Motardförslag emottages

• Thread starter Thread starter Pizzabagarn
  • Start date Start date

Pizzabagarn

Guest
Funderar på att eventuellt göra mig av med SV´n för att istället skaffa mig en motard av senare snitt.

Egentligen är jag sugen på en KTM 660 eller liknande men har hört att KTM är lite krävande av föraren vad gäller service och underhåll och det är inte direkt något jag har tid eller lust med. Därför har det också sagts att en japsare är vad man skall köpa.

Det jag är ute efter är en nice gathoj med möjlighet att byta däcken för att ta mig ut på mer grusbetonade vägar. Dessutom kommer lek och bus vara i fokus samtidigt som man kan ta ut den på slingriga kringelikrokvägar.

Min befintliga TT 600 uppfyller samtliga ovan angivna krav med undantag av att det saknas pulver i den samt att den snart är 24 år gammal.

Tankar, funderingar och gärna egna erfarenheter tas tacksamt emot.

Kolla på KTM LC4 program, du lär inte bli besviken.. Service 250-500mil osv beroende på modell.. Vill du ha en maskin med mycket mos så är det ju svårt med serviceintervaller.. KTM 660/625 är trevliga kompromisser.. Sen finns ju alltid "bussen" 640(den är inte så klumpig som alla säger) ;)

Nu vet ju inte jag vad du tycker är krävande med service, men köper du tex en Ktm 660 så är det oljebyte med 250mils intervaller, och ventiljustering med 500mils intervall.(tror även att oljebytet ändrades till 500mils intervall vid 05??)

Du måste ha blandat ihop det du hört, för det är långt ifrån krävande service på alla Lc4:or...

Jonasson skrev:
2654234 Kolla på KTM LC4 program, du lär inte bli besviken.. Service 250-500mil osv beroende på modell..
Aha, du han före:)

Last edited:
Hi-ho skrev:
2654239 Nu vet ju inte jag vad du tycker är krävande med service

Att man inte ska behöva skruva ner hela cykeln minst en gång per år eller vartannat år. Täta oljebyten kan man leva med och är det var 500:e mil så är det knappt någon skillnad mot hur det är idag.

Ska kolla vidare på era förslag :tummenupp

Behöver föreslagna maskiner moddas om för att klara mycket bakhjulsåka eller är de redan guds gåva till de som gillar slangning?

Ska du ha en service "befriad" köp en xt660x verkar som varenda jäkel säljer på en gång och priserna dumpas......
Fin modell, skön att köra (även lite längre streckor) och driftsäker( service var 1000de mil). Dock tung och nått krutpaket är det väl inte men det finns ju bot på det.... vikten är dock svårare att skala av.

Den ser ut som en motard men bör köras som en vanlig hoj....:va

Om du har flyt kanske det går att använda hjulen från TTn å använda som grushjul? Risken finns ju att det måste göras nua axlar, distanser mm.

Stoppsladd skrev:
2654288 Ska du ha en service "befriad" köp en xt660x verkar som varenda jäkel säljer på en gång och priserna dumpas......
Fin modell, skön att köra (även lite längre streckor) och driftsäker( service var 1000de mil). Dock tung och nått krutpaket är det väl inte men det finns ju bot på det.... vikten är dock svårare att skala av.

Den ser ut som en motard men bör köras som en vanlig hoj....:va

Om du har flyt kanske det går att använda hjulen från TTn å använda som grushjul? Risken finns ju att det måste göras nua axlar, distanser mm.

XT600x, det sista x´et hittar jag inte, bara r :va
Är det någon speciell årsmodell?

skulle vilja säga att du ska kolla på bmw nya motard, jag tro den komma bli grymm!
likn spec som ktm 640, sen lär de ju gå o plocka ut nån hk till.
väger mindre en yamma xt660x o har mer hk på pappret iaf.
servicen lär ju vara hyffsad samt försäkring :tummenupp
http://specials.bmw-motorrad.com/specials/g650x/index.html

Pizzabagarn skrev:
2654275 Att man inte ska behöva skruva ner hela cykeln minst en gång per år eller vartannat år.

Behöver föreslagna maskiner moddas om för att klara mycket bakhjulsåka eller är de redan guds gåva till de som gillar slangning?

Väljer du en Lc4:a, så ska man inte behöva öppna motorn på länge, om den sköts på rätt sätt.
Sen så behöver du inte oroa dig för att behöva "modda" om den för bakhjulskörning, den klarar det:D

Jag lägger en röst på en 660 alt 625,:tummenupp

Pizzabagarn skrev:
2654221 Funderar på att eventuellt göra mig av med SV´n för att istället skaffa mig en motard av senare snitt.

