Motardhjul - eker vs gjutna

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Vad är det för fördel med att använda eker hjul framför gjutna? Är det det att ekerhjul flexar vilket skulle vara en fördel vid körning på riktiga motardbanor där asfalt och grus blandas? Vinner man något på det viktmässigt? Sen vad osm är snygas är up en själv men sett ur ett funktionellt plan.

ekerhjul är mer hållbara men klart tyngre.
det har ju börjat komma "gjutna" hjul som är gjorda för motard och pallar för påfrestningarna.

Gjutna har även fördelen att man slipper den äckliga slangen :tummenupp

Här finns lite ren och svart PORR

Svenske importören, Kvick, ville ha knappt 13lök när jag frågade om jag minns rätt.

Tror även att DESSA är rätt lätta. Men de kostar 27 lök. Fast då får du även med bromsar och däck.

Last edited:
Skulle vara kul att se hur runda gjutna hjul är efter ett par veckors rejsande med långa höga hopp med svensk plattlandning. Jag känner mig lite lätt skeptisk, men övertyga mig gärna.

LasseR6 skrev:
Skulle vara kul att se hur runda gjutna hjul är efter ett par veckors rejsande med långa höga hopp med svensk plattlandning. Jag känner mig lite lätt skeptisk, men övertyga mig gärna.

Det gjordes försök med gjutna hjul i cross och när man väl lyckats tillverka hjul som var kraftiga nog att inte spricka så rasade hjulagren istället då de inte klarade av stummheten gjuta hjul ger...
Iof är inte belastningen i motard lika stor men gjutna hjul hör hemma på banor utan hopp eller framför glasskiosken...
Marchesini är för övrigt kända i rr för att tillverka lätta och fina hjul dock sprickbenägna efter ett par års användning.

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back