Motard med lite fler hästar

DJ Berndt

-saviour of the universe-
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Lund
Hoj
gsx-1100E -82, zx9r -01
tjo!

min bmw 650 tycker jag börjar kännas slö (48 hk) och är intresserad av lite mer krut i burken.
vill fortfarande gärna ha en motard, fast med 60-65 pållar istället. finns vad jag har förstått ingen som säljs så original, men går det att fixa med hjälp av luftburkar och sportavgassystem.. och i såfall vilka bågar funkar det bäst på??
jag är helt ny på detta och är tacksam för all hjälp..

finns det några knep man kan ta till på bmw'n? :va
 
DJ Berndt skrev:
tjo!

min bmw 650 tycker jag börjar kännas slö (48 hk) och är intresserad av lite mer krut i burken.
vill fortfarande gärna ha en motard, fast med 60-65 pållar istället. finns vad jag har förstått ingen som säljs så original, men går det att fixa med hjälp av luftburkar och sportavgassystem.. och i såfall vilka bågar funkar det bäst på??
jag är helt ny på detta och är tacksam för all hjälp..

finns det några knep man kan ta till på bmw'n? :va

KTM 990 superduke... tuff hoj... :tummenupp
KTM 950, KTM 660 och 640... De skulle jag fundera på om jag ville ha en sådan hoj.. fast det gör jag ju inte så.. :tungan

"Fortfarande motard".. hm... Bmw 650 är mig veterligen en offroad? fast nu ska jag inte vara sån! :fyllisar
 
Husa 650 -04/-05 ligger väl runt 60-65hk. Det var väl nån som skrämt upp en sådan till 72 för inte så jättestora summor (i förhållande).

Men då har du ju det här med att skruva. Mycke effekt å lite service går inte ihop...

...sen kan du ju tänka på kilon som hästkrafter också. 30kg märker du av direkt även rakt fram...
 
DJ Berndt skrev:
tjo!

min bmw 650 tycker jag börjar kännas slö (48 hk) och är intresserad av lite mer krut i burken.
vill fortfarande gärna ha en motard, fast med 60-65 pållar istället. finns vad jag har förstått ingen som säljs så original, men går det att fixa med hjälp av luftburkar och sportavgassystem.. och i såfall vilka bågar funkar det bäst på??
jag är helt ny på detta och är tacksam för all hjälp..

finns det några knep man kan ta till på bmw'n? :va

Ska du plocka ur 60-65 hästar på en encylindrig fyrtaktare så kommer du få serviceintervall som inte är en tiondel av vad du förmodligen har på BMWn nu. Husaberg 650 och de störra Husqvarna-modellerna har väl ett effektuttag i de krokarna om du vill köpa en färdig maskin.

Med modifiering av luft/bränsle/avgas kan du kanske förbättra effekten med runt 10-15%. Sen kan du slänga ut de stora pengarna på att porta toppen, andra kammar och kanske big bore så får du ut några hästar till. Mer trim kräver dock som sagt mer service.

Boost2 här på forumet har dock byggt en turbomatad XR650 där han tar ut mellan 100 och 120 hästar på bakhjulet och den verkar hålla ihop rätt bra ändå. Det är förstås inte heller gratis nånstans och är inte nånting man gör om man aldrig hållit i en blocknyckel förut.
 
OlleR skrev:
Sen har du ju Highland också... Men då tillkommer ju vikten också...

Plus att de är betydligt dyrare i inköp samt försäkring (vilket såklart även gäller KTM SuperDuke och 950 SM)
 
highlanden behöver inte bli så dyr annat än inköp som sagt..bilsport o mc offroadförsäkrar den :)
sen har den mer hk än vad du tänkt dig men är ändå lättare än tex xt660x o inte allt för mycket tyngre än ktm640...
känns även ganska lätt när man provsitter den.
har tyvärr inte fått äran att köra den...ÄN! :yoparty
 
Köp dig en Cagiva Navigator. Storlek som din BMW men motor från TL1000 och alltså runt 100 häst :yoparty

Begagnade finns i Tyskland från ungefär 45-50 tusen.

Fast det var ju ingen motard iofs...däremot är ju serviceintervallerna vettiga.
 
Last edited:
DJ Berndt skrev:
tjo!

min bmw 650 tycker jag börjar kännas slö (48 hk) och är intresserad av lite mer krut i burken.
vill fortfarande gärna ha en motard, fast med 60-65 pållar istället. finns vad jag har förstått ingen som säljs så original, men går det att fixa med hjälp av luftburkar och sportavgassystem.. och i såfall vilka bågar funkar det bäst på??
jag är helt ny på detta och är tacksam för all hjälp..

finns det några knep man kan ta till på bmw'n? :va
Finns bara 2 cycklar att välja på, ktm 660 med helsystem ger ungefär 60 på slangen! xr 650 med helsystem (doma eller big gun) o bytt fugge till mikuni 42 fixad luftburk = 60 kus i baken, Med dessa maskiner behöver du inte skruva!
 
