motardhjul hos bilprovningen?

kiddie

"Medlem"
Gick med
30 Nov 2006
Hoj
ingen direkt körbar
Vad säger bilprovningen om motarder som skall ha crossdäck enligt reg.bevis? Jag noterade precis att man egentligen behöver omregistrera hojen om man förändrar hjuldiametern med mer än 5%... 21 till 17 känns som mer än 5%.

Någon som har egna erfarenheter? Ser de mellan fingrarna eller måste man slänga på crosshjulen innan besiktning? Och isåfall, borde det räcka med enbart framhjul antar jag?

Jag hade motard hjul på min 125:a när jag besiktigade den. Ung trevlig kille som kollade den och han frågade lite frågor bara och om jag tyckte det var kul att åka motard. Den gick igenom.

Så det beror nog mycket på vad du får för snubbe och vilket humör han är på. ;)

Jag hade på original endurohjul när jag besiktigade min båge, mycket var nog för att den är E-reggad och det känns dumt att komma med en e-reggad hoj skodd med motardsulor. Då är det ganska genomskinligt att man inte kör till o från SVEMO-godkänd tävling/träning...

polaren besiktigade sin hoj (lv-reg) med sina motardhjul och bilprovningen sa ingenting.

Jag frågade besiktningsmannen när jag var inne och reggbesiktigade min Husa om jag kunde besiktigat nästa gång med motardhjulen istället. Han var positiv och sa att det har ingen betydelse för mig vad du har för sulor, det förstår ju vemsomhällst att man inte kan hålla på och registrera om när ni byter hjul som ni gör fram och tillbaks.:tummenupp

Men ska rätt vara rätt så är det omregistrering som gäller.
Det är upp till besiktningsmannen och hur grinig han är den dagen

Jupp det stämmer, det som står i regbeviset gäller om han nu orkar gå in i datorn & kolla, men de flesta blir bara glada att de får köra motard så de glömmer det! :D

Jag reg bes min idag och det enda dem kollade var att blinkersen fungerade samt bromsljus när man bromsade med frambromsen.

Rätta mig om jag har fel men ska det inte ändras i reg beviset att jag har motard hjul på?

Nä. För du får inte ha dom. Du ska egentligen ha en ombesiktning. Om man ska följa paragraferna.

Jag fick ombesikting(reg bes) när jag åkte fast för farbror blå och jag körde dit med motardhjulen för jag trodde dem skulle skriva om i regbeviset men jag hade väll fel:confused:

Äh, jag monterade på originaldäcket fram så fick jag hastighetsmätaren på köpet, skulle ta lika lång tid att montera en cykeldator typ. Bara de inte börjar gnälla om bakhjulet men så nitiska ska de väl knappas vara.

Äh, jag monterade på originaldäcket fram så fick jag hastighetsmätaren på köpet, skulle ta lika lång tid att montera en cykeldator typ. Bara de inte börjar gnälla om bakhjulet men så nitiska ska de väl knappas vara.

jag rullade in med min xr 600 med motardsulor på och det var inga problem alls,. men det är ju ifrån gubbe till gubbe osv.. så länge bromsoken sitter "rätt" imot skivan ock däcken inte går i gaffeln vid komprision så ska det väll krävas riktigt dåligt kaffe för att dom inte ska släppa igenom den tycker jag i alla fall...

Aldrig varit med om gnäll eller kommentar när jag besiktiat hoj med 18-21 på pappret men 17-17 vid besiktning.

Man måste påpeka vid en regbesiktning att man har bytt hjul till annan storlek. Man ska ringa in och informera om detta innan själva regbesiktningen för att dom ska kunna göra pappers arbetet först, sen verifierar dom bara att dessa hjul sitter på vid regbesiktningen.

Så gjorde jag när jag byggde om en Husqvarna TC610 till en LV-reg motard.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back