostar så mkt de flesta, jag kan inte lägga över 40.000 på cykeln

jayzon skrev:
2149118 Ok, det låter som ett bra pris, skriver det på mig isf.
16kw/kilo hm, låter lite mkt..dvs 1600kw på 100 kilo, över 2000 hästar ? :)
jag ska inte köpa ny husaberg, utan såklart begagnad, men den ska vara lättmc-reggad. husa ligger ju så bra i pris enligt mig, KTM skulle jag gärna vilja ha, men de kostar så mkt de flesta, jag kan inte lägga över 40.000 på cykeln

Sorry glömde kommatecknet 0,16kw/kilo :3freak

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...