motarder med minimal service?

JojjeL

Söt som socker.
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
Aprilia <R>äser<S>kit
hejsan.. har 125a nu men är väldigt intresserad av motarder till mellanklass-kortet. Så nu är min fråga:

Finns det några bra/sköna motarder (som man kan stunta lite smått med, t.ex. gasres) som inte kräver så mycket service?

hojar som t.ex. husaberg kräver ju oljebyte och luftfilterbyte var 5e/10e timma? Lite väl dyrt om man inte har en annan hoj att köra med.

Finns det roliga motarder som man kan köra lika (eller ungefär lika) billigt med som en vanlig sporthoj?

Tacksam för svar..

/Johannes L

ktm 625 05 verkar väldigt intressant. Dessa får man skjutsa på och den har elstart om jag förstått rätt?

Hur mycket service behöver man ge dessa? Sökt som en galning på motardforumet men hittar inte mycket info på hur mycket service denna behöver?

Det enda jag vet är att 05orna behöver mindre service än 04orna?

JojjeL skrev:
2496644 ktm 625 05 verkar väldigt intressant. Dessa får man skjutsa på och den har elstart om jag förstått rätt?

Hur mycket service behöver man ge dessa? Sökt som en galning på motardforumet men hittar inte mycket info på hur mycket service denna behöver?

Det enda jag vet är att 05orna behöver mindre service än 04orna?

Sök lite mer då? Finns massor med info.

Men byter man inte oljan lite oftare än var 500e mil ändå, tycker att man kan kosta på sig ett ojlebyte då det inte är någon större investering och man plågar väl ändå motorn en del då man ligger och buskör!

Snoogans skrev:
2497057 Men byter man inte oljan lite oftare än var 500e mil ändå, tycker att man kan kosta på sig ett ojlebyte då det inte är någon större investering och man plågar väl ändå motorn en del då man ligger och buskör!

Beror väl lite på hur lat och snål man är. Det borde ju inte vara någon fara att köra 500 mil om det står i handboken iaf. Jag hade nog bytt ungefär på samma intervall som med -04 och äldre.

peteR1000 skrev:
2497134 Beror väl lite på hur lat och snål man är. Det borde ju inte vara någon fara att köra 500 mil om det står i handboken iaf. Jag hade nog bytt ungefär på samma intervall som med -04 och äldre.

Varför byter man serviceintervall sådär plötsligt när det ändå är samma motor?

Man kan ju börja undra ifall ktm har ett överskott av reservdelar på sitt lager :rolleyes:

JojjeL skrev:
ktm 625 05 verkar väldigt intressant. Dessa får man skjutsa på och den har elstart om jag förstått rätt?

Det där me skjuts har jag också undrat över. Har kollat en hel del på 660, å kommit fram till att man kan skjutsa på de nyare till skillnad från tex årsmod 02 å 03. Är det likadant på 625?

Ingen aning om det där med skjuts.. förstår inte varför man får skjutsa på vissa och på vissa inte? Bara för att det inte finns fotpinnar eller?

tänkte på ktm 625 av äldre model typ 02a.. hur mycket service är det på dem? Den får man inte skjutsa på va?

Monobike skrev:
2497406 Varför byter man serviceintervall sådär plötsligt när det ändå är samma motor?

Man kan ju börja undra ifall ktm har ett överskott av reservdelar på sitt lager :rolleyes:

Jag har läst någonstans att iaf 660n fick högre oljevolym 2005, från 1,6 till 2,1 liter tror jag det var...

Men hur lång är garanti tiden, ett halvår? I vilket fall så garanterar KTM inte att motorn ska hålla längre än så. Jag ser det som en säkerhetsgrej att byta oljan, dels mår motorn bättre och man har koll på om det är nån skit som pajar och åker runt där inne(jag byter var 7e timme, vilket vissa tycker är mycket på en rejsenduro). Byter man efter 250 mil så blir det ca 50h effektiv körtid och det är en hel del, så då tycker jag man kan kosta på sin älskling lite omvårdnad, vad kostar 2L olja och filter 3-350:- om man gör det själv? och kan man inte byta olja på en hoj så är det f*n på tiden man lär sig det.

JojjeL skrev:
2496583 hejsan.. har 125a nu men är väldigt intresserad av motarder till mellanklass-kortet. Så nu är min fråga:

Finns det några bra/sköna motarder (som man kan stunta lite smått med, t.ex. gasres) som inte kräver så mycket service?

hojar som t.ex. husaberg kräver ju oljebyte och luftfilterbyte var 5e/10e timma? Lite väl dyrt om man inte har en annan hoj att köra med.

Finns det roliga motarder som man kan köra lika (eller ungefär lika) billigt med som en vanlig sporthoj?

Tacksam för svar..

/Johannes L

Suzuki drz400 är en kanonhoj som inte behövs servas särskilt ofta. Tror det är 600mil för oljan. Hojen är lätthanterlig och kvick. Jag kör för närvarande enbart enduro med min och med den drevningen gasreser den på tvåan, även om jag sitter framme vid tanken. Har precis beställt ett motardkit till den så snart vet jag vad den går för ute på gatan också.

JojjeL skrev:
2498487 Ingen aning om det där med skjuts.. förstår inte varför man får skjutsa på vissa och på vissa inte? Bara för att det inte finns fotpinnar eller?

tänkte på ktm 625 av äldre model typ 02a.. hur mycket service är det på dem? Den får man inte skjutsa på va?
Det är alu bakram på de gamla KTM:erna jag vet att det är så med 660:n fram till 2005 och alu bakramen böjs eller spricker om man skjutsar på de hojarna.

JojjeL skrev:
2496583 hejsan.. har 125a nu men är väldigt intresserad av motarder till mellanklass-kortet. Så nu är min fråga:

Tacksam för svar..

/Johannes L

Kolla på annonsen i signaturen!

Olja efter 250 mil
olja+ventiljustering efter 500 mil

detta betyder att du servar den 1 gång om året- typ

KÖP MIN!!! :D

Om du vill ha lite service och bra med kraft så satsa på en Honda XR650R. Jävligt slitstarka maskiner.

Jisses va många bra svar..

Som ni sa sist, XR650R eller drz400 intressera mig mycket.. hur är det med skjuts på dessa då?

och sirSmokealot, din ktm är nog den snyggaste jag någonsin sett :näsblod

Tyvärr har jag ju inte direkt pengar till att köpa en, eller tid just nu, då jag bara är 17 än. Det är dock snart dags att köpa mellanhoj då jag ska börja övningsköra snart och sälja mina 125or. Börjar planera lite nu så man vet vad man vill ha sen, så man inte ångrar sig.. Och när jag väl kan köpa en är nog inte din till salu längre :( Lite synd för den är galet fin.

Snoogans: Nä det har du rätt i. lika bra att lägga de hundralapparna och föräkra sig om att hojen lever längre. En ny motor lär väl inte vara det billigaste.

Tack för alla givande svar. vet inte vad man skulle gjort utan er på sporthoj :) Dessutom vet jag inte vad jag hade gillat mest, sport eller motard, men eftersom jag kört sport i snart 2 år så är det givet att testa något annat.. är det inte kul är det väl bara till att byta.. Men en motard kommer jag nog aldrig tröttna på...

Tack igen!

JojjeL skrev:

Tacksam för svar..

/Johannes L

Bygg om en Bumse till motard, se länk. :yoparty

http://www.nogg.se/photos2.asp?idPhoto=53488&idHomepage=5267

haha cool.. :P

Föresten.. eftersom det blir a-kort begränsad för min del så får det ju vara máx 25kw. Är det inte rätt dyrt att regga om den till 25 kw? Inte för att man sen tänker köra med 25kw i verkligheten, men det vet ju ingen annan än en själv. Är det inte 2000 för strypning och 2000 fö rregning?

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back