Motard vs. Sporthoj

Rehnen

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
GBG
Hoj
Ktm 625 -05
Nu har hojen min varit inne på 100mils servicen. Köpte akra pipor å kraschpuckar samtidigt till att börja med, mer kommer under vintern:yoparty

Funderar på att dreva ner den en kugg eller va tycker ni är lämpligt.

Sen undrar jag hur står sig motarderna vs sporthojar upp till 100km/h. Inte de värsta men cbr 600 å liknande.
Hade vart kul å veta
 
Borde väl va jävligt mycket svårare att va snabb med en motard. Växla en massa och hålla ner den på backen och sånt.
 
Svårare att vara snabb iväg med en sporthoj tycker jag. Blev aldrig tagen upptill ca 100 av nån sportmoppe med min gamla 625.
 
Rehnen skrev:
2551738 Nu har hojen min varit inne på 100mils servicen. Köpte akra pipor å kraschpuckar samtidigt till att börja med, mer kommer under vintern:yoparty

Funderar på att dreva ner den en kugg eller va tycker ni är lämpligt.

Sen undrar jag hur står sig motarderna vs sporthojar upp till 100km/h. Inte de värsta men cbr 600 å liknande.
Hade vart kul å veta

du ombestyckade väl oxå???
 
Nerdrevning är OK om man kör mest i stan, men annars kan du alltid trimma satan och dreva upp istället ;) Bättre toppfart och färre växlingar och ändå mer ork i maskinen... :yoparty

Vad gäller skillnad mellan en motard och plastraket, så har det diskuterats förr. På pappret är sporthojen vassare med färre kilon totalt sett per hästkraft och ett lägre chassi och bredare baksula. Som gjort för att dra iväg snabbare. Men trots det känns ändå motarderna mer lätthanterliga och brukar vinna den första biten ändå - fast jag undrar jag vad resultatet blir om man själv kör mot klockan och får en stund på sig att träna på respektive hoj. Vågar man bara vrida på rullen (hålla strax under rödmarkering och bara slira koppling) och kan hålla framsulan i backen och undvika för mycket spinn, så är sporthojen iväg bra mycket fortare. "Upp till 100" kanske stämmer, men där är man ju redan efter att passerat en gatkorsning och lite drygt det - det smäller till bara :näsblod :D
 
Upp till 100 går det ganska jämt mot en sporthoj men därefter är det kört om det är rakt fram.. :tummenupp
 
Rasorblade skrev:
2552142 du ombestyckade väl oxå???

japp de är fixat 170 munstycke, kanske för stort? men den går fint, de hade inget 48 lågfartsmunstycke inne så jag kör fortfarande på 45.
 
Rehnen skrev:
2552406 japp de är fixat 170 munstycke, kanske för stort? men den går fint, de hade inget 48 lågfartsmunstycke inne så jag kör fortfarande på 45.

Ok.. jag bytte bara till 168 och har inte heller bytt lågfart:tummenupp
 
Många olika svar

Tycker oxå en sporthoj borde vara snabbast eftersom de slipper växla, hålla framhjulet i backen m.m. Men efter ett par race vid rödljusen med några sporthojar så börjar man ju undra. Jag va inte först men jag har ju knappt lärt mig köra hojen:va å det va inga stora marginaler.
Ingen som har några egna erfarenheter mot sporthojar eller mer konkreta svar. Hade varit kul å veta hur det egentligen står till!
 
Jag körde race mot en r6a har för mig att vid 120-140 så stack den iväg. Innan låg vi brevid varandra.
 
Problemet för sporthojjen är ju att den behöver betydligt högre varv för att få max effekt.. en 600 t ex når max effekt kring 12k+ och då är du ju nästan uppe i 100.. motarden har betydligt mer kraft i början och lär vinna mark där..
 
TomK skrev:
2552215 Nerdrevning är OK om man kör mest i stan, men annars kan du alltid trimma satan och dreva upp istället ;) Bättre toppfart och färre växlingar och ändå mer ork i maskinen... :yoparty

Vad finns det mer för godis i trimväg, helsystem, kammar??? Funderar på att köpa effektböjen, den måste väl passa rakt av till Akra piporna så jag får helsystem? Är det värt dem pengarna, va gör det effektmässigt?
 
Rehnen skrev:
2552549
TomK skrev:
2552215 Nerdrevning är OK om man kör mest i stan, men annars kan du alltid trimma satan och dreva upp istället ;) Bättre toppfart och färre växlingar och ändå mer ork i maskinen... :yoparty

Vad finns det mer för godis i trimväg, helsystem, kammar??? Funderar på att köpa effektböjen, den måste väl passa rakt av till Akra piporna så jag får helsystem? Är det värt dem pengarna, va gör det effektmässigt?
finns två trimkammar!:tummenupp
 
Cervantes skrev:
2552539 Problemet för sporthojjen är ju att den behöver betydligt högre varv för att få max effekt.. en 600 t ex når max effekt kring 12k+ och då är du ju nästan uppe i 100.. motarden har betydligt mer kraft i början och lär vinna mark där..
Jo om man startar på 0 rpm så visst.....





Att man behöver växla kostar ju i princip ingenting jämfört med hur svårt det är att få till ett bra kopplingssläpp.
 
Supermoto skrev:
2552576 Jo om man startar på 0 rpm så visst.....





Att man behöver växla kostar ju i princip ingenting jämfört med hur svårt det är att få till ett bra kopplingssläpp.

Nja även om du startar med varv så tar det ju en bit innan du får kraften.. men man slipper som sagt växla istället..
 
Supermoto skrev:
2552576 Jo om man startar på 0 rpm så visst.....

Att man behöver växla kostar ju i princip ingenting jämfört med hur svårt det är att få till ett bra kopplingssläpp.

Prexis! Man håller sig på ett ordentligt varvtal och låter kopplingen göra jobbet (samt anpassar gasen så varvtalet ligger kvar där effekten finns). Men det är fanemig svårt att slira fram 150hk++ utan att det spinner loss eller att framhjulet drar till väders. De som tävlar i dragracing gör ju inget annat och brukar kunna den konsten. Rätt gjort så är motarden chanslös i en jämförelse.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top