Motard och trafikvett

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Nu har jag aldrig fastnat för att köra gata med motard. Tyckte det va för mkt skit i vägen...

Bor man i Östersund kan man ju skicka mig ett PM så kan jag upplysa om att ni har en av de roligaste supermotobanorna i Sverige (enligt mig) på hemma plan. Dessutom en bana som passar ytterst ypperligen även för icke "race-motarder" då man utan att göra banan speciellt mindre rolig bara kör asfalt.
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Den utan customcyklar?Jag har varken reggad hoj eller medlemsskap i SMC så det är väl knappast aktuellt ändå.

När det kördes med SMC i örebro var det bara en grupp... Jag, 3 kromslädar, en R6a o nån gammal 90tals räser... Plus nån halvmysko regel om att inte få köra om instruktörer om dom inte vinkade förbi.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Nu har jag aldrig fastnat för att köra gata med motard. Tyckte det va för mkt skit i vägen...

Bor man i Östersund kan man ju skicka mig ett PM så kan jag upplysa om att ni har en av de roligaste supermotobanorna i Sverige (enligt mig) på hemma plan. Dessutom en bana som passar ytterst ypperligen även för icke "race-motarder" då man utan att göra banan speciellt mindre rolig bara kör asfalt.
Dessutom en bana som har avsatt en träningskväll i veckan för motarder...
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
...det jag är lite fundersam över...är att man ser sällan racemotarderna när smc kör kurser på gokart/motardbanorna.

Det är ju där de verkligen blixtrar till? :va

Personligen tycker jag det är lite trök att se dem förpassas till moppefucko-körning, men det är jag det. ;)

Det såg lite annorlunda ut för en 8-10 år sedan på Rörken t.ex. Men hårda ljudkrav (Husa 650 med originalsystem lät för mycket) och allt mer styrning av hur man fick köra (inget lekande och sladdar) gjorde att folk försvann och gav sig ut på gatorna igen. Dessutom var säkert hälften av maskinerna inte gatreggade eller i besiktningsbart skick, vilket uteslöt dem. Det fanns t.ex. slicks-förbud under några år på alla SMC-evenemang. Regler som till viss del motverkar sitt syfte.

Köra motard ska vara spännande, barnförbjudet och förbaskat kul (lite som att vara Charlie Sheen när han slipper ur finkan och festar loss på en Playboy-fest). Men med för mycket styrning, blir det som att spela Fia-med-knuff hos farmor - avkopplande och bekvämt, men knappast mer upphetsande än så.
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Aldrig för gammal för motard.

Vill bara skriva och tala om att jag dessvärre på senare tid nu tillhör den skaran som allmänheten antagligen gnäller på ute på gatan. Kan tillägga att jag nu snart blir 42.

Har äntligen börjat få till tekniken att köra på bakhjulet och det går bara bättre och bättre för varje gång. Det här har nu resulterat i att jag nästan hela tiden försöker köra på bakhjulet. Oavsett var jag nu är. Givetvis tar jag ändå hänsyn till andra bilister och även fotgängare. Jag kör heller inte mot rött och jag försöker åtminstone hålla hastigheten vid fartkamerorna för att inte ställa till det för andra motorcyklister. Slutar väl annars med att regeringen kommer på att man ska ha regskylt i fram på alla cyklar om många skiter i kamerorna.

Motard är bevisligen en cykel som ska köras hårt och inte fisköras på landsväg. Jag älskar min 660 och som det känns nu så är det hittills den roligaste cykeln som jag har haft. Har då ägt ett antal genom mina dagar.

Alla ni som har motard ska givetvis fortsätta att "busköra" men ni ska också använda hjärnan så att inga andra medtrafikanter kommer till skada.

Nu börjar solen titta fram... Kanske man ska ta ut Bettan på lite bakhjulsåkning??? ;-)
 

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Söker ny..
Är vi idioter i grunden vi som åker motard? Eller är vi i vardagslivet vanliga svenssons, men som på varma sommarkvällar får djuriska drifter att vi måste ut i trafiken och köra bakhjul?

Kan det vara motardens egenskaper som lockar till sig en viss typ av förare eller är det så att man blir "konverterade" till galning utan trafikvett när man väl köpt en gatreggad motard?

