Motardcyklar??

kkcarlsson

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2008
Hoj
Suzuki TL1000s
Hur är det egentligen med motard hojar, typ KTM Duke, Yamaha XT660X? Går det att åka landsväg med en sån? Jo klart det går men funkar det eller varvar man sönder prylarna? sitter man bekvämt? Jag åker väldigt blandat, ibland bara runt i stan men det händer ju att man drar iväg ut på en 20 mils runda ibland då kanske det inte är så mycke nöje att ha en motard?

MVH Kristoffer

Det går, men man ska betänka att en resa på 20 mil inaktiv körning på ex. en KTM 660/690 är pina.

Kör du däremot aktivt 20 mil är det en njutning.

Så använder man hojen som det jag anser den vara till för, nöjeskörning, går det alldeles utmärkt. Ska man ta E4an till mormor så tar man bilen.

Använder man hojen även för mormorsturen, då skulle jag titta åt andra hållet.

Om man tittar på tillförlitlighet kan jag bara säga att KTM625/640/660/690 är fantastiska maskiner. Håller i en evighet och lite till. Vibrerar en del men det är det värt. Min 660 hade gått 12-1500 mil och 250-275 timmar när jag sålde den, jag hade bara bytt däck och olja. Samt justerat ventilerna en gång.

/ Jens

XT-n är ju i princip en vanlig stads-/landsvägshoj som påminner och ser ut som en motard, så den går finfint.

XT-n är ju i princip en vanlig stads-/landsvägshoj som påminner och ser ut som en motard, så den går finfint.

XTn är samtidigt rejält trött, tråkig och i allmänhet väldigt lite motard.

Så är man på jakt efter en motard ska man titta på andra hojar..

/ Jens

• Gilla
Reaktioner: MaG
XTn är samtidigt rejält trött, tråkig och i allmänhet väldigt lite motard.

Så är man på jakt efter en motard ska man titta på andra hojar..

/ Jens

Men å andra sidan så verkar han ha ganska blandad körning,
så en xt kanske är "the grej" ändå. Sen att den inte är särskilt
"pigg" kan väl de flesta som provat den hålla med om :)

Men å andra sidan så verkar han ha ganska blandad körning,
så en xt kanske är "the grej" ändå. Sen att den inte är särskilt
"pigg" kan väl de flesta som provat den hålla med om :)

Vill man åka motard ska man åka riktig gatmotard. Det är KTM oslagbara på om man inte vill serva ihjäl.

Vill man ha allround finns ju ER-6an. Fantastisk hoj.

/ Jens

Tiotusenkronorsfrågan är då..

Vilken hoj ska man ha om man gillar 20 mil inaktiv körning?:näsblod

Det går, men man ska betänka att en resa på 20 mil inaktiv körning på ex. en KTM 660/690 är pina.

Kör du däremot aktivt 20 mil är det en njutning.

Så använder man hojen som det jag anser den vara till för, nöjeskörning, går det alldeles utmärkt. Ska man ta E4an till mormor så tar man bilen.

Använder man hojen även för mormorsturen, då skulle jag titta åt andra hållet.

Om man tittar på tillförlitlighet kan jag bara säga att KTM625/640/660/690 är fantastiska maskiner. Håller i en evighet och lite till. Vibrerar en del men det är det värt. Min 660 hade gått 12-1500 mil och 250-275 timmar när jag sålde den, jag hade bara bytt däck och olja. Samt justerat ventilerna en gång.

/ Jens

Tiotusenkronorsfrågan är då..

Vilken hoj ska man ha om man gillar 20 mil inaktiv körning?:näsblod

Ja, en gold wing eller något annat helt befriat från körglädje?

Den frågan var faktiskt jättelätt. Jag har aldrig fattat varför man handlar touring, det finns ju bilar som är jättemycket bekvämare om man ska toura...

/ Jens

20 mil går, marschar ca 120, blåser och man får lite ont i röven men det funkar

Såklart! Med stereo dessutom..

Ja, en gold wing eller något annat helt befriat från körglädje?

Den frågan var faktiskt jättelätt. Jag har aldrig fattat varför man handlar touring, det finns ju bilar som är jättemycket bekvämare om man ska toura...

/ Jens

20 mil på min XT660X-05 DÅ HAR RESAN BARA BÖRJAT:banana
Fast det är klart att 20 mil dubbelfilig E-väg är ju inte där du har roligast på en motard.Men på svensk landsväg med potthål och sköna kurvor är körglädjen STOR :tummenupp

Yamaha XT är den värdelösaste hojen som tillverkats! Fyfan vad jag hatar den hojen USCH!
Tror ingen människa i världen kan med handen på hjärtat säga att jag gillar den finns INGET som är bra med den, den är bara dålig!

Däremot nån KTM skulle nog helt klart kunna vara nåt.. Svårt att säga vad som passar dig bäst beror ju lite på hur aktivt du ska köra och hur mycket motard du vill att den ska vara...

Yamaha XT är den värdelösaste hojen som tillverkats! Fyfan vad jag hatar den hojen USCH!
Tror ingen människa i världen kan med handen på hjärtat säga att jag gillar den finns INGET som är bra med den, den är bara dålig!

Däremot nån KTM skulle nog helt klart kunna vara nåt.. Svårt att säga vad som passar dig bäst beror ju lite på hur aktivt du ska köra och hur mycket motard du vill att den ska vara...

Jag var super nöjd med min XT, körde även en res på 180mil med en sommar!

Tidigare ägt två XT600E -01 och numera en KTM 640.

T.o.m. dåvarande flickvännen vart förvånad över bekvämligheten på KTMen och påpekade att den var ju bekvämare än XTn för passagerare.
Visst, den kanske vibrerar lite mer, men allt är desto bättre med den och vibrationerna är fortfarande otroligt små - det är lite som att klaga på att en nyinköpt 52" OLED TV lyser upp rummet, DET TILLFÖR JU KÄNSLAN :)

En av mina farhågor iochmed att sälja andra XTn och snegla på en KTM var ju alla diskussioner om vibrationer och hur hård/obekväm den skulle vara... det är INGET att klaga på, ett minimalt minus jämfört med hur mycket roligare körningen blev!

och just idag ska jag ta KTMen från Jönköping till Varberg, ungefär 24-26 mil med en packning fastsurrad på passagerarplatsen samt en ryggsäck på ryggen :)
jag klagar inte nu och jag kommer inte grina sen heller, men visst, roligare MC-dagar och färder har och kommer jag genomföra - färden hade knappast blivit roligare på en XT (eller en BMW eller Goldwing för den delen heller)

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back