Motardhjul! Men Fjädringen då?

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Jag ska köpa räserhjul till hojen, så långt så bra. Men fjädringen då? Jag har sökt och läst spaltmeter med OT-lektyr o nu skiter jag i att fortsätta leta med sökfunktionen. Jag har toksvampiga framdämpare på hojen ala' Enduro och nu när jag ska smacka på motardmackor så behöver fjädringen styvas upp en aning. Hur gör jag för att enklast och snålast styva upp den? Är det någon som sitter på det "ultimata-hemma-pular-tricket"? Vad bör jag göra med bakfjädringen? Vad är det BÄSTA att göra med stötdämparna om man badar i pengar, sång och nakna fruntimmer?

Ja hällde tjockare olja i min endurogaffel och det blev en enorm skillnad.

När jag bytte packboxar i min gaffel så hällde jag i mer olja än vad man skulle ha för att jag inbillade mej att det skulle bli lite styvare, men icke.

Du skruvar komp och retur två-tre klick från botten fram och bak så har du en gigantisk skillnad, sen som Karin sa, häll i tjockare olja om du vill lägga pyttepengar.
Vill du sen lägga mer deg så lämna in och shimsa om grejerna helt.

Att ställa på den o labba med olja kommer göra den bättre, men aldrig riktigt bra. Kolla vad det kostar att bygga om den till standard SMR fjädring. Är säkert inte så dyrt.
Annars lämnar man ju bort det till någon firma som kan SuMo-fjädring. Dom är inte många jämnfört med dom som utger sig för det o jag har en känsla att det kostar mer än du är villig att betala.

Jag har inte för avsikt att göra om hojen till en fullfjädrad SuperMotard eftersom jag vill kunna byta hjul och köra en sväng på crossbanan och i skogen, utan att studsa över styret. Så länge jag bara har en uppsättning stötdämpare så vill jag inte kosta på dom stora summor eller göra dom "oreversabla" heller. Jag vill bara försöka komma så nära supermotardfjädring man kan komma för så lite gryn som möjligt. Ambitionerna ligger på att kanske provköra på bana med hojen, och efter det är man väl helt såld.

Vilken olja rekomenderar ni och vilken mängd ska jag ha i mina gafflar för att få bästa resultat? Jag har donat med inställningarna på gaffeln rätt ofta men jag tycker fortfarande att den är för mjuk, kanske beror det på oljan, jag har ingen aning. Jag väger bara 70Kg så jag anser att min fjädervikt får mina slappa dämpare att fjädra för mycket. Är den någon som har ett par luftnipplar att sälja så hojta till.

väg dej med full utrustning.. väger du mer än 80 ( eller är det 85?) så ska du nog byta till hårdare fjädrar. crossen har ju ett snäpp hårdare fjädrar än enduron.. annars får du öka fjäderförspänningen bak.. o ställa upp compet fram.

Jag kan tänka mej att jag väger ungefär samma med skinställ som jag gör mes crossutrustning. Men jag vet inte hur mycket, kanske borde ställa mej på vågen med de olika utrustningarna på', men över 85kg tror jag inte, för till mina 70Kg medföljer det 170cm kropp. Med andra ord fladdrar benen ovan mark som på en prostituerad om jag ökar förspänningen för mycket, så bak har jag inte laborerat så mycket mer än att mina stumpar ska nå ner till marken ;) Det är främst fram jag tycker att fjädringen är svampig och det känns som om jag bottnar fjädringen när jag bromsar hårt på asfalt.

Du ska ha 100 mm till oljan på ihoptryckt gaffelben utan fjäder.
Du får den rätt så bra genom att dra compet nästan i botten då.

På min KTM 525 EXC 04 ställde jag om till max compression o max returdämpning både fram o bak när jag skulle köra motardbana. Kanske låter väl häftigt men var det som funkade bäst, jämför med en riktig motardbakdämpare så märker du att returen fortfarande är för snabb trotts att den är maxad. Släpper man på tex compressionen så börjar det bli gungigt ganska snabbt, räcker med 2-4 klick för att det ska bli märkbart sämre.

Orginalfjädrarna funkar säkert med din vikt så det hade jag inte grejat med.

Man ska aldrig skruva in allt (eller något) till max. Ganska stor risk att man sabbar fjädringen tydligen.

Man ska aldrig skruva in allt (eller något) till max. Ganska stor risk att man sabbar fjädringen tydligen.
Det där har jag funderat lite på. Varför sätter dom inte ett stopp tidigare? Man borde kunna köra på max-inställning tycker man jue? :confused: Som exempel så finns det ju varvstopp på motorer så man inte varvar sönder dom, borde bara likadant med fjädringen tycker jag.

Jo, skumt det där, men ställ 2 klick ut så sabbas inget.

Tipset från den stora massan här är alltså att åka med en olja somhar högre viskositet, med 100mm olja med hoptryckt gaffelben utan fjäder. Är det någon som kan tipsa mej om vilken olja jag ska ha? Om jag inte missminner mej så åker jag med en W5 olja i nu.

Kan det vara så att jag har fått någonting fel i mina gafflar? Kan jag ha fått shimsen i fel ordning eller ngt liknande som påverkar att dom blir extremt mjuka? Får nog fixa lite med inställningarna och kanske till och med öppna upp dom igen för att spana in shimsen.

Ääh vafan, du ska ju ändå köra tills hojen rasar. Så du kan väl passa på att se om fjädringen rasar oxå?? Sporthoj.com´s egen Mythbuster?? ;)

Nja, jag tänkte ha två olika uppsättningar stötdämpare, ett par för varje ändamål, men tänkte göra det bästa av saken med dom jag har NU. Inte för att jag tror att fjädringen skulle gå sönder med alla inställningar på MAX, så jag får helt skruva dom i botten o se vad som händer. Nån jävel måste ju prova saker och ting ;)

Borde det inte räcka med att byta ventilerna då, sen kan man köra med hård-hård dämpning?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back