motard tankar...

callekula

Medlem
Gick med
31 Mar 2006
Ort
stockholm
Hoj
beslutsångest
Hejsan!

Jag går i tankar att skaffa mig en motard som första riktiga hoj.

Jag har läst runt en del och kommit fram till att jag ska köpa en cross/enduro och sedan köpa det som behövs för att förvandla den till motard.

Husaberg verkar det vara en hel del mecka med, och ska jag vara ärlig har jag aldrig ägt en cross/enduro. Det jag har är intresset för att lära mig saker och drömt om en riktig motard alla år som tonåring. Tänkte iår eller nästa år ta tjuren i hornen och göra något åt saken.

Kan man få en fin bushoj för ca 40k? Utan att köpa en allt för gammal hoj?

Jag har tittat på denna:
http://www.blocket.se/vi/7564232.htm?ca=11_s

är det något att starta på?
Vad är det för hjul/bromsar/fjädring man ska satsa på?

Hur pass mycket mecka är det med en motard? Regelbundna olje/filter byten förstår jag att det är och lite småfix. Men hur länge klarar sig en kolv osv vid lite snäll buskörning?

Om annars kanske man ska börja från scratch och inhandla:
http://www.blocket.se/vi/7432505.htm?ca=11_s

Sedan köpa motor/hjul/gaffel/sving beggat från tex husaberg.


Vart ganska plottrigt det här, hoppas jag kan få svar på något iaf ;D

MVH / calle larsson
 
Kul att du vill köra motard.
min första hoj var/är en ktm 660.
Kunde inte vara mer nöjd.

Jag stod i valet och kvalet mellan 660 525 och husaberg.
Det föll på att jag vill ha så mkt åka och så lite meck som möjligt, men ändå hyffsat knuff i hojjen.

Om du aldrig meckat hoj förrut kan det vara lite svårt i början.
Har du polare som kan hjälpa dig så är det bra.

för 40 lak kan du säkert hitta trevlig hoj i bra skick.
 
callekula skrev:
2049364 Hejsan!

Jag går i tankar att skaffa mig en motard som första riktiga hoj.

Jag har läst runt en del och kommit fram till att jag ska köpa en cross/enduro och sedan köpa det som behövs för att förvandla den till motard.

Husaberg verkar det vara en hel del mecka med, och ska jag vara ärlig har jag aldrig ägt en cross/enduro. Det jag har är intresset för att lära mig saker och drömt om en riktig motard alla år som tonåring. Tänkte iår eller nästa år ta tjuren i hornen och göra något åt saken.

Kan man få en fin bushoj för ca 40k? Utan att köpa en allt för gammal hoj?

Jag har tittat på denna:
http://www.blocket.se/vi/7564232.htm?ca=11_s

är det något att starta på?
Vad är det för hjul/bromsar/fjädring man ska satsa på?

Hur pass mycket mecka är det med en motard? Regelbundna olje/filter byten förstår jag att det är och lite småfix. Men hur länge klarar sig en kolv osv vid lite snäll buskörning?

Om annars kanske man ska börja från scratch och inhandla:
http://www.blocket.se/vi/7432505.htm?ca=11_s

Sedan köpa motor/hjul/gaffel/sving beggat från tex husaberg.


Vart ganska plottrigt det här, hoppas jag kan få svar på något iaf ;D

MVH / calle larsson
Ska du köra på gata eller banan?
Är det bana som gäller så kan du skippa alla stora KTMer. Menar då ktm 600 serien. En KTM 525 borde du kunna få för dom pengarna bra hoj att bygga motard av. Husaberg runt -00 är sådär faktiskt.... Bör köpa typ en -04 eller nyare för att du ska bli nöjd. En japansk hoj typ 450 är kanon på riktiga motardbanor. Flera är dock 4 växlade men det funkar ofta bra ändå. Hondorna är dock 5 växlade.
Lycka till.
 
Stoffy, tack för ett informellt svar!

Okej, då blir det till att skippa husaberg, verkar bli för dyrt.
Då jag inte har kortet än så skulle det vara kul att köra lite bana osv. Finns det några i stockholm?

En crf 450 -02/-03 då? Kan det vara något att satsa på?
 
callekula skrev:
2049871 Stoffy, tack för ett informellt svar!

Okej, då blir det till att skippa husaberg, verkar bli för dyrt.
Då jag inte har kortet än så skulle det vara kul att köra lite bana osv. Finns det några i stockholm?

En crf 450 -02/-03 då? Kan det vara något att satsa på?

CRF 450 har väl service var 5:e timma :va
 
callekula skrev:
2049871 Stoffy, tack för ett informellt svar!

Okej, då blir det till att skippa husaberg, verkar bli för dyrt.
Då jag inte har kortet än så skulle det vara kul att köra lite bana osv. Finns det några i stockholm?

En crf 450 -02/-03 då? Kan det vara något att satsa på?

En xr650 vore nog det perfekta för dig :tummenupp Den är en smidig allround, den går att ta ut på banan utan större problem, du åker bra på den i trafik, vettig service-plan, mycket delar, bra kvalitet. Det är nog det vettigaste jag kan rekommendera till en nybörjare.
Lite dyrare i inköp men det sparar du in på lite annat samt att andrahandsvärdet håller sig hyffsat stadigt, du går nog inte back mer än 5-8000:- på en säsongs körning om du köper till vettigt pris.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top