Eller så köper du ett par fälgar och ev byter dämparen för finare sång så är det klart! :)
 

Bifogat

  • bmw650gs supermoto.jpg
    bmw650gs supermoto.jpg
    22.4 KB · Visningar: 169
Coola Ola skrev:
Sen kan du slänga ut de stora pengarna på att porta toppen

Porta toppen är ju det snällaste och billigaste om man ska ge sig in i motorn och pyssla. 1000 till 1200 pix har jag tagit för de jobb jag gjort. Tillspetsning, övergångar och plastning. Ebbe, Heda, en okänd och Bosse Högberg (motard/cross) har jag hittills gjort åt. Efter portning skulle jag vässa kammarna lite och sist av allt - mer komp, om behovet finns.
 
Första inlägget för min del här på forumet, och en massa svar att läsa. kul!

superduken (låter f.ö. som en putstrasa) har jag dreglat över, passar tyvärr inte mitt bankkonto.. men något i stil med en 660 är väl vad jag tidigare har funderat på. eller snarare duke II'an, tycker inte om fronter med kvadratisk lykta =P har inte börjat skruva på mc'n på något allvarligare stadium, så det blir inga avancerade trimingrepp utöver sportavgas och det vanliga köret.

vad gäller triumning av bmw'n får jag nog backa.. vill ju inte att den ska rasa helt samman, hehe..

men vad jag har förstått så har ktm660 32,5 hk original.. går det verkligen att skrämma upp den i 60 med enbart ett helsystem? låter isf helt underbart =D gäller samma sak med duke II'an? är ute efter den där streetfighterlooken littagranna..
 
DJ Berndt skrev:
men vad jag har förstått så har ktm660 32,5 hk original.. går det verkligen att skrämma upp den i 60 med enbart ett helsystem? låter isf helt underbart =D gäller samma sak med duke II'an? är ute efter den där streetfighterlooken littagranna..

Mnee. Bara på pappret strypt. Den ligger väl runt 640ns effekt ostrypt.
 
DJ Berndt skrev:
men vad jag har förstått så har ktm660 32,5 hk original.. går det verkligen att skrämma upp den i 60 med enbart ett helsystem? låter isf helt underbart =D gäller samma sak med duke II'an? är ute efter den där streetfighterlooken littagranna..


660 samt 625 är strypt till 24Kw men så fort man tagit bort strypningarna så vips så har man ett antal hästar närmare 60 Hk.

Men motardfälgar borde väl funka på din! Såg en Triumph Tiger där ägaren hade bytt framfälgen mot en som satt på en Triumph bonneville eller nåt som var 17 tum!

Om jag enbart skulle köra gata och inget grus så skulle jag ta Duken!
 
motardnisse skrev:
660 samt 625 är strypt till 24Kw men så fort man tagit bort strypningarna så vips så har man ett antal hästar närmare 60 Hk.

Men motardfälgar borde väl funka på din! Såg en Triumph Tiger där ägaren hade bytt framfälgen mot en som satt på en Triumph bonneville eller nåt som var 17 tum!

Om jag enbart skulle köra gata och inget grus så skulle jag ta Duken!

aha.. det var ju generöst av ktm! har Duken 41 kw original, eller är den hottad? har letat lite på ebay.de och de som finns där verkar ligga på den effekten.
tror inte att jag ska satsa något på en renovering av bmw'n.. det är min förstahoj som jag bara busar med, smiskar grus med osv. inget man exempelvis kör till skolan med och är stolt över att visa upp =D
 
DJ Berndt skrev:
aha.. det var ju generöst av ktm! har Duken 41 kw original, eller är den hottad? har letat lite på ebay.de och de som finns där verkar ligga på den effekten.
tror inte att jag ska satsa något på en renovering av bmw'n.. det är min förstahoj som jag bara busar med, smiskar grus med osv. inget man exempelvis kör till skolan med och är stolt över att visa upp =D

Stolt å stolt men den går jävligt snålt.
Vi räknade ut soppaförbrukningen på tjejens förra hoj "BMW 650GS -03" till ofattbara under 0,4l/mil, Jag är fortfarande tveksamt till siffran men vi räknade ett antal gånger extra och kom fram till samma siffra!
 
DJ Berndt skrev:
aha.. det var ju generöst av ktm! har Duken 41 kw original, eller är den hottad? har letat lite på ebay.de och de som finns där verkar ligga på den effekten.
tror inte att jag ska satsa något på en renovering av bmw'n.. det är min förstahoj som jag bara busar med, smiskar grus med osv. inget man exempelvis kör till skolan med och är stolt över att visa upp =D
Min husa är reggad till 6kW ;)
Jag kan berätta att den har BETYDLIGT mer än så som original.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top