Egentligen är jag sugen på en KTM 660 eller liknande men har hört att KTM är lite krävande av föraren vad gäller service och underhåll och det är inte direkt något jag har tid eller lust med. Därför har det också sagts att en japsare är vad man skall köpa.

Det jag är ute efter är en nice gathoj med möjlighet att byta däcken för att ta mig ut på mer grusbetonade vägar. Dessutom kommer lek och bus vara i fokus samtidigt som man kan ta ut den på slingriga kringelikrokvägar.

Min befintliga TT 600 uppfyller samtliga ovan angivna krav med undantag av att det saknas pulver i den samt att den snart är 24 år gammal.

Honda xr650 el ktm625 passar nog bäst:tummenupp

Pizzabagarn skrev:
2654335 XT600x, det sista x´et hittar jag inte, bara r :va
Är det någon speciell årsmodell?

xt660x inte 600
från 04 å framåt
Annars ser du ju hur en sån ser ut i mitt garage

Ktm 660 har jag haft själv och det är en grymt bra motard som håller bra, men den riktiga slitvargen som nästan är omöjlig att ta livet av är Honda XR650. Läste i en tidning förut att de körde 10000 mil med en XR utan att göra speciellt mkt med den än vanlig service.
Yamaha XT660R/X känns väldigt klumpiga i jämförelse med KTM och Honda.

Last edited:
Annars är det 90 timmar på kolvarna i 07ans Aprilia SXV 550! Oljebyten är väl rätt frekventa men det är ju inte så stor deal... :) Mest pulver av allt iaf ;) Inte där det kommer saknas!

Pizzabagarn skrev:
2654221 Funderar på att eventuellt göra mig av med SV´n för att istället skaffa mig en motard av senare snitt.

Ägde en ktm 625:a förra året och har absolut ingenting att klaga på... den gick som en dröm och behövde aldrig "mecka" förutom oljebytet som både är enkelt, billigt och jag gjorde det var 100:e mil för o vara säker.
Enda nackdelen med 625:an generellt e väl att man får vara mer eller mindre vibrationsdämpad själv för o köra sträckor längre än 5-6 mil.
Sist jag kollade så står den på Ava Mc här i sthlm där jag bytte in den. Garanterat prutbar dessutom!!

Rekommmenderar dock Aprilia 5.5 (sån jag har nu) den har mer av allt, är lättare och om man inte plockar ur max ur den så e det bara liite tätare (100 för olja på Ktm 50-100 på Prillen) serviceintervaller.
Men tro mig sällan man behöver använda all effekt!!
Har kört nästan 50 helt underbara mil med den hojen och lär ju inte sälja iväg den i första taget.
Den är dessutom en skönhet utöver det vanliga och helt vibrationsfri!!!

Bifogat

• aprilia1.jpg
    aprilia1.jpg
    90.2 KB · Visningar: 70
  • aprilia2.jpg
    aprilia2.jpg
    94.3 KB · Visningar: 64
Pizzabagarn skrev:

Jag hade samma kriterier som du så jag köpte en drz400. Är riktigt nöjd med hojen efter diverse lätta modifieringar. Funkar till riktig trång svensk enduro, grusvägar, motard (så länge det svänger tillräckligt) bus mm.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=139256

Tack för alla tips :tummenupp

Blir stenhård läxläsning under vinterhalvåret (som inte börjat ännu)
Kollade in BMW´s reklamfilm för nya motarden och man blev sugen att köpa den bara pga reklamen.

Lutar mig tillbaka och kliar mig i huvudet :va
Det finns alldeles för mycket godis där ute.

Thanx :tummenupp

På mässan spanade jag in Husa 650 och den stod där vacker som få och bara väntade på att få köras av en motardkåt tok. Säljarna var väldigt engagerade och visade när/var/hur service skall utföras. Den är ju så snyggt gulblå :yoparty

Var och hälsade på KTM och sedan införandet av 690´n så har de lagt av med 660´n av förklarliga skäl och 625 marknadsförs inte som en motard längre men det går att köpa offroadmodellen och köpa motardhjul till den.
690:ans avgassystem kräver en viss tillvänjning för egen del.

BMW-montern besöktes också men det är något med BMW som känns trist.
BMW verkar vara så tysta, bekväma och säkra, med andra ord tråkiga.
Observera att detta bara är en spontan känsla jag har och inte är något jag kan eller vill stå för varför motargument undanbedes :tungan

Aprilias motard missade jag eller så fanns den inte där :va

Anyway.....det var kul att kolla och jag tackar än en gång för alla tips.

Edit: Behåller SV´n och hoppas på att kunna finta frugan i framtiden så att det kan stå en elak 550-650 cc på gården :yoparty

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...