Motarder med långa serviceintervaller?

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Hoj
Yamaha R6, 2006
Hej!
Vilka motard-modeller finns det som har vettiga serviceintervaller. Dvs inte var 5-10h för oljebyte utan snarare 500mils intervaller. Och som är roliga att köra? =)

Känner mig helt lost i motarddjungeln.

Är sugen på att byta sporthojen mot en motard men vill inte serva och meka med den till förbannelse.

Skulle bli evigt tacksam för ett antal modeller att rikta in mig på.

Gissar att det mestadels blir lite landsvägskörning men ska även funka på grusväg. Har skrotat iden om att kunna ha den till både landsväg och enduro/cross. Men grusvägsåkning är ett måste :)

Hittade någon gammal liknande tråd är följande modeller nämndes:

KTM 625/640/660 & 690 har 500 mils serviceintervaller från -05 och nyare.
Husqvarna SM 610 -06 & nyare.
Honda XR 650
Yamaha ttr 600

Är det dessa jag ska inrikta mig på? Någon som skall sållas bort pga kass effekt?

Honda XR 650
Yamaha ttr 600

Är det dessa jag ska inrikta mig på? Någon som skall sållas bort pga kass effekt?

Jammahan ska bort, den är slöast (taget helt ur luften.)

Gamla lc4 kan du glömma att köra 500 mil på samma olja, byt på 250 mil.

Såvitt jag vet så är det inget gjort mellan 2004 och 2005 på gamla lc4 i motorn, men ändå drog de upp intervallen till 500 mil från 250.

Eventuellt mer olja i -05 och -06 men jag hade ändå inte kört samma olja i 500 mil på en motard som för det mesta kommer gå på bakhjulet, för det gör alla motarder.

Min 625, se signatur ;)

Som ovan sagt står det 500 mil i serviceboken, men man bör byta runt 200-250 mil. Kanske t.o.m ännu tätare om man gasar friskt. Olja är inte så förbannat dyrt ändå.

Honda xr 650r har 1000 mil har jag för mej, det var såpas kvalite på hondan att honda gav full garanti även vid tävlings körning, dock skulle hojen servas hos någon auktoriserad för bokens skull vid tävlingskörning, 100 mil var intervallerna vid tävling. vilket mer märke ger denna garantin på motorn i 5 år??

63 hp var det väll??

mvh

Det där med att byta olja var 200:e mil på en "vassare stånka" är lika galet som när man förr i tiden trodde att man skulle bli blind om man färdades snabbare än 5km/h.
Dagens motorer håller bättre och är bättre konstruerade än dom var för 10 år sedan. Det är inte bara effektuttaget man utvecklar utan även smörjning, kylning och annat som påverkar livslängden.
Motorn i en ny KTM690 behöver säkert ingen olja på 1000mil landsvägskörning. Ska man rejsa kan man ju tänka sig lite tätare service, men det är väl ganska självklart.

Mitt tips skulle nog bli en 690 eller faktiskt Husaberg 570. Nya motorn i husan är otroligt driftsäker och hojen som sådan ger total körglädje. Dock inte i 1000mil mellan oljebyten.
Byta oljan, ca 2 liter gör man på 15min inkl. filterbyte så det kanske inte är så jobbigt ändå?
Ventilerna är chimsade så dom behöver man inte kolla varje gång.

/HW

Grymt tack för alla svar! :)

Men Husaberg alltså? Har fått för mig att de måste servas både morgon och kväll?

Inte dom med "nya" motorn, den liggande varianten med cylindern nästan vågrät. Från 09 och framåt.

Den är helt nykonstruerad och helt i klass med ktm (som för övrigt bygger den)

/HW

Icke att förglömma BMW X-moto, mycket rolig och hyfsat lätt enligt min mening, men den kanske anses lite för tam?

Hade en DRZ suzuki. Den var inte ett monster vad gäller motoreffekt. Men med lite öppnare burk o system så går de ok. Hängde av många större motarder så fort det började svänga. Jag slet hårt med den men den bara gick o gick. 2400 mil mellan ventilkollen på den har jag för mig. 500-600 mil mellan oljebytena. Men som någon skrev. Man ska inte snåla på olja, jag bytte efter ca 100mil på den jag hade. Kostar ju inte speciellt mycket och är gjort på en kvart...

Själv rullar jag på en yamaha wr250x motard, 30hk i motorn men hojen är lätt så massa effekt behövs inte.

Olja varje 5000km
Ventilkontroll 40000km

Inga byten av mekaniska delar.
Har den till salu.

Honda XR 650
Yamaha ttr 600

Sakta i backarna! XR och TTR är inga motarder! Inte från fabrik iaf. Om vi ska gå offtopic och säga alla stånkor som har långa service intervaller så platsar väl DR 650 i den gruppen också, men det är ingen motard.

Jag blir grinig på kvällen, skyller på det. :6surkart

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...