Husaberg 650, ngt att ha?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Spanar offroad / motard att skoja runt på i vinter.
Sprang på en 2002 Husaberg 650, vet INGET om Husaberg...men vill minnas att jag läst en del skit om kvalitéen.
Komponenterna är ju annars trevliga med usd gaffel, WP dämpare....

Så hur är det nu med detta? Upplys mig.....:tummenupp

Ja, inom enduro för sådär fem år sedan brukade man säga att husaberg var lätta, smidiga, råstarka och roliga om man köpte en ny maskin och behöll den max ett år.
-sedan började problemen....

de är inge fel på husaberg hojar dom kräver lite mer kärlek bara

Stäng ner tråden! Vilket hån, har man inte tummen mitt i handen så är det inga problem! Klart busigaste och roligaste hojen:)

Ska man ha en Husaberg är det nog nyare än -04 man ska titta på då.
Bättre förgasare, tändning och elstart än dom äldre.

• Gilla
Reaktioner: MaG
vad man skall tänka på är ju ändå det. att mycket av det dåliga ryktet kommer ifrån att folk köper dessa supermotarder för att köra på gata med (fast det är racemaskiner) och servar dom därefter , alltså dom servar som om det vore en lc4, och gör man det så går skiten sönder.

för trotts allt så är det ju så att alla tävlingsmaskiner kräver mycket kärlek och översyn , inte en överblick lite då och då.

visst har kvallan på tidigare husor bidragit med ryktet.. men till stor del så beror det på ägare som har köpt den och har tummen mitt i näven.

så om du förstår vad det är du köper så är det inga probbs..

Som yabba säger så är de efter -04 att föredra. I övrigt så är det inge fel på kvalitén, snarare de ägarna som i en tråd säger att "min husa har minsann gått 1000 timmar och den går jätte fint! behöver bara byta olja en gång varannat år" och sen i nästa klagar på kvalitén för att den rasar. En husa kräver mer av sin ägare, helt klart! Inte bara kunna mecka utan även vara lite lyhörd för när maskin inte mår bra. Men det är inget som är enkom husaberg, utan generellt för "tävlings hojjar" oavsett vilket märke det står på sida..

För att spinna vidare på tråden så tycker jag det vore intressant att få fram vad det är för skillnad på 04:an och framåt. Jag vet att det är något tjafs med elsystemen på de tidiga hojarna och att det va svårt att få tag på reservdelar? Jag är grymt sugen på 650 motard att busa runt på och undrar vilken årsmodell man ska satsa på...

mycket skitsnack om husa, de som kallar dem rasaberg har nog inte förstått att de är race maskin som behöver underhåll som alla andra race hojar av olika typer.

För att spinna vidare på tråden så tycker jag det vore intressant att få fram vad det är för skillnad på 04:an och framåt. Jag vet att det är något tjafs med elsystemen på de tidiga hojarna och att det va svårt att få tag på reservdelar? Jag är grymt sugen på 650 motard att busa runt på och undrar vilken årsmodell man ska satsa på...
Största skillnaden är att det är Kokusan tändsystem och Keihin förgasare från -04 och framåt.Äldre har SEM tändning och Dellorto förgasare.Det är en del annat som skiljer också,men tändsystemet från SEM är det stora minuset på äldre cyklar.Dyrt att byta ut och långt ifrån problemfritt...

Största skillnaden är att det är Kokusan tändsystem och Keihin förgasare från -04 och framåt.Äldre har SEM tändning och Dellorto förgasare.Det är en del annat som skiljer också,men tändsystemet från SEM är det stora minuset på äldre cyklar.Dyrt att byta ut och långt ifrån problemfritt...
Ah... då är det minst en 04 man skall satsa på då. Är det någon skillnad på de som kom som SM från fabrik gentemot enduro-modellen, bortsett från hjulen givetvis... och bromsarna?

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla