Motard VS Motorväg??

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Bara en snabb fråga, sökt men inte hittat nå vettigt, så..

Orkar man åka 10-15 mil på en Motard i 120-130??? Ska ta kort nu till våren men köpa hoj innan så man får lite press på sig :kocko Ska mest ha den till å pendla mellan Kungsängen - Nacka så.. Står man ut?

Skälet till att ja inte provar e som sagt körkortet/körkunskaperna. Endast kört små små sträckor på Motard & då på 50-70 vägar, men behöver lite feedback innan man börjar titta för seriöst på vilken hoj man ska köpa. Motard lockar ju betydligt mer än en R6'a eller annan plastraket..

/Henrik

tja..jag åkte utan problem 50 mil enkel väg med en ktm 640..gick hyffsat..skönare än vissa sporthojar...då åkte jag i övervägande 110-120 hela vägen.

de går men de e ju alltid skönare med nå annat..

en xt660x tex skulle de nog va tokenkelt med..

Hekas skrev:

Orkar man åka 10-15 mil på en Motard i 120-130??? Ska ta kort nu till våren men köpa hoj innan så man får lite press på sig :kocko Ska mest ha den till å pendla mellan Kungsängen - Nacka så.. Står man ut?

Skälet till att ja inte provar e som sagt körkortet/körkunskaperna. Endast kört små små sträckor på Motard & då på 50-70 vägar, men behöver lite feedback innan man börjar titta för seriöst på vilken hoj man ska köpa. Motard lockar ju betydligt mer än en R6'a eller annan plastraket..

/Henrik

Hmm.. Lite generaliserande, vad är en motard?

LC4= Nej, om man inte har riktigt mkt späck på röven mot vibbar
XR650/TT600 (alla "45-50hkr på 600cc-stånkor)= Ja
10h/oljebyte-motard= Ja, fast det blir väldigt mkt onödigt slitage.

Ärligt talat så finns det betydligt bättre pendlarhojar än motard. Tänk över vad du ska ha den till. Om du tvunget ska ha motard trots pendling, hade jag tagit en XR650. Jag tycker att den är den bästa kompromissen.

Mvh
David

David P. skrev:
Hmm.. Lite generaliserande, vad är en motard?

LC4= Nej, om man inte har riktigt mkt späck på röven mot vibbar
XR650/TT600 (alla "45-50hkr på 600cc-stånkor)= Ja
10h/oljebyte-motard= Ja, fast det blir väldigt mkt onödigt slitage.

Ärligt talat så finns det betydligt bättre pendlarhojar än motard. Tänk över vad du ska ha den till. Om du tvunget ska ha motard trots pendling, hade jag tagit en XR650. Jag tycker att den är den bästa kompromissen.

Mvh
David
Så du menar att LC4 inte är motard?

Så en Kawa Z750 skulle passa mycke bättre för mina ändamål? & sen satsa på en Race Motard till helgerna?

Hekas skrev:
Så en Kawa Z750 skulle passa mycke bättre för mina ändamål? & sen satsa på en Race Motard till helgerna?

nej en superduke passar dina önskemål :yoparty
ev en 950supermoto.. :tungan

Hekas skrev:

Låter som en mkt bättre idé om du vill köra bana med motarden. Är dessutom ointressant att köra gata när man väl kört på bana.

sirSmokealot skrev:
Så du menar att LC4 inte är motard?
Hmm, förstår inte frågan riktigt. LC4 är väl både offroad o motard?
Jag svarar på Hekas fråga, inte min egen. Han undrar om man kan köra 10-15mil på motard.

Mvh
David

Ska börja plugga i Kalmar om ett år och tänkte jag skulle köpa mig en Motard att ha som transportmedel där nere. Även för att köra hem till Norrland. (cirka 100 mil) Räknar inte med att köra det i ett sträck men 40 mils etapper blir det säkert.

Vill ha en med så lite service som möjligt eftersom jag tror det kan bli problem med garage och dylikt i Kalmar. Och även motorvägsvänlig. Är XR650 the way to go då?

Köp en sporthoj istället, låter som du kommer lägga många mil på mätarn å då känns det bara onödigt med en "motard". Bästa är väl om du kan köpa 2 hojar :näsblod

6k/månad i studiestöd(eller är det 7k?) = inte alls ha råd med försäkring på en sporthoj.

Om jag känner mig själv rätt så åker jag hem 2-3 ggr/år. Vill ha en motard för att ha möjlighet att köra på skoterleder och sånt hemma under julen. Sen är den såå mycket roligare att köra i mina ögon ;)

klart man kan, i alla fall med min xt, om den får kallas motard :näsblod
Körde 100 mil i sträck om dagen, 5dagar, semester i italien, fungerade fin fint.

Tja bara å köra på då :tummenupp

Quest skrev:
6k/månad i studiestöd(eller är det 7k?) = inte alls ha råd med försäkring på en sporthoj.

Om jag känner mig själv rätt så åker jag hem 2-3 ggr/år. Vill ha en motard för att ha möjlighet att köra på skoterleder och sånt hemma under julen. Sen är den såå mycket roligare att köra i mina ögon ;)

Du behöver ju inte ta motorväg hela vägen... Kör genom stan typ... Kan ju variera rutten...

Boffen skrev:
klart man kan, i alla fall med min xt, om den får kallas motard :näsblod
Körde 100 mil i sträck om dagen, 5dagar, semester i italien, fungerade fin fint.

de enda som går med detta e nog xtx :)
allt går ju men hallååå..100 mil på ett par dar med en motard :död

köp en gammal sportis som e billig i försäkring o köp sedan en cross eller en skoter som tillbehör. :tummenupp

Hekas skrev:

Orkar man åka 10-15 mil på en Motard i 120-130???
/Henrik

Om du har en snäll hoj och mjuk sadel kanske.
Har du husaberg/husqvarna o liknande är det mindre kul. :gnissla Varken för dig eller motor

Jag tycker att det är ett helvete att köra motard långa sträckor på motorväg. Är nog det tråkigaste man kan göra i hoj väg. Inte längre än 15 mil tycker jag.

Om jag skulle välja hoj att ha till rent transportfordon och dessutom 100mila-tripper på motorväg så skulle jag välja en BMW och inte ens fundera på motard... men det är ju jag det.

paprika skrev:
Jag tycker att det är ett helvete att köra motard långa sträckor på motorväg. Är nog det tråkigaste man kan göra i hoj väg. Inte längre än 15 mil tycker jag.

Va smart jag va som köpte en "Motard" en månad innan jag flytta. Nu får jag pendla hem till familjen 13mil åt ena hållet varje helg bara för att få tillgång till garage där jag kan serva skiten. Kunde du inte sagt detta innan?? :tomten

Jag trodde faktiskt inte att det skulle bli så tråkigt, men att ligga med en vinande motor i 100+ sittandes på en träplanka i 1-2h är ju verkligen dötrist. Går in o lägger mig varje gång jag kört denna sträcka då det verligen tar på kroppen.

Efter en liten kontantinjektion (min farmor tyckte jag skulle få en del av vinsten från sin husförsäljning) så har jag bestämt mig för att införskaffa en Ducati Monster till våren. Se blir det nog en cross att ha hemma i Norrland som leksak.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph