Motard - Vad betalar ni för försäkringen?

Betalar typ 500:-/år för min xr600r å då e den full försäkrad förvisso e de en 86:a, jag får köra typ 500mil/ år men billigare kommer man nog inte undan
bor strax utanför borås e 21 år återkommer med vilket bolag den va försäkrad hos å man behövde va medlem i nån förening me för å få de såpass billigt

Robertzon skrev:
2342510 960kr om året HEL/HEL Folksam precis fyllt 20 år :arsele :tuttar

står hojen som 2kw då elelr? låter ju väldigt biligt? för du bor ju ändå inte så långt från götet...

får strypa ner min och flytta ut på landet då för jag betalr lika mycket i månaden för en halvförsäkring hos folksam..:argpådato

Ni som har husaberg som är reggade på 6 kw, är det "rätt" att betala runt tusenlappen för dem, eller skenförsäkrar man? För det är ju inte 6 kw i hojen.

Vissa bolag ska ju tydligen på ursprungseffekten, men enligt en mycket förvirrad säljare på folksam så går de efter bilregistret, så om jag köper en husa med 6 kw på pappret så måste jag regbesikta hojen så jag får rätt effekt o sen försäkra den med rätta effekten.

Känns ju inte som det är någe lönt o vara lycklig över att bara betala 1000/år för försäkringen om den ändå inte gäller om jag klotar med hojen...

Nån som har koll?

lilltryne skrev:
2346381 Ni som har husaberg som är reggade på 6 kw, är det "rätt" att betala runt tusenlappen för dem, eller skenförsäkrar man? För det är ju inte 6 kw i hojen.

Vissa bolag ska ju tydligen på ursprungseffekten
Det är ju 6kw som är ursprungseffekt om den är landsvägsreggad.Alltså försäkrar man efter det och håller god min.Om du ex bänkar den utan trottelstopp och plattan vid luftfiltret och på så vis får fram en "ostrypt" effekt,är den då överhuvudtaget möjlig att landsvägsregga tro?Det lär ju skita sig rätt ordentligt med bullernivå osv.Då återstår e-reggat och det är väl inte så mycket bättre om man vill vara 100% laglydig.

Busaberg skrev:
2346517 Det är ju 6kw som är ursprungseffekt om den är landsvägsreggad.Alltså försäkrar man efter det och håller god min.
Man får spela bra blond om man ska lyckas övertala försäkringsbolaget om att man absolut trodde att det var 10 hästar o inte 50-60(?) när man står där med sin krashade hoj o vill ha ut pengar för den.

BTW Varför är ursprungseffekten 6kw, är det ett sätt från husaberg att sälja mer hojar pga billig försäkring? 6kw är ju löjligt lite, hade ju vart lite mindre ögonhöjande om de var reggade på typ 25 kw eller någe.

lilltryne skrev:
2346651
BTW Varför är ursprungseffekten 6kw, är det ett sätt från husaberg att sälja mer hojar pga billig försäkring? 6kw är ju löjligt lite.
För att klara bullerkraven antagligen.Det är väl någon liknande effekt angiven på KTM:s EXC modeller också.

Busaberg skrev:
2346690 För att klara bullerkraven antagligen.Det är väl någon liknande effekt angiven på KTM:s EXC modeller också.
Är det? Fick ju försäkringspris på typ 10k på KTM o 1500 på husabergaren... Måste ja kolla upp.

Sniff skrev:
2346712 Min är reggad som 12kw
hmm, o 2800 för halvförsäkring hos folksam i götet. Va kostade helförsäkring? Va har du för årsmodell? Får man fråga i vilken del av götet du bor i? Själv bor ja i gamlestan o det är ju inte så himla gott när man ska försäkra saker... :huvet

Står lite o väger mellan en crf450, ktm 525, o husaberg 450 fe. Tycker de verkar vara ganska likvärdiga hojar, så nu försöker ja välja med hjälp av o hitta vilken som är billigast o försäkra...

1023:- Hel/hel folksam. 23år och haft kortet i en mån.
Husaberg ska man ha :D :D

Försäkringar är lotteri!!

Har ringt runt efter försäkring på en ktm 660 och bortsett från LFs offroadförsäkring och bilsport & mc så va alla dyrare än försäkringen på min 600rr :skrämd fick priser mellan 1500.- och 2500.- / månad och ger 1300.- / månad för hondan.. LF fick jag sen 355.- vilket va riktigt bra iofs! :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT