Motarddäck

Ringrostig

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
KTM 640 LC4 SM -03
Finns säkert massor av trådar om detta ämne men den förb... sökmotorn söker i alla forum. :huvet
Kör i princip 100% på asfalt.
Vad kör ni andra på?
Rekomendationer eller varningar mottages tacksamt
\\RR

Jag kör med Metzeler Rennsport,känns mycket bra.
Inga varningar förutom att dom är lite hala i regn.

Jag köpte Pirellis Scorpio Sync för att få en bra kombination för gatan som skulle hålla bättre. Kan säga att det var ett stort misstag!! Däcken är visserligen lättsvängda som få men greppet är helt klart undermåligt! Jag får aldrig någon riktig temperatur i dom. Har även varit ute på en Gocartbana och kört men med ett flertal ganska så skraftiga släpp på framhjulet (med broms in i kurvorna för att få ut baken) så kände jag att det bara var en tidsfråga innan jag skulle vara omkull. Däcken säger visserligen till lite snällt innan det händer med som sagt, GREPPET ÄR INTE BRA. Funkar nog bra om man kör relativt lungt utan allt för kraftiga nerlägg men vem gör det på en motard :rolleyes: Så nu blir det bara till att köpa nya däck igen :(

Ps; kan dock tillägga att däcken funkar riktigt bra på grus om man vill ha den kombinationen :)

Slicks såklart. Har även kört med det på landsväg, har inte åkt dit hittills :P

Annars är väl Dunlop D208 bra å populärt.

Tack för alla svar!
Slicks är naturligtvis ett bra alternativ :tummenupp
Blue:s svar är är intresant för det är just hållbarheten på bakdäcket som är ett stort problem.
Det pratas mycket i div. forum om Maxxis, men jag kan inte hitta någon som säljer :confused: Nån som vet?
\\RR

Ringrostig skrev:
Tack för alla svar!
Slicks är naturligtvis ett bra alternativ :tummenupp
Blue:s svar är är intresant för det är just hållbarheten på bakdäcket som är ett stort problem.
Det pratas mycket i div. forum om Maxxis, men jag kan inte hitta någon som säljer :confused: Nån som vet?
\\RR
Sök ÅF hos Jofrab. BTW, har du läst den här tråden.

.

Last edited:
Jag kör på originaldäcken nu, funkar bra på gata. Sen blir det Dunlop 207(GP).

Lånar tråden lite! Jag har ett 160 däck bak på min XR650 o de tar i kedjan så förbannat. Har skavt av en bit av däcket. Såg att Blue körde med Macadam, får de plats? Eller finns de ngt annat 160däck som skulle funka (ngt smalare). Har Pilot road på nu.

För bra hållbarhet och ett hyfsat grepp (även i blött), så bör man kika på Pirelli Diablo Strada. Ett touringdäck med grepp om man så säger. Kör man bara på gata, så är det bättre än att elda sönder mjuka rejsdäck på nolltid.

Vad säger ni om att köra med Pilot road i bak och ett pilot power fram? Är man dumsnål om man köper road bak? Kommer att bli en hel del av både landsväg och bankörning i sommar.

Eller ska man helt enkelt köra med Power i bak också? Skillnaden i pris är ju marginell utan det är livslängden vs greppet som är det intressanta.

yates skrev:
Lånar tråden lite! Jag har ett 160 däck bak på min XR650 o de tar i kedjan så förbannat. Har skavt av en bit av däcket. Såg att Blue körde med Macadam, får de plats? Eller finns de ngt annat 160däck som skulle funka (ngt smalare). Har Pilot road på nu.

Jag kor med Pirelli Diablo "glomt vad efternamnet är", men det är det som leverarades när jag kopte motard grejerna hos Honda.
160 brett, tar i "ytterst lite" på vänstersidan / kjedjan.

Jag tycker greppet är tillräckligt, gick att fotpinneskrapa på bana ialla fall :tungan
Har kort ca 300-350 mil på det och det håller kanske for ytterligare 50 mil, eller så...

:hej

Ni som kör slick på landsväg....är det verligen optimalt eller är det bara posör poäng? ja menar man kan väl aldrig komma upp i temperatur och bibehålla den i ett sånt däck på gatan..för inte tala om om det börjar regna?

Finns ingen anledning att köra med slicks i trafiken.
Som du säger så får man mkt sällan upp värmen i dem.
Jag har kört både med Diablo och D207/208.
Diablo är grymt bra, även i regn, tar aldrig slut verkar det som.
D207/208 är ungefär lika bra, men kanske tar slut något snabbare.

Undviker man rullgrus och regn funkar slicks bra.
Kör man sen både lite bana och vanlig väg så slits det jämnt och fint.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT