Motardköp,konstantvarv? vibrationer?

Motarrrd

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Hoj
Motard
Jag har planer på att köpa en motard och har varit och kollat på KTM främst 640 LC4 men har läst om att dom skulle vibrera hejdöst och att man inte ska ligga på konstantvarv för länge. Jag har tänkt att blanda körningen med lite köra på småvägar, skog osv, men ibland blir det säkert turer på 10-15mil med konstantfart, går inte det med en sån? Har inte fått kortet än så jag har inte haft möjlighet att känna på vibrationerna. Varför skulle det inte gå att ligga på samma varv konstant med en relativt snäll 4 taktare? Om dom nu vibrerar så mycket så borde ju varenda skruv lossna på den?

Dom flesta jag frågat säger att det är mekande hela tiden med en motard, stämmer det? Det är ju långa serviceintervaller på en 640 så det borde väl inte vara några problem om man sköter det vanliga med att smörja o spänna kedjan och hålla lite koll på grejorna.

Nybörjare :confused:

Jag tycker att vibrationer i allmänhet är ganska överdrivna bland folk. Klart den e ju inte utan vibrationskänsla som en R1/R6 är tex men jag har då aldrig brytt mig om vibrationerna på de cyklar jag kört. Förutom en CR500 då som har en högfrekvent vibration som tar ett tag å lära sig...

Angående å köra långt vet jag inte. Men de flesta är väl såpass olaglydiga att de öppnar trotteln då å då...

640 är en bra hoj till det du vill ha den till. Lite mjukare sadel på den än på 625, 660 som tar bort vibrationerna. Även gummi på fotpinnarna som hjälper till. Jag körde 15 milsrundor på min 640 -01 och det gick bra om man bara tar en liten paus i mitten.

Angående service så är det minst service på 640n. 660, 625 kommer sen, sedan är det var 5-10 timme på Husaberg, Honda CRF, KTM 525, 450 etc.

640 tycker jag låter ultimat för dej .

Köp en XR 650 ! :tummenupp
KTM är grymt snygga dom också + att dom går riktigt bra, särskilt 660, men....
Dom vibrerar något hejdlöst! Tråkigt, för det är roliga hojar att köra.

Innan jag köpte min (förra året) så var jag och provkörde en KTM 640.
Nummerskylten på den hojen hade gått av.. för andra gången (hojen hade gått ca 450 mil). Glödlampor förbrukas också en hel del pga vibrationerna.
Likaså är det ganska vanligt (grundat på läsning i olika forum) att hastighetsmätaren lägger av, troligtivis på grund av.. ja du vet.

Hur som helst, provkör dom modellerna som du tycker verkar intressanta, och bilda dig en egen uppfattning.

Vi ses på bakhjulet i sommar :banana eller? :)

djcliff skrev:
KTM är grymt snygga dom också + att dom går riktigt bra, särskilt 660, men....
Dom vibrerar något hejdlöst! Tråkigt, för det är roliga hojar att köra.

Innan jag köpte min (förra året) så var jag och provkörde en KTM 640.
Nummerskylten på den hojen hade gått av.. för andra gången (hojen hade gått ca 450 mil). Glödlampor förbrukas också en hel del pga vibrationerna.
Likaså är det ganska vanligt (grundat på läsning i olika forum) att hastighetsmätaren lägger av, troligtivis på grund av.. ja du vet.
Nu skall vi nog ta och lugna ner oss lite här. :fatta! :) Vibrationerna är inte alls så farliga som du påstår, man vänjer sig snabbt.

Jag har kört 1900 mil dom senaste 2,5 åren på en Duke och en 625'a och bara bytt *en* lampa under alla dom milen (baklyse på Duken). Att man med jämna mellanrum bör gå igenom hojen och efterdra alla skruvar ligger ju i stånkans natur, det är inget unikt för KTM.

Jag tror att ett vanligt fel många gör är att ha för låg tomgång (för att det är coolt?). Det är just vid dom låga varven som allt vibrerar som mest. Det som behövs är bara ett ett eller ett par hundra varv högre tomgång för att hela hojen skall vara stilla.

