Motard. vad ska jag välja i denna djungel!?

88nijo

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2009
Hoj
2003 honda hornet
hejsan

ja då ska plastraketen bort och bytas ut mot motard.

går i valet o kvalet o allt verkar ha sina för o nackdelar. tyvärr så älskar jag ju crosstuket men det medför ju även service därefter men om man ska bortse från det. för och nackdelar hjälp mej!

jag bryr mej inte om en långfärdshoj utan jag vill ha en leksak.
köra lite bakhjul, busa i trappor, bana typ.

pris runt 45 typ plus minus lite.

husaberg 610/650
ktm 525/625/660
husqvarna 610

som sagt synpunkter om fel på dom, kostnader, olika bra årsmodeller osv.

mejla gärna då jag inte är inne så ofta. niklasjohansson370@hotmail.com

tacksam för svar=) mvh niklas

Sök.Det startas ju flera trådar i veckan med exakt samma ämne...

ja det gör jag men då jag inte orkar läsa 20 sidor om med vilket slipon man ska ha på en tex 660 så startar jag en egen där man förhoppningsvis kan få info och inte massa kampen mellan motarder trådar:)

Husa FE650 / KTM 525/530 om du inte räds lite mek, och kan leva med att det inte blir långturer/brukshoj utan ren buse.

Lite mer praktiskt hoj att leva med - KTM LC4, 690 SM är oförskämt prisvärd, och betydligt mer hoj för pengarna än de lätt överskattade 625/660-orna. :mattias :fakta

Enkelt. :)

KTM 525 har dock haft min bara 3 dar, men vilket drag!

meka är lugnt=) hur är en husa 610/650 i motor? hört att typ 100% av dom rasar? finns det når sätt o undvika det på eller några årsmodeller man ska akta sej för?

husaberg fs650 -04 eller nyare! -06 och uppåt är väl precis samma maskin som nyare husa650 förutom färg och dekaler? grymt roliga maskiner, mycket service men lätt mekade!

husaberg fs650 -04 eller nyare! -06 och uppåt är väl precis samma maskin som nyare husa650 förutom färg och dekaler? grymt roliga maskiner, mycket service men lätt mekade!

dunder!

jag har hört att det ska sitta en ny maskin i 06 eller 07 o uppåt som ska hålla bättre?

men 05-06 kanske är likadana då?:)

vet du vad det är som brukar ge sej på dom? är det att man underhåller dom för dåligt?

Sammanfattar det hela lite :)

KTM 625/640/660 är en stabil konstruktion, dock ålderdomlig. Ganska tung och bökig så de andra modellerna inbjuder till mer lek och har mer kräm i motorn.

Husa 650 efter 05 funkar riktigt bra. Mest effekt och smidigt chassi. Rasryktena kommer från tidigare årsmodeller.

KTM 525/530. Smidigast med lagom effekt. Kan använda dom till allt, supermoto, motocross etc, bara att byta hjul o bromsar. Men som husan ingen pendlarhoj.
Samma typ av mek som med husan med oljebyte efter 5-10h. Vid "normal" körning (inga tokvarv längre stunder eller race) så håller kamkedja och ramlager 100h, kolv 200h. I göteborg så finns det några mekar som gör totalrenoveringar ganska billigt.

Vill du leka mest gata och lite grus så är KTM 690 SMC en kanonhoj. Modern, lagom smidig, bra balanserad med mycke pulver i motorn. Dock lite dyrare men kan vara värt det.

Aprilia 550 ligger i samma prisklass. Sjukt motor med mycket längre register än en enstånka. Dock så har jag inte koll på barnsjukdomar och vilken service den egentligen kräver.

dunder!

jag har hört att det ska sitta en ny maskin i 06 eller 07 o uppåt som ska hålla bättre?

men 05-06 kanske är likadana då?:)

vet du vad det är som brukar ge sej på dom? är det att man underhåller dom för dåligt?

