Motard till Endurofjädring

Jesperponken

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
Husaberg 650SM -04 Nu med enduro fälgar på!
Har satt på mina endurodäck nu på min motard. Tänkte jag skulle ställa om fjädringen så den passar bättre till enduro. Jag har skruvat på dom skruvarna som sitter upp och nere på framdämparen och uppe och nere på bakdämparen. Det sitter en skruv som man kan skruva + eller -. Tänkte kolla hur mycket man ska skruva dom? Jag har skruvat 2 hack åt -. Är det lagom eller?

/Jeppe

Jesperponken skrev:
Har satt på mina endurodäck nu på min motard. Tänkte jag skulle ställa om fjädringen så den passar bättre till enduro. Jag har skruvat på dom skruvarna som sitter upp och nere på framdämparen och uppe och nere på bakdämparen. Det sitter en skruv som man kan skruva + eller -. Tänkte kolla hur mycket man ska skruva dom? Jag har skruvat 2 hack åt -. Är det lagom eller?

/Jeppe

Vet ju inte vad du har för hoj, men returen behöver du ju normalt inte skruva på, öka fjäderförspänningen istället, då behöver du en fjädernyckel. Samma sak med gafflarna i fram, oftast har du markeringar i form av ringar, skruvar du ner dem får du hårdare/mer spända fjädrar. Jag gillar iod. mjuka när jag kör enduro. Men bak ska vara hårt...

FS'en har standard 33mm förspänning på fjädern mot FE'ns 5mm så du vill nog ha mindre förspänning när du kör enduro. Det sitter några distanser inne i gaffeln som gör detta på Motarden. Jag tror att det skall gå relativt enkelt att plocka bort dem och få lika lång fjädringsväg som på enduron men vet inte säkert. (Fjädrarna är lika långa men har olika serienummer i FS och FE serien så det borde ga att använda samma)
Rebound adjustern vill du nog också släppa lite på (standard 15 klick FS, 19 klick FE).

Bakfjädern har jag hört skall vara lite svårare att få endurostuk på men jag har inte kollat då jag har en extra krossdämp som jag skall skruva på.

Jag brukar ta med en skruvmejsel till spåret/banan och ställa in allt eftersom, tills det känns bra.

Fs, har kortare fjädringsväg än Fe

Du får aldrig en motardfjärdringa att flyta lika fint som vanlig enduro... prova att släppa lite på compen allt eftersom, det märks tydligast att gaffeln e "stuttigare" samt att bakdämparen "packar ihop" om man kör över många gubb samtidigt......

Förspänning på en fjäder är ju bara till för att matcha "hänget" på cykeln mot styrkan på fjädern. Och styrkan på fjädrarna ska matchas mot vikten på föraren. Allt för att fjädringen skall jobba i rätt område på slaglängden. Spänner man förspänningen "hänger" hojen högre och man får ett mindre negativt slag i fjädringen, dvs den slår ut mot ändläget lättare. Inte önskvärt i skogen...
Nä, släpp på både retur och comp lite i taget tills att du tycker att det känns relativt följsamt. En motardfjädring går aldrig att få riktigt bra i skogen.

olja o fjäderbyte om du ska köra i skogen, annars blir det bara tråkigt.

Du kan få byta mot min gaffel och bakdämpare - det är endurofjädring och jag behöver motard dito... :D

Ok tacksam för svaren!

Basta du sa att standard 15 klick FS, 19 klick FE. Är det när man har skruvat in skruven i bott då eller? Å sen skruvar ut den 15 klick för att få motardfjädringen till orginal igen eller?

Jeppe

SM 570 RR skrev:
olja o fjäderbyte om du ska köra i skogen, annars blir det bara tråkigt.

Och så tar vi det igen...

Fjädrarna skall matchas mot kroppsvikten och inget annat. Man ställer in rätt statiskt häng (utan förare), sen sätter man sig på (med utrustning) och mäter igen (dynamiska hänget). Hänger den för djupt behöver man en hårdare fjäder och vice versa.
Byter man till mjukare fjädrar på en motardhoj är det enda som händer att den hänger i helt fel läge i slaglängden på dämparen, och då blir det bara stötigt eftersom dämpningen inte fungerar som den ska.

Jesperponken skrev:
Ok tacksam för svaren!

Basta du sa att standard 15 klick FS, 19 klick FE. Är det när man har skruvat in skruven i bott då eller? Å sen skruvar ut den 15 klick för att få motardfjädringen till orginal igen eller?

Jeppe

Gaffeln: 15 på returen (uppe), 20 på comp (nere) är standard. Testa 25 på retur och 27 på comp. Då mjuknade det ganska lagom tyckte jag, men det är långt ifrån bra.
Ungefär samma förändringar i bak. Ca 10 klick mjukare, du får prova dig fram. Och ja, man räknar från helt inskruvad skruv.

Ebbe skrev:
Och så tar vi det igen...

Fjädrarna skall matchas mot kroppsvikten och inget annat. Man ställer in rätt statiskt häng (utan förare), sen sätter man sig på (med utrustning) och mäter igen (dynamiska hänget). Hänger den för djupt behöver man en hårdare fjäder och vice versa.
Byter man till mjukare fjädrar på en motardhoj är det enda som händer att den hänger i helt fel läge i slaglängden på dämparen, och då blir det bara stötigt eftersom dämpningen inte fungerar som den ska.
Jag kör alltid med mjukare fjädrar i skogen, men det är ju en smaksak.
Dom små justeringar som kan göras hjälper inte för skogskörning om man inte byter olja.

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back