motardfälgar till DR650SE

Ortefon

Der Landwirdschaftminister
Gick med
12 May 2005
Hoj
DR650SE
Tänkte skaffa mig ett budgetmotard-kit till min Dr650SE. Har kikat runt lite efter riktiga ekerfälgar men med dåligt resultat. Att köpa nya från tyskland går på en 10-12 papp och det känns overkill för min 25' kronors hoj.

Andra alternativet är ett par gamla sporthojsfälgar. Hittade en kille i sverige med färdigmoddade fälgar för min modell från en gammal Kawa KR1 (gammal 80-tals tvåtaktsräser) men de har lite lustiga dimensioner:

Fram 130/60-17
Bak 150/70-18

Till råga på allt vill han ha 5000 för dom, inte en krona mindre. Har testat att vänta några veckor för att se om han var villlig att gå er i pris men icke sa Nicke.

Har även koll på ett par andra sporthojsfälgar från någon slags aprilia som jag kan få för 2-2500. Dessa är dock helt orginal så jag vet inte hur det är med passform och så.

Vad för mått beöver man ha för att kolla om det skulle funka med dessa? Hur går man till väga när man modifierar ett par fälgar för att få dom att passa? Jag har inga kunskaper eller möjligheter att fixa det själv så jag antar att man måste lämna in dom nån stans för att få det fixat..

Eller ska man satsa på kawa-fälgarna och få sveriges enda motard med 18"-bakhjul? :3freak

Skippa 18"-fälgen, blir bara svårare att hitta vettiga däck då. Låter ju rätt överprisat dessutom.

Har du kollat vad nya fälgar från t.ex. KTM kostar? Har för mig att nya till 525an låg på typ 3500:- (exkl. skivor då, iofs). Det du behöver veta är hur stort utrymme du har mellan gaffelbenen/svingarmarna och hur breda de fälgar du tänkt använda är över navet. Axeldimensioner spelar inte så stor roll, det går alltid att fixa med distanser.

Dessutom får du bygga en adapter till ditt originalbromsok eftersom det antagligen sitter 320mm skivor på de fälgar du tänkt köpa.

Coola Ola skrev:
2160049 Skippa 18"-fälgen, blir bara svårare att hitta vettiga däck då. Låter ju rätt överprisat dessutom.

Okej, lutar åt det mer och mer. Kanske ska börja kolla in vanliga motardkit till andra hojar för att se om jag hittar något passande.

Coola Ola skrev:
2160049 Har du kollat vad nya fälgar från t.ex. KTM kostar? Har för mig att nya till 525an låg på typ 3500:-

Framfälg: 3688 SEK
Bakfälg: 5299 SEK
Totalt: 8987 SEK för ett kitt, sedan tillkommer det bromsskivor!

Men fixar du 3500 SEK för ett kit så tar jag 3 set :tummenupp

Mr R skrev:
2161213 Framfälg: 3688 SEK
Bakfälg: 5299 SEK
Totalt: 8987 SEK för ett kitt, sedan tillkommer det bromsskivor!

Men fixar du 3500 SEK för ett kit så tar jag 3 set :tummenupp

Var två år sen jag kollade och kom inte ihåg exakt men det var för framfälg jag kollade. Kanske var lite otydlig men givetvis menade jag för enbart en fälg så helt off var jag ju inte.

Ortefon skrev:
2161133 Okej, lutar åt det mer och mer. Kanske ska börja kolla in vanliga motardkit till andra hojar för att se om jag hittar något passande.

Kolla efter DRZ400 Supermotard...De kittet ska väl passa :va

Ortefon skrev:
2163501 Är det ett antagande eller fakta? Om det skulle passa skulle det helt klart underlätta. :)

hmm

Menade egentligen att du kunde kolla efter DRZ-kittet. Vet tyvärr
inte om det passar :(
Ju med att Suzuki har gjort en Motard-modell, så kan det passa :tummenupp

EDIT: Sorry om jag skrev lite fel :Bugar

Panos skrev:
2163565 hmm

Menade egentligen att du kunde kolla efter DRZ-kittet. Vet tyvärr
inte om det passar :(
Ju med att Suzuki har gjort en Motard-modell, så kan det passa :tummenupp

EDIT: Sorry om jag skrev lite fel :Bugar

Inte meningen att låta anklagande. :krama

Tackar hur som helst för tipset. Ska genast kollas upp. Någon som vet var man kan få ta på måtten för en drz400 (typ axeldiameter och dylikt)?

Har försökt att få hjälp hos lokala suzukihandlaren men han kunde inte bistå med mått och ville hellre fika än svara på mina dumma frågor.

Har kikat runt lite nu och hittat hjulaxeldiameter för min hoj:

fram 17mm
bak 20mm

Har hittat ett par fälgar som suttit på en yamaha TTR och de har samma innerdiameter på hjullagren. Vad är det mer som behöver passas in så att de passar min hoj?

Jag antar att jag behöver flytta ut bromsoket fram och fixa distanser för att centrera hjulen.

Hur är det med avstånd mellan bakdrev och bromsskiva? Har snabbmätt lite på min hoj och fick det till ca 155 mm. Kan man justera det på motardhjulen så att det passar min hoj?

Något mer jag måste kika på?

Back