Att just sporthojarna hängts ut i media en längre tid och ingen tittat på motarderna, är jag ganska säker på att de har med hastigheten att göra.. Hastigheten och olyckorna där efter.
Visst. Folk ramlar med motard också, men sällan så att det orsakar stora skador eller rubriker om vansinneskörningar och dödsfall.

Motardens egenskaper och utformning tror jag är en stor del i vad som lockar till hur vi kör. Jag ser till mig själv.. I princip varje människa jag träffat som vetat vad jag kört innan (offroads/touring osv), och är lite insatt i motorcyklar, inleder med någon form av syrlig pik angående huruvida man får köra bakhjul eller inte. Alt om den går stabilt på slangen.. :rolleyes:

Jag tror att många som kör motard... liksom mig själv igen, körde moped i 15 års åldern. Trimmad eller ej, den kördes på ett spec sätt.
Motarden bjuder in till allt man önskade att man kunde göra med moppen och är i princip lika lätt att hantera.
Asfalt, grus, stigar, diken, refuger, öva bak/framhjul på parkeringsplatser. (Ja eller vid rödljus om man så vill, men de tar jag avstånd från :tungan)

Jag lever ett vanligt Svenssonliv: Stabilt jobb, sambo, pysslar i lägenheten, försöker träna och allt de där. Sen har jag ett stort mc intresse på sidan.
Jag tycker mig ändå vara duktig och laglydig i trafiken. Hastigheten missar man väll ibland, men jag försöker respektera 30 och 50 skyltar. De sitter oftast där av en anledning.. (iaf 30)
Men visst.. i ärlighetens namn..
När smc'n startas upp händer det något. En pirrande känsla i kroppen och hjälmen blir aningen trängre över pannan. :cdevil
Ibland lyfter jag på slangen utan att det egentligen var planerat.. ibland tänker jag inte ens på det.

Kör snyggt och var rädda om er! :yoparty
 

Husaberg4life

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Husaberg FS 650E
Med risk för att få många mothugg så måste jag ändå hävda att den främsta anledningen till att somliga människor bestämmer sig för att skaffa motard, och ska dessutom därefter frenetiskt börja lära sig alla dessa "galna trix" som framförallt en supermotard kan erbjuda, är att man som individ har ett stort behov av att synas.

Man får en enorm "kick" av att åka förbi människor på bakslangen, med muller & dån och sedan känna känslan av att man har många "beundrarblickar" mot sig.

Givetvis drar jag INTE ALLA över ett streck, men jag tror ändå det är främsta anledningen, men givetvis är det ingen som vill erkänna det :tummenupp

Detta kan exempelvis jämföras med personer som skaffar sig excotiska bilar. Bilar som verkligen står ut från mängden. Så kallade "nackvridare". Givetvis pratar man om sitt stora bilintresse etc. men i många av fallen tror jag att strävan efter att bli sedd är övervägande.:rolleyes:
 

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Bästerås
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
Med risk för att få många mothugg så måste jag ändå hävda att den främsta anledningen till att somliga människor bestämmer sig för att skaffa motard, och ska dessutom därefter frenetiskt börja lära sig alla dessa "galna trix" som framförallt en supermotard kan erbjuda, är att man som individ har ett stort behov av att synas.

Man får en enorm "kick" av att åka förbi människor på bakslangen, med muller & dån och sedan känna känslan av att man har många "beundrarblickar" mot sig.

Givetvis drar jag INTE ALLA över ett streck, men jag tror ändå det är främsta anledningen, men givetvis är det ingen som vill erkänna det :tummenupp

Detta kan exempelvis jämföras med personer som skaffar sig excotiska bilar. Bilar som verkligen står ut från mängden. Så kallade "nackvridare". Givetvis pratar man om sitt stora bilintresse etc. men i många av fallen tror jag att strävan efter att bli sedd är övervägande.:rolleyes:

Absolut! :tummenupp
Finns det något coolare än att komma rullande på framhjulet förbi moppegänget som står och drägglar och stönar högt av upphetsning? :tungan
Eller dra ifrån "coola killen med as-snabba bilen" på bakhjulet när han vill rejsa vid rödljuset? :yoparty
Eller som när jag och Wasse kom rullande på framhjulen fram mot ett rödljus, helt perfekt samordnade sida vid sida. Tjejerna som stod där och väntade på att få gå över skulle ju bli GRYMT impade och vi skulle ju få ligga. :tungan
Men istället tittar de på varann, skakar på huvudena och går bara därifrån utan att ens titta åt vårt håll?!? WTF? :va