Fram till 03 hade husorna dollerto förgasare och sem tändsystemet. Dvs svårstartade och allmänt lynniga. Dock mycket med rolig effekt i botten. Om jag inte minns helt fel så var det också problem med spelet i veven redan vid produktion. Men det kvittar, håll dig borta från dom för dollerto förgasaren och sem systemet kommer göra dig lätt galen när du kickat sönder din vänsterfot och får dra igång den med bil (jag hade en mindre depression under tiden med min 03:a :D )

04 uppdaterades dom med ny förgasare, större vev (644cc istället för 628cc) och nytt tändsystem. Kanon om det inte vore för att den fick lite för mycket effekt med nya veven. Men hittar du en 04 som inte är plågad så är det nog lugnt. FS är riktigt låg dock.

05-08 fick gamla veven och 628cc igen. I stort sett inga förändringar mekaniskt sett. Högre chassi och ett ganska linjärt effektregister med en hel del kräm i topp.

Last edited:
04 uppdaterades dom med ny förgasare, större vev (644cc istället för 628cc) och nytt tändsystem. Kanon om det inte vore för att den fick lite för mycket effekt med nya veven. Men hittar du en 04 som inte är plågad så är det nog lugnt. FS är riktigt låg dock.

05-08 fick gamla veven och 628cc igen. I stort sett inga förändringar mekaniskt sett. Högre chassi och ett ganska linjärt effektregister med en hel del kräm i topp.
All fram t.o.m -04 är 644cc.2mm kortare slag från -05.

All fram t.o.m -04 är 644cc.2mm kortare slag från -05.

Det har du rätt i. Satt o kollade på bilder på min gamla vev o förväxlade dom.

Vet inte om dom gjort förändringar i mappningen av tändsystemet mellan 05-08 eller om det bara jag som inbillar mig. Men det känns som 08 drar längre och har mer effekt högre upp i registret.

meka är lugnt=) hur är en husa 610/650 i motor? hört att typ 100% av dom rasar? finns det når sätt o undvika det på eller några årsmodeller man ska akta sej för?

Och vem har du hört det utav? Någon som ägt en Husa eller någon som "vet"...?
Rykten är otrevliga för dom brukar växa med tiden.

Följer du serviceintervallerna så håller den, det finns det tillräckligt många rullande bevis för.
Missköter du en racemotor spelar det ingen roll vad det står för namn på den.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=190081

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=217148

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=216489

Och vem har du hört det utav? Någon som ägt en Husa eller någon som "vet"...?
Rykten är otrevliga för dom brukar växa med tiden.

Följer du serviceintervallerna så håller den, det finns det tillräckligt många rullande bevis för.
Missköter du en racemotor spelar det ingen roll vad det står för namn på den.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=190081

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=217148

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=216489

så sant så sant! dåliga rykten sprider sej väääldigt snabbt tyvärr!:(
nä men många verkar vara nöjda med husan så har siktet inställt på en sån nu=) ska bara hitta nån med lite mumsiga saker på:)

tack för hjälpen alla!

husa there is:)

Sen får man ju ha i åtanke att hur noga man än e me oljebyten,filter å ventilspel så bör man ändå plocka isär maskinen å inspektera/byta div prylar... Ja kör inte så ofantligt mycke så för mej blir de lagom å göra de varje vinter... En kostnad som kan gå på 10k+... Men Husan e tokskoj så de stör mej inte...

Motard

Efter att ha läst mycket om Husa hit och dit pratade jag med flera som tävlat med Husa och kom fram till att de rasar inte mer eller mindre än annat. Det stora problemet är att många byter från Sporthoj till en Husa 650 och fortsätter att tro det är en sporthoj (Byter olja en gång per säsong, låna fullgasrepor på motorväg etc.) Husa var folkmotarden vilket nu verkar ha tagits över av 525 i Sverige och ryktet kommer mest av att folk inte kunde sköta motorerna. Sedan är både 650 och 525an tävlingshojar och vissa kommer få problem.

Personligen hoppas jag att jag gjorde ett bra köp idag. En 04 Husa 650 som mest gått grus och nyligen totalrenoverad. Motardkittet är knappt använt, vilket det skall ändras på :):yoparty

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!