Motardfälg problem XR650

Kostet78

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Luleå
Hoj
Gixxer 750 K7
Så går det...
Sommaren är nära och inga sm-fälgar... då köper man fort o fel!!! :kocko

Köpte ett par fälgar av en snubbe :tomten i gtb... passar KTM sa han!
Guldfärgade Excelbanor med talonnav komplett med drev o skivor.. :banana
Utan att höra mig för med nån som vet bättre så slog jag ju till...tänkte att de där fixar jag till på en kvart... :yoparty

Framfälgen passar ju som en fläskläpp :tummenupp .... adapter till bromsoket fräste jag på en lunchrast :D . Baknavet passar oxå utan större problem :hihi MEN :huvet ...fälgbanan som är 4.25" ligger tyvärr 10mm för långt åt höger!!

Går det att lösa?? Ekra om? :va

Funderar på att svarva ner drevet och flytta in fälgen ett par mm men det saknas fortfarande 8..
Hur konstig blir hojjen med bakdäcket 8mm för långt åt höger.. eller märker man inte av det??? :confused:

Tacksam för svar...
 
Det borde gå att ändra på ekrarna så att du förskjuter fälgbanan.Typ släppa på ekrarna på ena sidan och sträcka på den andra.Om du inte vill ge dig på det själv är det väl bara att fråga på en cykelverkstad tex.Dom brukar kunna ekra hjul.Men det bästa är självklart att köpa en KTM eller Husa så att fälgarna passar bolton :tummenupp
 
Busaberg skrev:
Det borde gå att ändra på ekrarna så att du förskjuter fälgbanan.Typ släppa på ekrarna på ena sidan och sträcka på den andra.Om du inte vill ge dig på det själv är det väl bara att fråga på en cykelverkstad tex.Dom brukar kunna ekra hjul.Men det bästa är självklart att köpa en KTM eller Husa så att fälgarna passar bolton :tummenupp

Det hade ju varit kanon om det går....måste höra mig för idag!!
:hihi
 
Ekra 10mm offset kan inte vara några problem. Tar det i eller är det bara inte centrerat? Du märker inte om hjulet sitter 10mm från centrum. Du märker inte om hjulet sitter 20mm "fel" heller.
Kostet78 skrev:
Baknavet passar oxå utan större problem :hihi MEN :huvet ...fälgbanan som är 4.25" ligger tyvärr 10mm för långt åt höger!!

Går det att lösa?? Ekra om? :va

Funderar på att svarva ner drevet och flytta in fälgen ett par mm men det saknas fortfarande 8..
Hur konstig blir hojjen med bakdäcket 8mm för långt åt höger.. eller märker man inte av det??? :confused:

Tacksam för svar...
 
Har kollat runt lite....Fälgarna är redan "sneekrade"... och att förskjuta navet 10mm tillbaks är inga problem!! :tummenupp

Däcket är ett 160/60 och lite för stort.. kedjan tar nästan i redan så förskjuter jag navet måste jag byta däck oxå!!
 
Kostet78 skrev:
Har kollat runt lite....Fälgarna är redan "sneekrade"... och att förskjuta navet 10mm tillbaks är inga problem!! :tummenupp

Däcket är ett 160/60 och lite för stort.. kedjan tar nästan i redan så förskjuter jag navet måste jag byta däck oxå!!


Grattis!

Hur mycket får man ge för kompletta fälgar i dessa dar?

Däcket kan du väl byta till nån som vill ha bredare, Eller sätta distanser på bakdrev/framdrev samt karva bort lite av kanten....


Good luck!

/Z
 
Zana skrev:
Grattis!

Hur mycket får man ge för kompletta fälgar i dessa dar?

Däcket kan du väl byta till nån som vill ha bredare, Eller sätta distanser på bakdrev/framdrev samt karva bort lite av kanten....


Good luck!

/Z

11 loppor komplett med skivor o däck..i mkt bra skick.
Hmm efter lite nogrannare mätande så kom jag fram till att fälgen bara är 6.5mm förskjuten!! och då är frågan om jag ska prova köra utan att göra nått alls... :va
 
Kostet78 skrev:
11 loppor komplett med skivor o däck..i mkt bra skick.
Hmm efter lite nogrannare mätande så kom jag fram till att fälgen bara är 6.5mm förskjuten!! och då är frågan om jag ska prova köra utan att göra nått alls... :va


Vadå? Att spänna om ekrarna går ju på 10 minuter max... Inte ens säker att du behöver betala... Det behövde inte jag iallafall.... :tungan
 
Zana skrev:
Vadå? Att spänna om ekrarna går ju på 10 minuter max... Inte ens säker att du behöver betala... Det behövde inte jag iallafall.... :tungan

Har snackat med en kille som ekrat en del... Men han hade lite mycket just nu så vi skulle ta det till veckan! Men om det går sååå fort är det ju inge snack.. jag föreställde mig 2-3 timmar minst!!
 
Last edited:
Haha,, Om killen kan sin sak går det fort...

Dom sätter en fjäderbelastad "mätpinne" mot sargen på fälgen och drar runt den och spänner lite här, spänner lite där och vipps är skiten riktad... Jag trodde också det skulle vara jobbigare än så...
 
Att ändra offset på en fälg är något helt annat än att rikta en
fälg(om det nu behövs)
Så ett par timmars jobb är nog inte helt omöjligt!

Spänna ekrarna kan man göra hemma i garaget,det behövs
ingen "fälgspecialist"för det :D =gratis.
 
xrperra skrev:
Att ändra offset på en fälg är något helt annat än att rikta en
fälg(om det nu behövs)
Så ett par timmars jobb är nog inte helt omöjligt!

Spänna ekrarna kan man göra hemma i garaget,det behövs
ingen "fälgspecialist"för det :D =gratis.


Jaja, det var mer än jag visste... Trodde det var nästan "samma sak"
 
orkar inte lääsa allt :tungan
men du har distanserna rätt på varsin sida om navet?,
på min xr när jag skulle sätta in motardkittet(4.25) så tog nästan däcket i kedjan,
jag var även tvungen att banka in kedjeskyddshållaren mot ramen så att det inte skulle ta mot däcket
 
DwD skrev:
orkar inte lääsa allt :tungan
men du har distanserna rätt på varsin sida om navet?,
på min xr när jag skulle sätta in motardkittet(4.25) så tog nästan däcket i kedjan,
jag var även tvungen att banka in kedjeskyddshållaren mot ramen så att det inte skulle ta mot däcket

Jepp... distanserna är rätt men kejdeskyddshållaren måste jag oxå banka till hur som helst!!
Hur brett däck har du?? 160/60 eller???
 
Kostet78 skrev:
Jepp... distanserna är rätt men kejdeskyddshållaren måste jag oxå banka till hur som helst!!
Hur brett däck har du?? 160/60 eller???

hmm jepp, det är jag ganska säker på, kan kolla när jag kommer ut till hojjen :va

vet du om man får dit kedje skyddet när man sätter på motardäcken , eller måste man kapa i plasten för att få dit det?,
 
DwD skrev:
hmm jepp, det är jag ganska säker på, kan kolla när jag kommer ut till hojjen :va

vet du om man får dit kedje skyddet när man sätter på motardäcken , eller måste man kapa i plasten för att få dit det?,

Har du 4.25" fälg och ett 160/60 måste du oxå ha en offset på 6.5mm från mitten... Och om inte du märker nått så är det nog bara att köra för min del oxå!!! :tummenupp
Har bara monterat framfälgen änså länge och mätt o kollat position på bakfälgen så jag har inte kapat eller moddat nått på hojjen ÄN....
 
Lösning på kedjeskyddsproblemet är enkelt :D Lägg skiten i
garaget :tungan

Det är ändå bara i vägen :rolleyes:
 
hehe, kedjeskyddet åkte av direkt när motardkittet åkte på.dvs det var bara på en vecka :hihi
tänkte bara om man skulle få dit det nu, det stänker så jävla mycket skit från kedjan :rolleyes:
 
Hold your horses....Ska du tävla så känns det som om du måste ha kedjestyret kvar. Det har åtminstonde varit krav på detta vi ett tillfälle.
Pga att det inte är kul att få in nån kroppsdel mellan drev och kedja.

xrperra skrev:
Lösning på kedjeskyddsproblemet är enkelt :D Lägg skiten i
garaget :tungan

Det är ändå bara i vägen :rolleyes:
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top