Motarrrd skrev:
Jag har planer på att köpa en motard och har varit och kollat på KTM främst 640 LC4 men har läst om att dom skulle vibrera hejdöst och att man inte ska ligga på konstantvarv för länge. Jag har tänkt att blanda körningen med lite köra på småvägar, skog osv, men ibland blir det säkert turer på 10-15mil med konstantfart, går inte det med en sån? Har inte fått kortet än så jag har inte haft möjlighet att känna på vibrationerna. Varför skulle det inte gå att ligga på samma varv konstant med en relativt snäll 4 taktare? Om dom nu vibrerar så mycket så borde ju varenda skruv lossna på den?
Jag har gjort 30-mila repor med min 625'a med stopp endast för tankning. Det går alldeles utmärkt bara man planerat körningen i förväg och letat reda på dom små, kurviga vägarna så man kan hålla sig ifrån storvägarna så långt det bara går. Om man dessutom lär sig att hålla löst i styret om man är ute och tourar så kan man undvika tingling hands rätt bra.

Det där med konstantvarv gäller inte så mycket LC4-motorn som alla racemotarder som finns (typ Husor, KTM RFS, Honda CRF etc)

djcliff skrev:
Hur som helst, provkör dom modellerna som du tycker verkar intressanta, och bilda dig en egen uppfattning.
Just så skall det gå till :tummenupp

.

Spider skrev:
Nu skall vi nog ta och lugna ner oss lite här. :fatta! :) Vibrationerna är inte alls så farliga som du påstår, man vänjer sig snabbt
.

Den 640 och de 625 jag kört har alla skakat som f-n.
'Vibrationerna är inte alls så farliga' , vad jämför du med då? En bilmaskin?
Killen som ansvarar för montage av balansaxeln på KTM kan inte ha varit nykter en dag på jobbet.. :fyllisar

Tack för alla svar, nu blev jag lite lugnare. Blev lite orolig när man läste att man knappt kan åka till jobbet på den pga alla vibrationer. Att det innebär en del mekande och smärre underhåll är jag inställd på, men inte att behöva renovera motorn o sånt varje vinter. Enligt försäljaren så bör en sån motor gå tusentals mil innan man behöver öppna den, vill inte ha en sån där racemotard som man måste byta olja o kolv varje fikapaus när man är ute och åker. Angående konstantvarv, vad beror det på att man inte bör ligga på konstantvarv med en del fabrikat? Är dom inte felbestyckade om man måste variera varvet hela tiden för att ge kolven kylning, för det kan väl inte vara nåt annat som kan ta skada förutom att det kan bli för varmt i förbränningsrummet eller är jag ute och cyklar??

Per skrev:
Den 640 och de 625 jag kört har alla skakat som f-n.
Killen som ansvarar för montage av balansaxeln på KTM kan inte ha varit nykter en dag på jobbet.. :fyllisar
Menar du att balansaxeln är felmonterad med märkningen på KTM?

På 625 och 660 sitter väl ingen balansaxel? 640 har en.

Per skrev:
Jag jämför med det enda man i mitt tycke kan jämföra med när det gäller hojval, vad man själv tycker är ok och vad man själv tycker att man kan stå ut med. Simple as that.

I stort sett alla hojval blir någon form av kompromiss när det gäller funktion/pulver/serviceintervall/vikt/elstart-kick/planka-soffa/vibrationer/etc/etc.
Vem skulle inte vilja ha en vibrationsfri elstartad 77-hästare vägandes 98kg med 1000-mils serviceintevall och som man kan göra Kiruna - Malmö på slangen med utan att den rasar ? Grabben måste ju helt enkelt få reda på att det finns olika uppfattningar om saker och ting.

.

Emmi skrev:
På 625 och 660 sitter väl ingen balansaxel? 640 har en.

Rätta mig om jag har fel men visst har alla LC4 balansaxel, (mer eller mindre fungerande :D ) förutom de äldre typ 620

Spider skrev:
Jag jämför med det enda man i mitt tycke kan jämföra med när det gäller hojval, vad man själv tycker är ok och vad man själv tycker att man kan stå ut med. Simple as that..

Håller med fullständigt. Och naturligtvis en ordentlig provkörning före köp

Last edited:
varför inet en yamaha ??

