motardhjul distans?:S

palonen89

Loppan
Gick med
3 Aug 2006
Hoj
Ktm 125 exc sm
hej hej!

har köpt ett motardkit och kedjan har tagit i för förra ägaren.(däck och fälgkant)

så det jag undrar är om det finns speciella distanser att köpa eller ska man itne behöva några?

hojen är en ktm 125 exc

tacksam för svar mvh /Tobbe

hej hej!

har köpt ett motardkit och kedjan har tagit i för förra ägaren.(däck och fälgkant)

så det jag undrar är om det finns speciella distanser att köpa eller ska man itne behöva några?

hojen är en ktm 125 exc

tacksam för svar mvh /Tobbe

Prova å flytta hela fälgen med andra distanser, det viktiga är att se till att bakdrevet går paralellt med framdrevet. Sedan kan man justera fälgbanans offset (tror det heter så) genom att släppa på vissa ekrar och spänna på motsvarande sida. Man flyttar alltså fälgbanan i förhållande till navet.

Prova å flytta hela fälgen med andra distanser, det viktiga är att se till att bakdrevet går paralellt med framdrevet. Sedan kan man justera fälgbanans offset (tror det heter så) genom att släppa på vissa ekrar och spänna på motsvarande sida. Man flyttar alltså fälgbanan i förhållande till navet.

Det viktigaste är ändå att hjulen spårar perfekt.
Sen ska ju dreven spåra samt att kedjan ska gå fritt från hjulet.

Test montera mitt motard däck i helgen är 4,25" fälg och tror att däcket var 160 brett och däcket tog i kedjan, tyvärr! får se hur jag ska lösa detta?

flytta på hjulet hjälper väll ändå inte?

ja tror jag måste få ut drevet en liten bit om ni förstår....

det jag har som en liten ide är att ta ett drev och såga av taggarna och lite till, men spara biten där skruvarna ska sitta...då får ja ju ut det andra drevet 0.5 cm i alla fall.

eller finns det något annat att göra?

flytta på hjulet hjälper väll ändå inte?

ja tror jag måste få ut drevet en liten bit om ni förstår....

det jag har som en liten ide är att ta ett drev och såga av taggarna och lite till, men spara biten där skruvarna ska sitta...då får ja ju ut det andra drevet 0.5 cm i alla fall.

eller finns det något annat att göra?

Om du ändrar ditt offset får du ju ut drevet/navet i förhållande till övriga fälgen. Visst borde det gå att använda ett drev som distans men risken finns att drevet inte lirar paralellt med framdrev och kedja..

Test montera mitt motard däck i helgen är 4,25" fälg och tror att däcket var 160 brett och däcket tog i kedjan, tyvärr! får se hur jag ska lösa detta?

mycket?
skaffa ett 150 däck el så skär du ut lite av kanten på dit 160 däck..
bruka va tjocka där.

säker på att däcket e rakt då?
minsta snett o den hamnar närmre kedjan på en gång.

mycket?
skaffa ett 150 däck el så skär du ut lite av kanten på dit 160 däck..
bruka va tjocka där.

säker på att däcket e rakt då?
minsta snett o den hamnar närmre kedjan på en gång.

Tackar... hade tänkte skärt bort lite för kanten är väldigt grov som sagt

jo det är ju sant...men det är itne något jag kan och vill helst hitta en lite simplare lösning:)

ingen annan som har någon ide?

jo det är ju sant...men det är itne något jag kan och vill helst hitta en lite simplare lösning:)

ingen annan som har någon ide?

Vad är det för fälgar du har och vilka mått har dom? visst det skall bli krångligt som fan om man har 5tums fälg, men med vissa däck skall kedjan inte ta i.. låter långsökt att behöva greja med distanser till drevet och grejer om fälgarna suttit på en ktm exc/sx innan

det är ktm:s svarta smkit....

99% säker på att det är 5tum...

aja får höra lite med non som kan dethär. kan ju vara något att testa det där med offset.

tack för svaren grabbar!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...