Men å andra sidan har nog i alla fall jag fått mina bästa kickar när jag, helt själv ute på någon liten väg ute på landet, har gjort den perfekta slajden in i en kurva, eller åkt toklångt på bakhjulet på en helt folktom väg en sen sommarnatt. Eller gjort en 180 meter lång helt perfekt stoppie, men ingen såg. :yoparty
Motard är känsla på två hjul. Det är speciellt att åka motard helt enkelt. Går inte att jämföra med annan hojåkning.
Sen att man sällan gör illa sig, eller att det blir tokdyrt, när man vurpar är ju en bonus. :tummenupp
 

Husaberg4life

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Husaberg FS 650E
Absolut! :tummenupp
Finns det något coolare än att komma rullande på framhjulet förbi moppegänget som står och drägglar och stönar högt av upphetsning? :tungan
Eller dra ifrån "coola killen med as-snabba bilen" på bakhjulet när han vill rejsa vid rödljuset? :yoparty
Eller som när jag och Wasse kom rullande på framhjulen fram mot ett rödljus, helt perfekt samordnade sida vid sida. Tjejerna som stod där och väntade på att få gå över skulle ju bli GRYMT impade och vi skulle ju få ligga. :tungan
Men istället tittar de på varann, skakar på huvudena och går bara därifrån utan att ens titta åt vårt håll?!? WTF? :va

Men å andra sidan har nog i alla fall jag fått mina bästa kickar när jag, helt själv ute på någon liten väg ute på landet, har gjort den perfekta slajden in i en kurva, eller åkt toklångt på bakhjulet på en helt folktom väg en sen sommarnatt. Eller gjort en 180 meter lång helt perfekt stoppie, men ingen såg. :yoparty
Motard är känsla på två hjul. Det är speciellt att åka motard helt enkelt. Går inte att jämföra med annan hojåkning.
Sen att man sällan gör illa sig, eller att det blir tokdyrt, när man vurpar är ju en bonus. :tummenupp

Jag ser att Du har två versioner. En övre version som beskriver din ironi över detta, och en undre som beskriver din verkliga syn.
Men är du helt säker på att den undre versionen inte är din verkliga ironi? :rolleyes:
 

SuperKnutte

Lägg av!
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Bästerås
Hoj
KTM 525 SM-07 + Yamma WR426F Enduro Edition + Canon EOS 400D + en Caddy pickis och en tuff Transporter. :P
Jag ser att Du har två versioner. En övre version som beskriver din ironi över detta, och en undre som beskriver din verkliga syn.
Men är du helt säker på att den undre versionen inte är din verkliga ironi? :rolleyes:

Haha. :D
Nja, båda versionerna är ju sanna faktiskt. :)
Jag gillar att åka i stan och glänsa (nästan) lika mycket som att vara ute och busköra utanför stan. Båda grejerna har sin tjusning.
Nu kör jag både enduro och cross oxå, så det har blivit mindre och mindre gatåkning faktiskt. Men då och då måste jag bara sticka ut och busa av mig lite. :yoparty
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Min erfarenhet är att folk tror man kommer på en moppe och bara fnyser åt en. Vill man impa på andra än moppegrabbar så finns det bättre alternativ. Men det finns inget som är så kul som motard :yoparty
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Jag blir alltid glad inombords när en idiot till motardförare kommer farande på ett hjul. :D

Keep it up... :tummenupp
 

Glow_sthlm

motard buse
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Haninge
Hoj
husaberg fs 570 2010
när jag kör bil så e jag relativt lugn å sansad, kör aldrig mot rött å så... men så fort jag sätter mig på motarden så växer hornen fram ur pannan av nån anledning... jag försöker intala mig själv varenda gång jag ska köra att jag ska ta det lugnt, men det går bara inte!=)
 

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Tard är ett "titta vad jag kan men inte du" fordon. Att "jävlas" med mopedister, tröga bilförare, dumt byggda vägar osv är själva tjusningen.

"-Vad är det för mening med att vinna om ingen annan vet att man gjort det?"
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Som tur är så hör ju i alla fall ganska många skillnaden på en 500cc enstonka vs 50cc tvåtaktssurr :D

Själv har jag aldrig känt mig som en moppepojke när jag åkte hoj, även fast de bara var 125cc, eftersom de låter mycke ballare :yoparty
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top