Men varför snackar alla bara om ktm finns ju andra maskiner oxå=)

jag åker från och med i går en Yamaha xt660x -04. Körde 18 mil igår..
går som en klocka..
å vist den är kanske inte lika stark som en ktm. eller lika lätt.
Men den är fan så roligt å den är snygg.. :banana

Per skrev:
Rätta mig om jag har fel men visst har alla LC4 balansaxel, (mer eller mindre fungerande :D ) förutom de äldre typ 620

Håller med fullständigt. Och naturligtvis en ordentlig provkörning före köp
Nån annan får svara, jag tror bara 640n har balansaxel, inte 660 och 625.

Motarrrd skrev:

Dom flesta jag frågat säger att det är mekande hela tiden med en motard, stämmer det? Det är ju långa serviceintervaller på en 640 så det borde väl inte vara några problem om man sköter det vanliga med att smörja o spänna kedjan och hålla lite koll på grejorna.

Nybörjare :confused:

såhär uppfatta jag min hoj.
vibrerar som faen tycker man i början men jag upplevde de inte störande efter ett tag.
10-15 mil e inga probs o visst kan du ligga på konstantvarv med den(ca 100-120kmh)...har ju 640 adventure...den e ju för lite mer långköra o de e samma motor.
jag själv har åkt 50 mil enkel väg med min gammla 640 o de gick hur bra som helst..
meka..tja..nån kopplingsvajer o lite probs med startmotor o annat har jag haft men inge allvarligare.
bra hoj om man vill ha blandat körning med bus o pendling
:tummenupp

såg precis att nån snacka om yamma xtx..den har jag oså provat...mycke skönare men snäppet slöare o tyngre men bara snäppet....helt ok hoj som jag skulle kunna tänka mig men då måste de på lite trimmgrejer :)

Last edited:
To ut en 640 på en tur i förra veckan, vibrerade i fotpinnar och i styret. Men inget som direkt störde. Vanesak, simple as that.

Emmi skrev:
Nån annan får svara, jag tror bara 640n har balansaxel, inte 660 och 625.
Vet inte varifrån uppgifterna kommer att det inte ska vara någon balansaxel i 625/660,men det satt en i min sist jag rev motorn iallafall :) Det är väl äldre 350/400/620 -90:tal nångång som inte har.

Vibrerar gör det, men det är absolut ingenting jag iallafall bryr mig om alls... Kan knappt förstå hur en vibrationsfri hoj skulle kännas, fy fasiken va tråkigt!

När jag kör i 100-110 konstans lunkar motorn på utan vidare, den är varken över- eller underansträngd. Tror inte det skulle vara några som helst problem att åka långt... Men tanken är ju inte så stor heller, men den är väl ganska väl tilltagen på 640´in iallafall...

Det där att saker och ting vibrerar loss/sönder är bara b-s. Har varit så på alla hojar jag ägt innan, dvs att man ibland märker att någon skruv/bult/mutter sitter lite löst... Så mycket "jag har en kompis som har, bla bla bla" på det här forumet hela tiden.

Provkör och bilda dig en egen uppfattning är det bästa du kan göra i den här situationen...

640 LC4 vibrerar en del, men vankesak som de flesta yrar om.
Balansaxeln den har, verkar bara sitta där för syns skull,
för den gör då fan ingen verkan känns det som :)
Min Husky utan balansaxel vibbar inte mer för det än LC4'an, känns det då som.
Är väl som mest störigt när man tokvarvar konstant, men en enstånka kör man
ju inte på det sättet, iafall inte jag.
Provkör provkör provkör!

Eller som polaren som provkörde min fd LC4 sa: "Den här får du fan inte låna ut till en tjej" med en antydning på vibrationerna :D :tuttar

Köp en 625:a eller 660 !! hur kul som helst..

jag har 25 mil hem till "föräldrabyn" och det är inte några större problem att avverka. klart det vibrerar lite men det ska kännas att man kör :tummenupp

annars finns ju alltid guldvingar med skinnsoffesitsar ifall man vill vara helt utan vibrationer :)

näe skämt och sido, köp en och ha en brutalt rolig sommar :yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...